گروه اقتصادی: بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، سودهای میلیاردی به جیب عدهای واردکننده و مطلع از تصمیمات دولت سرازیر کرد. این تصمیم اشتباه نهتنها سودهای بادآوردهای را نصیب عدهای خاص کرد بلکه بازار خودروهای داخلی را هم به آشفته بازاری تبدیل کرد که بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط جامعه را تحتالشعاع قرار داد. بیشتر از ۵ ماه دولت سایت ثبت سفارش واردات خودرو را بست و واردات را به بهانه جلوگیری از خروج ارز و منفی بودن تراز تجاری متوقف کرد. این آشفتهبازار، قیمت خودروهای داخلی را در بازار بشدت افزایش داد اما نه وزارت صنعت، نه سازمان حمایت و نه شورای رقابت، هیچ یک تاکنون واکنشی به این وضعیت نشان ندادهاند. در این میان برخی نمایشگاهداران خودرو در گفتوگو با مهر از گرانی ۴۵۰ میلیون تومانی برخی خودروهای لوکس در بازار خبر میدهند و البته آن را هم غیرمنطقی میدانند. حتی واردکنندگان خودرو در طرحهای جدید خود قیمت را از ۱۰ تا ۴۵ میلیون تومان روی برخی مدلها افزایش دادهاند. یکی از نمایشگاهداران در اینباره میگوید: تصمیم اشتباه وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودرو عدهای را آنقدر پروار کرد که اکنون کل بازار خودرو را کنترل میکنند و هر طور که بخواهند بازار را میچرخانند، بویژه اینکه برخی واردکنندگان انحصار واردات برخی خودروها را به دست گرفته و به بهانه ارائه برخی سندهای اصلی و جعلی، تلاش کردهاند خود را نماینده رسمی کمپانی خارجی نشان دهند، در حالی که چنین چیزی صحت ندارد و هنوز هستند شرکتهای وارداتی که از سوی کمپانی مادر، به رسمیت شناخته نشده ولی با رانتی که در اختیار دارند، خودرو وارد میکنند. وی میافزاید: وزیر صنعت باید توضیح دهد چرا چنین تصمیمی گرفته و اگر قرار بر این بود که تعرفه به این میزان بالا رود، چرا ۵ ماه سایت ثبت سفارش بسته شده بود؟ این نمایشگاهدار میگوید: قیمتهایی که از سوی شرکتهای وارداتی به صورت رسمی اعلام شده، در بازار با نرخهای بالاتری به فروش میرسد و وقتی شرکت واردکننده که عرضهکننده عمده آن خودرو هم به شمار میرود، قیمت را تا ۴۵ میلیون تومان افزایش میدهد، قطعا بازار تا ۶۰ میلیون تومان افزایش را هم تجربه خواهد کرد و هیچ کس هم پاسخگو نیست که چرا مردم باید این خودروها را با قیمت بالاتری خریداری کنند؛ مگر اصولا با این تعرفهها هنوز خودرویی وارد کشور شده است که بخواهد با تعرفه جدید قیمتگذاری شود. هم اکنون قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش یافته و در بخشنامههای جدید خودروسازان داخلی نرخها بشدت افزایش یافته است بویژه اینکه خودروسازان داخلی کمتر خودروهای وارداتی دارند ولی با پیشدستی، قیمت سایر تولیدات خود را هم در کنار مونتاژیها بشدت افزایش دادهاند.