printlogo


کد خبر: 186848تاریخ: 1396/10/16 00:00
اخبار

ضرب‌الاجل به پایان رسید
گوشی آیفون دیگر رجیستر نمی‌شود
گروه اقتصادی: در حالی که طبق اطلاع‌رسانی و تصمیم کمیته راهبری و اجرای طرح رجیستری، قرار بود 17 دی‌ماه آخرین مهلت رجیستر کردن محصولات  برند اپل باشد، در آخرین تصمیم‌گیری این کمیته قرار شد طبق برنامه و اطلاع‌رسانی انجام‌شده به دارندگان این محصولات، همان مهلت یک‌ماهه از 14 آذر تا 14 دی ملاک عمل در قطع محصولات قاچاق و رجیستر نشده قرار گیرد. بر این اساس از پنجشنبه گذشته مرحله قطع گوشی‌ها و تبلت‌های قاچاق و رجیستر نشده اپل از شبکه اپراتوری کشور آغاز شد و قطع گوشی‌های رجیستر نشده با جدیت اجرا می‌شود. گفتنی است، گوشی‌های موبایل‌ 3 برند گوگل، بلک‌بری و موتورولا هم از 8 بهمن در صورت عدم انجام رجیستری به کاربران خود خدمات نمی‌دهند. بنابراین ارتباط گوشی‌های ثبت‌نشده در سامانه رجیستری بتدریج قطع و ارتباط این گوشی‌ها از شبکه اپراتورهای تلفن همراه حذف خواهد شد. طبق اعلام کمیته اجرای طرح رجیستری، آن دسته از افرادی که برای گوشی غیرقانونی آنها پیامک قطع ارسال شده و در روزهای آینده تجهیزات‌شان از خدمات اپراتوری محروم خواهد شد، می‌توانند به روش‌های زیر پیگیر مشکل خود باشند؛ نخست چنانچه این افراد به صورت مسافری اقدام به خرید و واردات تلفن همراه کرده‌اند لازم است با مراجعه به سایت گمرک به نشانی
https://epl.irica.ir/ImeiInfoViewو مطالعه راهنمایی‌های موجود، اقدام به پرداخت حقوق گمرکی و فعال‌سازی گوشی خود کنند. از سوی دیگر چنانچه این افراد از طریق مراجعه به فروشگاه اقدام به خرید تلفن همراه قاچاق کرده‌اند، لازم است به همان فروشگاه مراجعه کرده و ضمن توافق با خریدار، گوشی را پس داده و مبلغ آن یا یک گوشی قانونی دریافت کنند. همچنین می‌‌توانند از آن واحد فروش از طریق سامانه اینترنتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌نشانی http://cppo.mimt.gov.ir شکایت کنند.
علاوه‌بر این از طریق سامانه اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی http://tazirat135.ir نیز می‌توانند از آن فروشگاه شکایت کنند. از سوی دیگر و بر اساس آمار تجارت خارجی، واردات تلفن همراه به کشور در ۹ماه نخست امسال به‌لحاظ وزنی 2 برابر شده است. در این مدت حدود 658 تن موبایل به‌ارزش 278 میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه پارسال به‌لحاظ وزنی با رشد 100 درصد و به‌لحاظ ارزش با رشد 88 درصدی روبه‌رو شده است. واردات گوشی‌های موبایل تا آذر 1395 و قبل از اجرای رجیستری 147 میلیون دلار به‌وزن 328 تن بوده است.


مرکز پژوهش‌های مجلس:
رشد اقتصادی امسال بیش از 4 درصد نخواهد بود
گروه اقتصادی: بتازگی مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال جاری را حدود 7 درصد پیش‌بینی کرد و گفت: درباره نرخ رشد اقتصادی این را هم باید در نظر داشته باشیم که سهم عمده رشد اقتصادی سال قبل به واسطه افزایش تولید نفت بود ولی امسال دیگر اینگونه نیست، چون رشد تولید و صدور نفت به 5/2 میلیون بشکه، در سال قبل محقق شد و بر اساس سهمیه و واقعیات موجود، فعلا امکان افزایش آن وجود ندارد و در نتیجه رشد سال‌جاری به‌طور عمده ناشی از عواملی غیر از افزایش صادرات نفت بوده است و شاهدیم که استمرار هم دارد. پیش‌بینی نرخ رشد 7 درصدی برای سال جاری از سوی وزیر اقتصاد در حالی اعلام شد که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نرخ رشد اقتصادی امسال را 1/4 درصد برآورد کرده است. پیش از این هم صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد امسال را کمتر از 5 درصد پیش‌بینی کرد.
 


Page Generated in 0/0099 sec