printlogo


کد خبر: 186941تاریخ: 1396/10/18 00:00
هفته‌گردی «وطن امروز» با هنرمندان انقلاب
آشوب در عاشقانه‌ سیاسی
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با «عبدالحمید قدیریان»، «مهدی همایون‌فر» و «رضا شیبانی»

گروه فرهنگ و هنر: «منطقه ما- تبریز- یکی از نقطه‌‌های نفوذ فرهنگ‌‌ بیگانه است که برنامه‌ریزی‌‌های فراوانی از جانب سیستم‌‌های سلطه فرهنگی برای آن انجام شده است. «شعرآورد تبریز» به دنبال این است که شاعران جوان تبریز را در برابر کارهای تفرقه‌افکنانه و قومیتی زیر چتر خود گرفته و در واقع عاملی وحدت‌بخش در برابر تفرقه‌افکنان باشد». این بخشی از صحبت‌‌های رضا شیبانی، شاعر پرآتیه کشور است که خارج از پایتخت دود و بوق مشغول فعالیت‌‌های ادبی است. در هفته‌گردی «وطن‌امروز» این‌بار سراغ رضا شیبانی، شاعر پرآتیه و جوان کشورمان، عبدالحمید قدیریان، نقاش و طراح صحنه و لباس و مهدی همایونفر، تهیه‌کننده سریال آشوب رفته‌‌‌‌‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کتاب شهریار جوان خواندنی می‌شود
«شهریار هم در جوانی مانند شما شعر می‌گفتند». این جمله‌ای است که رهبر انقلاب خطاب به شاعر جوان تبریزی، رضا شیبانی گفتند. شاعری که در عین شاعرانگی، مراتب علمی را به دکترا رسانده است. امتزاج «فلسفه» و «شعر» را نیز می‌توان ماحصل همین اتفاق دانست. شیبانی با خلق مجموعه شعر «سکوت کاه‌گلی» توانست نظر بسیاری از منتقدان را جلب کند. اشعار او به زبان‌‌های مختلف ترجمه شده و همواره او را در زمره پرآتیه‌‌‌‌‌ترین شاعران ایران قرار می‌دهند. شیبانی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به فعالیت‌‌های ادبی خود اظهار داشت: یکی از مشغولیاتی که در روزمره من جریان دارد، نگاشتن نقد‌‌های ادبی بر کتاب‌‌های داستانی و شعر است که بخشی از آنها از طریق همین روزنامه «وطن‌امروز» به چاپ می‌رسد. این شاعر آتیه‌دار جلسات «شعرآورد تبریز» را دیگر اقدام فرهنگی و ادبی خود عنوان کرد و افزود:  منطقه ما یکی از نقطه‌‌های نفوذ فرهنگ‌‌ بیگانه است که برنامه‌ریزی‌‌های فراوانی از جانب سیستم‌‌های سلطه فرهنگی برای آن انجام شده است. «شعرآورد تبریز» خوشبختانه یا متاسفانه یک تشکل کاملا خصوصی است که از حمایت هیچ نهاد دولتی برخوردار نبوده و به دنبال این است که شاعران جوان تبریز را در برابر کارهای تفرقه‌افکنانه و قومیتی زیر چتر خود گرفته و در واقع عاملی وحدت‌بخش در برابر تفرقه‌افکنان باشد. در این جلسات مسائل آموزشی، ادبی، فرهنگی و... در این زمینه برگزار می‌شود.  شیبانی با اشاره به جدیدترین اثر خود بیان داشت: کتاب شعر بنده مشتملی بر انواع قالب‌ها و مضمون‌‌های شعری است که بنا داریم بزودی از جانب انتشارات شهرستان ادب به بازار کتاب برسانیم.
مباحث اعتقادی، گم شده سینمای ما است
عبدالحمیدقدیریان از معدود نقاشانی است که هنر خود را با سینما پیوند داده است. او در سال 57 وارد دانشکده هنرهای زیبای  دانشگاه تهران  شد. قدیریان با مدرک کارشناسی ارشد فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 60 آغاز کرد و شاید بتوان نخستین تجربه سینمایی او را به عنوان گریمور فیلم سینمایی گذرگاه به کارگردانی شهریار بحرانی در سال 65 دانست. در کارنامه او می‌توان به طراحی صحنه و لباس فیلم ملک سلیمان، مریم مقدس، افق، دزد عروسک‌ها، عروس، مدرسه پیرمردها، ترانزیت، حمله به اچ 3، ارتفاع پست، دایره سرخ و... داوری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، دبیر تجسمی جشنواره 1404 و... اشاره کرد. قدیریان مدتی قبل نقاشی‌‌‌هایی را با موضوع شهید حججی روی بوم برده بود. با او به گفت‌وگو نشستیم و از آخرین فعالیت‌هایش پرسیدیم. وی با اشاره به اینکه به‌تازگی مشغول نگاشتن سناریوی سینمایی است، اظهار داشت: این فیلم پیرامون مباحث اعتقادی است که پژوهش آن به اتمام رسیده و مشغول نگارش آن هستم. قدیریان در این باره افزود: این فیلم برشی از زندگی مردم است و در زمان حال روایت می‌شود. ما امروز نیاز داریم به مباحث اعتقادی بیشتر دقت کنیم. اگر هنرمندان بخواهند صرفا به روایت لایه اولی از مسائل روزمره بپردازند، صرفا به تکرار افتاده‌اند. هنرمند اگر بخواهد یک حرکت فرهنگی و اصلاحی در جامعه خود به وجود بیاورد، قاعدتا با هم زدن مشکلات موجود این اتفاق رخ نخواهد داد. ما باید برای مبانی و پایه‌‌های فکری خود تمرکز ویژه‌ای قائل شویم. شیوع معضلات اقتصادی و اجتماعی اعم از فساد‌ها و تبعیض‌های موجود همگی ناشی از ضعف مباحث اعتقادی است. بحث‌‌های اعتقادی در جامعه از مجموعه باور‌ها و نباید‌‌‌هایی است که به فقه تعبیر می‌شود و ما به کفایت آن رضایت داده‌‌‌‌‌‌ایم، در حالی که در سالیان گذشته مباحث اعتقادی، معرفتی و ایجاد تفکر رواج پیدا کرده است. ما باید اجازه دهیم فضای گفت‌وگو پیرامون مباحث معرفتی در جامعه رشد پیدا کند. انسان‌‌‌هایی هستند که در این زمینه مدام نگرانند و نگرانی آنها ما را به اینجا رسانده است. دین نیاز به تزریق تفکر دارد و با حلوا حلوا دهان شیرین نمی‌شود. من معتقدم پرچمدار این نوع تفکر هم هنرمندان هستند. آنها می‌توانند در قالب آثار هنری مفاهیم والای معرفتی و دینی را مطرح کنند. اگر بناست در جامعه تغییری از جانب دینداری رخ دهد، این اتفاق باید توسط هنرمندان اتفاق بیفتد.  وی با اشاره به کارهای اخیر خود اظهار داشت: من پیش از این مشغول نقاشی  مجموعه تابلویی بودم، از جمله تابلوی شهید حججی، همچنین مجموعه تابلوهایی پیرامون حضرت زهرا(س) در دستور کار دارم  که کار بسیار سختی است و تلاش دارم آن را به اتمام برسانم.
آشوب در عاشقانه‌ای سیاسی
سریال «آشوب» را می‌توان یک عاشقانه سیاسی بین یک جاسوس عراقی و یک پرستار ایرانی در فضای ملتهب تابستان و پاییز سال 1359 دانست. این سریال مدت زیادی است که در شهر‌‌های جنوبی کشور در حال فیلمبرداری بوده و بازیگرانی نظیر عباس غزالی، محمود پاک‌نیت، سلمان فرخنده، سیاوش طهمورث، پروانه معصومی و... در آن به ایفای نقش می‌پردازند. این سریال به سرمایه‌‌گذاری سازمان اوج و تهیه‌کنندگی مهدی همایون‌فر در حال تولید است. مهدی همایون‌فر پیش از این تهیه‌کنندگی فیلم‌‌‌هایی نظیر 33 روز، اتوبوس شب، هیام و... را در کارنامه داشته است. او در گفت و گو با «وطن‌امروز» با اشاره به ورود سریال آشوب به مراحل فنی پس از تولید، اظهار داشت: حدود یک ماه است که فیلمبرداری این اثر به اتمام رسیده است. همزمان در حال مونتاژ سریال هستیم و تاکنون حدود 10 قسمت از سریال تدوین شده و کارهای مربوط به صداگذاری و موسیقی آن پیگیری می‌شود. وی در پاسخ به اینکه آیا «آشوب» را بزودی در تلویزیون خواهیم دید، بیان داشت: به نظر نمی‌رسد این اتفاق بزودی بیفتد، زیرا کارهای مربوط به پست پروداکشن و موسیقی آن باقی مانده و بعید است به این سرعت پخش شود. وی همچنین شبکه یک را به عنوان پخش‌کننده این سریال عنوان کرد.  تهیه‌کننده آشوب با اشاره به نزدیکی دهه فجر و عید نوروز و حجم سریال‌‌های تدارک دیده شده برای تلویزیون، افزود: بعید می‌دانم این سریال در سال 96 پخش شود و احتمالا پخش آن از تلویزیون به سال آینده موکول خواهد شد. همایونفر همچنین در پاسخ به اینکه آیا اثر دیگری نیز در دست تولید دارد، گفت: یک سال گذشته را متمرکز بر سریال آشوب بودم و هنوز پیگیری‌‌های مربوط به آن را انجام می‌دهم.


Page Generated in 0/0053 sec