printlogo


کد خبر: 186880تاریخ: 1396/10/17 00:00
برگزاری آیین اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار
شب درخشش فانوس‌‌ها

گروه فرهنگ و هنر: آیین اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با تقدیر از برگزیدگان این جشنواره و همراه با پاسداشت ویژه امرالله احمدجو در فرهنگسرای بهمن برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، این مراسم که به سیاق دوره‌های پیش از خود با حضور پررنگ خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد، در بخش ابتدایی خود پس از پخش کلیپی از دیدار دست‌اندرکاران جشنواره عمار با رهبری در سال ۹۱ پذیرای برگزیدگان چند بخش از جشنواره بود تا در بخش نقد درون‌گفتمانی این دوره از جشنواره لوح افتخار این بخش به اثر «میراث آلبرتا۳» به کارگردانی «حسین شمقدری» اهدا شود. همچنین در ادامه این تقدیرها هیأت داوران فانوس این بخش را به اثر «تلکه» به کارگردانی «مسعود کارگر» و «فروشنده» به کارگردانی «علیرضا بوالی» اهدا کرد. جایزه ویژه بخش مستند نقد درون‌گفتمانی هم به اثر «زمستان یورت» به کارگردانی «میلاد میرزاباقری» اهدا شد.
جشنواره «عمار» به ما جسارت داد
علیرضا بوالی، کارگردان مستند «فروشنده»، پس از دریافت جایزه خود در سخنانی با بیان اینکه جشنواره عمار به ما جسارت داد تا اگر صداوسیما نیز به اثرمان توجه نکرد، اثرمان دیده خواهد شد، گفت: اکران‌‌های مردمی عمار بزرگ‌ترین نعمت برای فیلمسازان است و اثر من به همین واسطه در بیش از ۱۰۰ دانشگاه و هزار مسجد اکران شد. امیدواریم صدا و سیما جسارت داشته باشد و آثاری را که به بصیرت‌گری و روشنگری مردم کمک می‌کند حمایت و پخش کند. میلاد میرزاباقری، کارگردان مستند «زمستان یورت» نیز دیگر چهره‌ای بود که پس از دریافت جایزه خود با اشاره به احساس شادی خود از اینکه توانسته با این مستند صدای کارگران مظلوم معدن یورت باشد، اظهار کرد: اگر تریبون‌‌های نماز جمعه و صداوسیما تریبون مظلومیت کارگران ستمدیده بودند، شاید امروز آن ۴۳ شهید معدن یورت در کنار ما بودند و به‌واسطه تولید ملی از آنها تقدیر می‌کردیم.
جایزه‌هایی که به مردم سیستان رسید
در ادامه این مراسم، جوایز بخش مستندهای با موضوع «مدافعان حرم» اهدا شد تا لوح افتخار این بخش به اثر «رویای خلافت» به کارگردانی سیدمجتبی خیام‌الحسینی و  «بابایی» به کارگردانی مظفر حسین‌خانی هزاوه برسد. همچنین هیأت داوران فانوس این بخش را به اثر «فرزند ایران» به کارگردانی عارف جعفری‌چگنی تقدیم کرد. جعفری چگنی، کارگردان مستند «فرزند ایران» پس از دریافت جایزه خود با بیان اینکه رسالت ما و رسانه در این روزها گریز از تهران و توجه به نقاطی نظیر سیستان‌وبلوچستان و دیگر نقاط محروم کشور است، گفت: من این جایزه را به مردم این خطه تقدیم می‌کنم. همچنین مظفر حسین‌خانی، کارگردان مستند بابایی با اشاره به موضوع این فیلم که درباره یکی از شهدای مدافع حرم است، خاطرنشان کرد: تنها سازمانی که از ساخت این فیلم حمایت کرد صدا و سیما بود و در میان انتقادات امشب جشنواره عمار از صداوسیما من از آنها تشکر می‌کنم.
 موزائیک مرگ بر آمریکا برای پرزیدنت آکتور سینما
بخش دیگری از تقدیرهای هشتمین دوره جشنواره فیلم عمار به اهدای جوایز بخش مستندهای با موضوع «جنگ نرم» اختصاص داشت. در این بخش، هیأت داوران ضمن تقدیر از اثر «محرمانه کولا» به کارگردانی لقمان یداللهی، لوح افتخار این بخش را به اثر «تله اسکرین» به کارگردانی آقای «مصطفی حریری» اهدا کرد. همچنین هیأت داوران فانوس این بخش را به اثر «پرزیدنت آکتورسینما» به کارگردانی آقای «محمدرضا بورونی» اهدا کرد، البته این تنها جایزه سازنده مستند «پرزیدنت آکتورسینما» در این مراسم نبود چرا که او توانست «موزائیک مرگ بر آمریکا» هشتمین دوره جشنواره عمار را هم به عنوان یکی از هدایای مردمی جشنواره به دست آورد.
عروسک کودک سوری در دستان یک مستندساز
پس از این بخش نوبت به اهدای جوایز مستندهای با موضوع «بیداری اسلامی و جهانی» رسید. لوح افتخار این بخش به اثر «قصر قند» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده و «حرمان» به کارگردانی حمید عبدالله‌زاده تقدیم شد. همچنین هیأت داوران فانوس این بخش را به اثر «با صبر زندگی» به کارگردانی آقای «وحید فراهانی» اهدا کرد. البته فراهانی هم جزو چهره‌هایی بود که موفق به کسب 2 جایزه در این دوره از جشنواره شد تا دومین هدیه مردمی هشتمین جشنواره عمار که عروسکی از شهر فوعه سوریه بود، به او برسد. نامه‌ای نیز به همراه این عروسک از طرف «رجا قیشانی»، یکی از اهالی فوعه خطاب به وحید فراهانی، کارگردان مستند و اهالی رسانه ارسال شده بود که در این مراسم قرائت شد.
جنگ اقتصادی را دریابیم
در ادامه این مراسم رضا برجی، از داوران بخش جنگ نرم هشتمین جشنواره فیلم عمار با اشاره به بخش اقتصاد مقاومتی این جشنواره اشاره کرد و افزود: تبریز به عنوان پایتخت جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ شناخته شد و لباسی که من به تن دارم کار ترک روستای کندوان تبریز است و می‌خواهم بگویم که بیاییم از کار تولید‌کنندگان داخلی استفاده کنیم. وی با بیان اینکه به جای کارهای ترک ترکیه بیایید از تولیدات داخلی حمایت کنیم، تصریح کرد: جنگ اقتصادی به مثابه جنگ سخت و جنگ فرهنگی است و ما باید به عرصه اقتصادی توجه ویژه داشته باشیم و همانند مقابله با تهاجم فرهنگی به مقابله با تهاجم اقتصادی بپردازیم. پایان‌بخش قسمت اول مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره اجرای استندآپ کمدی توسط محمدرضا شهبازی، از طنزپردازان کشور با موضوع اتفاقات اخیر کشور بود.
سلحشور هم برگزیده عمار شد
بخش دوم تقدیرهای این دوره از جشنواره عمار با تقدیر از برگزیدگان بخش «پویانمایی و موشن‌گرافی» آغاز شد و هیأت داوران این بخش لوح افتخار آن را به اثر «رئیس» به کارگردانی آقای «احسان سنایی‌راد» اهدا کردند. همچنین در بخش «پویانمایی»، هیأت داوران ضمن تقدیر از پویانمایی «رقص شمشیر» به کارگردانی وحید مباشری و «ترامپت» به کارگردانی رسول آذرگون، لوح افتخار این بخش را به اثر «صفر در سفر» به کارگردانی آقای «موعود شیخ‌بهایی» اهدا کرد. در بخش مستندهایی با موضوع جبهه فرهنگی و سبک زندگی، لوح افتخار این بخش به اثر «بار دیگر زندگی» به کارگردانی امید مدحج و فانوس این بخش به اثر «فرج‌الله سلحشور» به کارگردانی محمدسعید غدیریان» اهدا شد. همچنین لوح هنری این بخش، با توجه به موضوع به‌روز و مبتلابه و ساختار قوی به 2 اثر «من می‌مانم» و «در آستانه فصل سرد» به کارگردانی خانم «فاطمه مرزبان» اهدا شد.
 چفیه شهیدان خالقی‌پور بر دوش کارگردان قائم‌مقام
در ادامه تقدیرهای بخش دوم این مراسم نوبت به تقدیر از آثار  بخش «تاریخ معاصر» رسید تا  لوح افتخار این بخش به اثر «از فوتبال تا پیروزی» به کارگردانی محمدحسن یادگاری اهدا شود. همچنین هیأت داوران فانوس این بخش را به اثر «اولین برخورد» به کارگردانی حمیدرضا حیدری تقدیم کرد. جایزه ویژه این بخش هم به اثر «قائم‌مقام» به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا رسید. در ادامه هدیه مردمی هشتمین جشنواره عمار در این بخش که چفیه شهید رسول خالقی‌پور بود بعد از پخش کلیپی در معرفی این هدیه ویژه به «سیدمحمدعلی صدری‌نیا» کارگردان مستند «قائم‌مقام» اهدا شد. این هدیه ویژه توسط مادر شهیدان خالقی‌پور به این کارگردان جوان تقدیم شد.
پیام شفاهی مقام معظم رهبری برای عماری‌ها
در بخش دیگری از این مراسم جایزه شهید سیاح طاهری که از طرف دبیرخانه جشنواره به اکران‌کنندگان مردمی اهدا می‌شود، با قرائت پیام شفاهی رهبری به اکران‌کنندگان و تشویق ممتد حاضران برای ۱۵ هزار اکران‌کننده مردمی عمار به خانم اکرم حیدری به نمایندگی از اکران‌کنندگان مردمی شهر نهاوند همدان اهدا شد. پیام شفاهی رهبر انقلاب خطاب به اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار نیز به شرح زیر خوانده شد: «کار (اکران‌کنندگان) باارزشی است چون اگر چنانچه اینها نباشند، کسی که تولید می‌کند کارش بی‌فایده خواهد بود. اینها کسانی هستند که به کار او فایده می‌بخشند. پنجشنبه ۱۴ دی ۹۶ ».    
تقدیر از خالق روزی روزگاری
بخش بعدی مراسم اختتامیه جشنواره عمار به پاسداشت ویژه امرالله احمدجو، کارگردان آثاری مثل «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» اختصاص داشت تا با حضور خانواده شهیدان رحیمی، بابایی، قنبری، سنگین، یزدانی و محمد فیلی، صدرالدین حجازی، هوشنگ توکلی، محمدحسین نیرومند، عباس سلیمی‌نمین و بیژن نوباوه از امرالله احمدجو تقدیر و تجلیل شود. امرالله احمدجو پس از دریافت فانوس جشنواره عمار اظهار داشت: صادقانه عرض می‌کنم که خود را قابل این همه لطف نمی‌دانم و خوشحالم که امروز بین شما علاقه‌مندان سینما هستم. وی با بیان اینکه کشور ما از جهت مطالعه وضع فقیرانه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار سطح فرهنگ کشور را تا حدودی ارتقا بخشیده است. احمدجو با بیان اینکه از روزی که با دوستان جشنواره عمار آشنا شدم شور و شعف خاصی در من ایجاد شده است، گفت: جوانان تازه‌کار نیاز دارند آثارشان دیده شود و این جشنواره محفلی برای رسیدن به این مهم است.
هدیه خانواده شهدا برای سازندگان «اشنوگل»
اهدای جوایز در بخش فیلم‌های داستانی ادامه این مراسم بود. لوح افتخار این بخش به اثر «سلفی سَلَفی» به کارگردانی سیدمهدی میرغیاثی و اثر «صداها» به کارگردانی محمدحسین امانی رسید. همچنین فانوس این بخش به اثر «مادر» به کارگردانی آقای «رضا زهتابچیان» اهدا شد. در بخش فیلم نیمه‌بلند نیز لوح افتخار این بخش به اثر «خانه پنجم» به کارگردانی رضوانه فتحی و فانوس این بخش به اثر «بعدازظهر» به کارگردانی امیرعباس ربیعی اهدا شد. در بخش فیلم بلند؛ هیأت داوران لوح افتخار این بخش به اثر «ساحل امن» به کارگردانی «کرامت‌پور شهسواری» اهدا شد. همچنین فانوس این بخش به اثر «خیال نقش» به کارگردانی احمد فیضی اهدا شد. در این بخش با اعلام مجری برنامه، هدیه مردمی و ویژه این قسمت از طرف خانواده شهید عباس خدری به فیلم داستانی «اشنوگل» به کارگردانی مشترک «هادی حاجتمند و علی سلیمانی» تقدیم شد.
همه برگزیدگان نشان مردمی استقلال
در بخش «ملت قهرمان»، هیأت داوران هشتمین جشنواره عمار، لوح افتخار این بخش را به اثر «بابا آب داد» به کارگردانی «روح‌الله فخرو» اهدا کرد. همچنین فانوس این بخش به اثر «نشانی» به کارگردانی «اصغر بختیاری» تعلق گرفت. بخش اقتصاد مقاومتی نیز لوح افتخار به اثر «عالی‌نسب» به کارگردانی مهدی عوض‌زاده و اثر «جوهره» به کارگردانی داوود شیخ و اثر «حاصل فصل من» به کارگردانی امیر نصیری اهدا شد. همچنین فانوس این بخش به اثر «کارخانه جهان» به کارگردانی مصطفی رمضان‌خانی اهدا شد. جایزه ویژه «نشان مردمی استقلال» هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار نیز با حضور خانواده شهدای هسته‌‌‌ای، پدر شهید احمدی‌روشن، برادر شهید شهریاری و خانواده شهیدان ملکی، باغبانی، زرچینی، علی محمدی، سیدخدا موسوی، به خانم سلیمه نصیری قهرمان مستند «حاصل فصل من»؛ محمود بارانی، قهرمان مستند «دشت آدمخوار»، علی بیات، بهرام کرمی و حاجت نجفی به نمایندگی از 5 قهرمان مستند «ید واحد» و محمدعلی هاشمی، قهرمان مستند
«ز مثل...» تقدیم شد.


Page Generated in 0/0068 sec