printlogo


کد خبر: 186851تاریخ: 1396/10/16 00:00
گزارش«وطن امروز» از پیامدهای منفی بی‌توجهی به ساماندهی بازار ارز
دولت جلوی حکمرانی دلار و یورو را بگیرد

اسد‌الله خسروی: نرخ ارز مدت‌هاست چه در بازار آزاد و چه در مرکز مبادلات ارزی (ارز دولتی) به شکل خزنده‌ای در حال رشد است بدون اینکه نظارت دقیقی بر بازار اعمال شود یا سیاست‌گذاری درست و کارشناسی شده‌ای برای ممانعت از افزایش قیمت این کالای مهم به کار گرفته شود تا جایی که قیمت دلار در پی این بی‌توجهی‌ها هفته گذشته به حدود 4 هزار و 400 تومان نیز رسید و ارز مبادلاتی نیز همچنان با رشد قیمت همراه است.
به گزارش «وطن امروز»، بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت با بی‌توجهی به افزایش نرخ ارز در بازار و بالا بردن قیمت این کالا در مرکز مبادلات ارزی به‌دنبال کسب درآمد هر چه بیشتر برای تامین منابع یا کسری بودجه است، از طرفی چون قرار است ارز از سوی دولت تک‌نرخی شود، بنابراین بالا بردن نرخ این کالا در مرکز مبادلات ارزی برای نزدیک شدن قیمت آن به نرخ ارز در بازار آزاد سیاست دیگری است که نابسامانی را در این بازار تشدید می‌کند.
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره نابسامانی بازار ارز و رشد قیمت آن در بازار آزاد و مرکز مبادلات ارزی دولت گفت: اینکه دولت آقای روحانی کاهش نرخ تورم را از دستاوردهای خود می‌داند، بداند که تورم بالا در دولت گذشته ناشی از بی‌توجهی به بازار ارز و رشد قیمت این کالا بوده است، بنابراین رشد نرخ ارز در بازار بی‌شک اقتصاد کشور را دچار رکود و تورم خواهد کرد. عبدالمجید شیخی با تاکید بر اینکه دولت هر اقدامی را در بازار ارز انجام دهد نمی‌تواند مانع تبعات آن در اقتصاد کشور شود، گفت: تنها راه نجات اقتصاد حذف دلار و یورو از مبادلات و  معاملات تجاری است، چرا که تا زمانی که دلار و یورو در کشور حکمرانی کنند نمی‌توان برای اقتصاد کشور درست برنامه‌ریزی کرد. وی افزود: وجود دلار و به دنبال آن یورو در سبد ارزی اقتصاد کشور مانند مین کاشته‌شده‌ای است که در صورت عدم خنثی‌سازی آن- یعنی حذف آن از مبادلات تجاری- ساختمان اقتصاد کشور را دیر یا زود تخریب می‌کند. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آمریکا با 2 نوع سلطه اقتصادی به دنبال منزوی کردن ایران است، گفت: یکی سلطه فیزیکی و سخت‌افزاری که عمدا به تحریم‌ها ختم شده است و دیگری حکمرانی دلار بر اقتصاد کشور است، بنابراین سیاست حذف دلار از مبادلات و معاملات تجاری کشور تنها راهکار است تا با ورود به پیمان‌های دوجانبه یا چندجانبه ارزی با حذف دلار و یورو، شاهد اقتدار ارزی در کشور باشیم. این اقتصاددان با بیان اینکه نه مدیریت شناور ارزی و نه عرضه ارز به بازار برای کاهش قیمت نمی‌تواند به ساماندهی بازار ارز کمک کند، گفت: تنها راه‌حل این موضوع حذف دلار از سبد ارزی کشور است. وی اضافه کرد: زمانی که ارز در مسیر رشد قیمت قرار می‌گیرد میزان تقاضا در بازار نیز به تبع آن بالا می‌رود و چون اقتصاد کشور در رکود قرار دارد، بنابراین مشکلاتی را برای اقتصاد کشور و نحوه تصمیم‌گیری دولت ایجاد می‌کند.
این اقتصاددان علت افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر را بی‌توجهی دولت به ساماندهی بازار ارز و گران شدن آن در مرکز مبادلات ارزی دولت عنوان کرد و گفت: اینکه نرخ ارز در بازار افزایش یافته، ناشی از برخی تصمیم‌گیری‌ها چون افزایش نرخ‌ حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده است اما با توجه به اینکه احتمال می‌رود مجلس با گرانی حامل‌های انرژی مخالفت کند، بنابراین دولت برای تامین منابع و کسب درآمد احتمال دارد بازار ارز را به حال خود رها کند تا قیمت آن افزایش یابد. وی به چراغ سبز دولت به افزایش قیمت ارز در بازار اشاره کرد و گفت: دولت از افزایش قیمت ارز منتفع می‌شود اما این راهکار کارشناسی نیست، چرا که نابسامانی اقتصادی را به دنبال دارد و به زیان تولید و اشتغال است، هر چند شاید برخی صادرکنندگان از این رویکرد منتفع شوند.
پیام خطرناک به دولت درباره قیمت دلار
در این باره یک اقتصاددان گفت:‌ تشخیص بازار این است که نرخ ارز امکان افزایش دارد و روی آن حساب می‌کند، در این حالت دولت باید کمک کند تا ارز به وسیله‌ای برای پس‌انداز تبدیل نشود. حسین عبده‌تبریزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در رابطه با نرخ ارز، تشخیص بازار این است که نرخ ارز امکان افزایش دارد و روی آن حساب می‌کند، اگر تشخیص دولت این باشد که بازار چنین گرایشاتی دارد باید کمک کند ارز به وسیله‌ای برای پس‌انداز تبدیل نشود، یعنی دولت باید حباب منفی بازار ارز را خالی کند تا وسیله‌ای جهت پس‌انداز نشود. وی با بیان اینکه «درباره نرخ ارز پیش‌بینی انجام نداده‌ام»، افزود: تشخیص بازار این است که ارز زیر قیمت است، برای همین هم در بورس فقط سهام شرکت‌های تحت تأثیر ارز رشد داشته‌اند، مانند پتروشیمی‌ها، خودروسازها، صنایع فلزی و... . حتی در بورس نیز تعدیل قیمت‌ها از قیمت ارز فراتر رفته است.
شکاف ۱۷ درصدی نرخ ارز
در این میان معاون وزیر اقتصاد از شکاف ۱۷ درصدی نرخ ارز خبر داد. حسین میرشجاعیان درباره تک‌نرخی شدن ارز، اظهار کرد: تک‌نرخی شدن ارز فقط بستگی به برقراری روابط کارگزاری مناسب میان بانک مرکزی و بانک‌های بین‌المللی دارد تا بانک مرکزی بتواند براحتی بحث انتقال ارز را انجام دهد اما تاکنون این روابط کارگزاری برقرار نشده است.
افزایش نرخ دلار مبادله‌ای
 بانک مرکزی نرخ تبادلی ۳۹ ارز را پنجشنبه گذشته اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۰ ارز از جمله دلار نسبت به روز پیش از آن یعنی چهارشنبه افزایش و قیمت 8 واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت. بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ هر دلار آمریکا در پایان هفته گذشته (پنجشنبه چهاردهم
دی ماه) با ۳۵ ریال افزایش نسبت به روز ماقبل آن۳۶ هزار و ۹۱ ریال قیمت خورد. یک فعال صنعتی گفت: فقدان ثبات قیمت دلار بر امنیت اقتصادی تاثیر منفی گذاشته و مردم به جای سرمایه‌گذاری در تولید، پول‌ خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0059 sec