printlogo


کد خبر: 186847تاریخ: 1396/10/16 00:00
اخبار

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
احتیاط در بورس پس از اغتشاش!
علی حاجی‌کرم*: بورس در هفته گذشته کار خود را در حالی آغاز کرد که شاهد 2 اتفاق بسیار تاثیرگذار بر آن بودیم؛ یکی اخبار ناآرامی‌هایی که در گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد و دیگری تغییراتی که درباره تعلیق و لغو پذیرش شرکت‌ها و همچنین حذف پیش‌بینی سود آنها به وجود آمده است. این 2 عامل که از  آن می‌توان به عنوان «ریسک سیستماتیک بازار» یاد کرد، تمام صنایع و شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داد و عامل یک اصلاح اساسی در بازار شد. ترس از ناآرامی‌ها و اغتشاشات و گسترده شدن دامنه آنها نه‌تنها «ورود جریان پول به بازار» را قطع می‌کند بلکه باعث «خروج پول از بازار بورس» به سمت بازارهای موازی مانند دلار و طلا می‌شود چون «پول ذاتا ترسو است» و به سمت بازارهایی می‌رود که از گزند تغییرات و ناآرامی‌ها در امان باشد و همانطور که شاهد بودیم دلار در هفته گذشته از مرز 4400 تومان و هر سکه بهار آزادی از مرز یک میلیون و پانصد هزار تومان فراتر رفت. در همین راستا نیز قیمت نفت رشد بالایی را تجربه کرد و به بیش از 68 دلار در هر بشکه رسید که نا آرامی‌های ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در دنیا و ترس ناشی از محدود شدن عرضه نفت در این بین قطعا بی‌تاثیر نبوده است.
هر چند در باره افزایش قیمت نفت 2 خبر انفجار در خط لوله نفت لیبی و کاهش 4/7 میلیون بشکه‌ای ذخایر آمریکا (در حالی که پیش‌بینی‌ها کاهش 1/5 میلیون بشکه‌ای را انتظار داشت) نیز اثرگذار بوده است اما درباره تغییرات ناگهانی و یک باره که در سایت فناوری بورس به وجود آمد می‌توان گفت اضافه شدن نماد تعلیق کنار شرکت‌هایی که گزارش‌های خود را در موعد مقرر ارسال نکرده‌اند یا زیان‌ده بودن آنها طی 2 سال متوالی و همچنین حذف پیش‌بینی سود و جایگزین کردن گزارش‌های تفسیری مدیریتی با آن باعث ایجاد یک حالت تدافعی در سهامداران شد تا مشخص شدن نحوه کارکرد این دستورالعمل را ببینند. هر چند سازمان بورس از این تصمیم خود کمی عقب نشست و قرار بر آن شد همراه با گزارش‌های تفسیری، پیش‌بینی شرکت‌ها طبق روال سابق به بازار ارائه شود تا کم و کاستی‌های این طرح بهتر شناسایی و برطرف شود.
اما درباره بازارهای جهانی، همانطور که درباره نفت گفته شد این عوامل باعث رشد قیمت نفت به بیش از 68 دلار در هر بشکه شد. در بازارهای جهانی اما اوضاع خوب است و روی تا مرز 3350 دلار/ تن بالا آمد و مس نیز 7200 دلار/ تن را نیز پشت سرگذاشته است و موجودی انبارهای LME همچنان کاهشی است. متانول قیمت خود را بالای 400 دلار/تن حفظ کرده است و اوره نیز بالای 250 دلار/ تن است اما فولاد به دلیل کاهش تولید چین، روند افزایش قیمتی را طی چند وقت گذشته تجربه کرده است و این افزایش قیمت باعث کاهش تقاضا و افزایش موجودی انبارها شده است که همین امر باعث کاهش قیمت فولاد در چند روز گذشته شده است.
به طور کلی بازارهای جهانی از وضعیت خوبی برخوردارند اما همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد این عوامل داخلی و سیستماتیک بوده که در چند روز گذشته بورس را تحت تاثیر قرار داده است. علاوه بر این، عدم ارائه گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها و مطرح شدن دوباره بحث برجام و تصمیم‌گیری ترامپ درباره آن در روزهای آتی نیز از جمله عواملی است که باعث شده است بازار وارد فاز اصلاحی شود و تا مشخص شدن اوضاع وضعیت به همین منوال باشد. البته پایین آمدن بیش از حد قیمت‌ها باعث فعال شدن حد ضررها می‌شود که خود این امر می‌تواند موج عرضه و کاهش قیمت‌ها را تشدید کند. به هر حال با توجه به اوضاع پیش رو به نظر می‌رسد در هفته جاری شاهد ادامه اصلاح باشیم و حرکت رو به بالای پرقدرتی را شاهد نباشیم و تا مشخص شدن اوضاع و ورود حجم‌های بالای نقدینگی، باید نظاره‌گر بازار بود.
*کارشناس ارشد مدیریت مالی


وی‌چت رفع فیلتر شد
پیام رسان چینی وی‌چت که 4 سال پیش با تصمیم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (فیلترینگ) فیلتر شده بود جمعه‌شب رفع فیلتر شد. آنطور که به نظر می‌رسد وی‌چت می‌تواند در کوتاه‌مدت جایگزینی برای پیام‌رسان تلگرام باشد.


Page Generated in 0/0060 sec