printlogo


کد خبر: 186898تاریخ: 1396/10/17 00:00
اخبار

مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه با افزایش قیمت بنزین
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ از مخالفت اعضای این کمیسیون با افزایش قیمت بنزین خبر داد. مهرداد بائوج‌لاهوتی در گفت‌وگو با فارس، در تشریح نشست کمیسیون متبوعش اظهار داشت: بنا بر مصوبه  کمیسیون درباره هدفمندی یارانه‌ها، سقف پرداختی یارانه‌ها 37 هزار میلیارد تومان تعیین شد. وی افزود: چگونگی پرداخت این مبلغ در بخش هزینه‌ها خواهد بود که باید به تفصیل درباره آن بحث کرد. لاهوتی ادامه داد: درباره افزایش قیمت بنزین هم با توجه به اینکه مبلغ پیشنهاد‌ی دولت 1500 تومان و رقم پیشنهادی یکی از نمایندگان مجلس 1200 تومان بود، در نهایت پس از بحث و تبادل نظر بسیار هر دو پیشنهاد رد شد و به ‌اتفاق  آرا با موضوع افزایش قیمت بنزین در سال 97 در کمیسیون تلفیق  مخالفت شد.
در همین حال علی‌اصغر یوسف‌نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق از موافقت این کمیسیون با پیشنهاد دولت برای هدفمندی یارانه‌ها و تعیین سقف 37 هزار میلیارد تومانی درآمدهای هدفمندی در سال آینده خبر داد. بر این اساس با کاهش 11 هزار میلیارد تومانی درآمد هدفمندی بالغ بر
33 میلیون یارانه‌بگیر حذف می‌شوند.

مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت:
بازگشت سهمیه‌بندی بنزین به نفع اقتصاد است
دونرخی بودن بنزین و استفاده از کارت هوشمند سوخت برای سوختگیری می‌تواند به کاهش قاچاق کمک کند. محسن روحانی، مدیر سابق سامانه هوشمند سوخت در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه قیمت بنزین تنها یک مفهوم اقتصادی نیست بلکه دارای ابعاد روانی است، گفت: زمانی که بنزین با 2 نرخ عرضه می‌شد، شاهد خودکنترلی مردم در زمان مصرف بودیم. در این شرایط، پرداخت هزینه بیشتر در قبال استفاده بیش از سقف سهمیه، امری منطقی و توجیه‌پذیر بود. وی به کاهش مصرف بنزین در نتیجه دونرخی بودن آن اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در زمان سهمیه‌بندی بنزین، میزان قاچاق سوخت کاهش یافت، ضمن اینکه میزان مصرف بنزین در هر جایگاه، در هر نقطه از کشور و تحویل سوخت از مخازن بشدت رصد می‌شد در حالی که اجرای چنین امری در صورت حذف سامانه با سختی رو‌به‌رو است. روحانی میزان هزینه نگهداری این سامانه در سال را حدود ۳۰ میلیارد تومان تخمین زد.


فائو گزارش کرد
رتبه تک‌رقمی ایران در واردات برنج، جو و ذرت
بر اساس آمارهای سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد، ایران در زمینه واردات ۳ غله مهم جزو ۱۰ کشور نخست دنیا قرار گرفته است. به گزارش تسنیم، فائو ایران را هفتمین واردکننده بزرگ برنج در جهان معرفی کرده است؛ واردات برنج ایران در سال 2017 بالغ بر 2/1 میلیون تن اعلام شده است که این رقم معادل 6/2 درصد از کل تجارت 45 میلیون تنی برنج در جهان است. ایران از نظر وابستگی به واردات گندم در وضعیت بهتری قرار داشته است و 26 کشور جهان واردات گندم بیشتری نسبت به ایران در سال 2017 داشته‌اند. ایران با واردات 2/1 میلیون تن گندم در رتبه 27 جهان از این نظر قرار گرفته است. علاوه‌بر این آمارهای فائو نشان می‌دهد ایران سومین واردکننده بزرگ جو در سال 2017 بوده و 3/1 میلیون تن از این محصول را وارد کرده که فقط از واردات عربستان و چین کمتر بوده است. در میان واردکنندگان ذرت نیز رتبه ایران تک‌رقمی است. ایران در سال 2017 بالغ بر 5/9 میلیون تن ذرت وارد کرده است و در جایگاه ششم جهان قرار گرفته است. اتحادیه اروپایی با واردات 6/15 میلیون تنی بزرگ‌ترین واردکننده ذرت جهان در سال 2017 شناخته شده است.  از سوی دیگر فائو اعلام کرد رشد تولید گوشت گوسفند ایران در سال 2017 میلادی تقریباً صفر و رشد تولید گوشت مرغ فقط 5/0 درصد بوده است. تولید انواع گوشت قرمز و مرغ در این سال با رشد اندک 8/0 درصدی نسبت به سال قبل از آن روبه‌رو شده و به 67/2 میلیون تن رسیده است. در سال 2016 بالغ بر 65/2 میلیون تن گوشت در ایران تولید شده بود. ایران در سال 2017 همچنین 132 هزار تن گوشت وارد و 63 هزار تن گوشت صادر کرده است. بخش مهمی از تولید گوشت مربوط به مرغ بوده است به‌طوری که 17/2 میلیون تن از این نوع گوشت تولید شده است.


Page Generated in 0/0058 sec