printlogo


کد خبر: 186955تاریخ: 1396/10/18 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از وضعیت نابسامان مددجویان بی‌خانمان
پاسکاری وزارت بهداشت و بهزیستی!
محمدرضا قدیمی: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی ساماندهی و ارائه خدمات به مددجویان را نمی‌پذیرند

محدثه ذوالفقاری: مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی تهران مدعی است: افراد دیابتی و بیمارانی که بیماری واگیردار دارند، بین وزارت بهداشت و بهزیستی پاسکاری می‌شوند. به گزارش «وطن‌امروز»، با سرد شدن تدریجی هوا و آغاز فصل زمستان، یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری تهران، جمع‌آوری و تامین سرپناه برای «کارتن‌خواب»ها، «گورخواب»ها و پدیده نوظهور «کانال‌خواب»هاست. طبق تحقیقات به عمل آمده در این‌باره، عمده تلاش‌ها در سالیان گذشته در جمع‌آوری و ساماندهی معتادان و بی‌خانمان‌ها به دوش شهرداری تهران بوده است که با برپایی مددسراها، گرمخانه‌ها، کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز توانمندسازی بهاران گامی برای رفع این معضل اجتماعی برداشته است. در این میان به‌رغم فعالیت‌هایی که شهرداری تهران در راستای خدمت‌رسانی به کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر داشته است، هنگامی که به این افراد پیشنهاد پیوستن به گشت آسیب اجتماعی شهرداری تهران می‌شود، با سراسیمگی اعتراض کرده و عدم تمایل خود برای حضور در این محل‌ها را ابراز می‌کنند. برخی کارتن‌خواب‌ها و معتادان معتقدند با آنها رفتار ناشایستی می‌شود و مورد آزار و اذیت مأموران شهرداری قرار می‌گیرند و نمی‌خواهند با زور ترک کنند. «امین» که یکی از کانال‌خواب‌های تهران است، می‌گوید: من از سرما به کانال‌های فاضلاب پناه می‌آورم و حاضرم در جوار سوسک و موش و بوی تعفن زمانم را سپری کنم تا اینکه با زور مجبور به ترک باشم و راهی بهاران و گرمخانه بشوم.
کسی را به زور نمی‌بریم
محمدرضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به چرایی عدم تمایل حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها در مراکز مددسرا، گرم‌خانه‌ها و سایر محل‌های تامین شده توسط شهرداری تهران به «وطن‌امروز»، گفت: عدم تمایل حضور معتادان متجاهر و آسیب‌دیدگان اجتماعی در مراکز تعیین شده جهت رفاه حال‌شان طبیعی است. وی افزود: اینکه ما می‌خواهیم ایشان را ترک دهیم و بازگشت به خانواده و جامعه را برای‌شان مهیا کنیم در وهله اول با عدم پذیرش مددجو همراه است که آن نیز رفتار طبیعی و ناشی از ترس ترک اعتیاد است، و الا ما کسی را به زور جایی نمی‌بریم. قدیمی با بیان این مثال که «زندانیان از زندان ناراضی هستند»، افزود: ترس معتاد متجاهر برای همکاری و حضور در مراکز ما طبیعی است؛ ما می‌خواهیم او را برای بازگشت به جامعه آماده کنیم و در این مسیر همراه او هستیم اما خود شخص سختی‌های جسمانی و روحی خواهد داشت که از آن ترس دارد و برابر دعوت ما به این مراکز مقاومت نشان می‌دهد. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران مدعی است: ما در مراکز شهرداری تهران هر شب پذیرای ٤ هزار مددجو هستیم که از خدمات این مراکز بهره می‌برند. وی افزود: به دلیل عدم حمایت بیمه‌های درمانی از این افراد، هزینه‌های درمانی زیاد مددجوها به دوش شهرداری تهران است که مبلغ کمی نیز نیست، در حقیقت خدمات ما به افرادی که از سطح شهر جمع‌آوری شده‌‌اند هزینه‌هایی را در پی دارد که سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران آن را متقبل شده است.
پاسکاری موضوع حمایت از مددجوها بین سازمان‌ها
محمدرضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درباره وظایف سایر ارگان‌ها چون سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت نسبت به حمایت از این افراد آسیب‌دیده بویژه در فصل سرما گفت: شهرداری تهران با ارائه شماره تماس گشت آسیب‌های اجتماعی به ساکنان شهر تهران، پس از حضور و جمع‌آوری افراد از سطح شهر به ارائه خدماتی اعم از مهیاسازی شرایط ترک اعتیاد، بازگشت به خانواده، آماده‌سازی فضای اشتغال، خدمات مشاوره و روان‌درمانی توسط مددکار‌های توانمند و حمایت‌های درمانی می‌پردازد که تنها حمایت‌های درمانی به دلیل نداشتن مدارک شناسایی و بیمه درمانی، هزینه زیادی برای شهرداری تهران دارد. در این بین سازمان بهزیستی هم حمایت از افراد بالای ٦٥ سال را نمی‌پذیرد و مدعی است وظیفه وزارت بهداشت و درمان است که وزارت بهداشت نیز در این روند اجرایی و مهم ورود نمی‌کند و به نوعی می‌توان گفت موضوع حمایت از مددجوها میان ارگان‌های دیگر پاسکاری می‌شود. وی افزود: نه وزارت بهداشت و درمان و نه سازمان بهزیستی کشور ساماندهی و ارائه خدمات به معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها، افراد دیابتی و دارای بیماری‌های واگیردار را نمی‌پذیرند و در این میان تنها شهرداری تهران در مراکز تحت پوشش سازمان خدمات اجتماعی به ارائه خدمات می‌پردازد. قدیمی در انتها افزود: می‌توانم به جرأت بگویم وضعیت فعلی کارتن‌خواب‌ها و ساماندهی نسبی آنها را مدیون حمایت‌های شهرداری در طول سال‌های گذشته هستیم که اگر این نبود با وضع موجود شاهد شرایط اسفبارتری از حضور این افراد در سطح شهر بودیم.


Page Generated in 0/0045 sec