printlogo


کد خبر: 186968تاریخ: 1396/10/18 00:00
اون یک هفته پس از تهدید هسته‌ای آمریکا برای کره‌جنوبی پیام اتحاد و آشتی فرستاد
سرگیجه آمریکایی از پدیده کره متحد اتمی

ابرهای تیره جنگ  بتدریج از آسمان شبه‌جزیره کره رخت برمی‌بندند اما ماهیت بحران اتمی میان آمریکا و کره‌شمالی همان اندازه غیرقابل پیش‌بینی است که رفتار و گفتار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون!
پس از سخنرانی حاکی از حسن‌نیت رهبر کره‌شمالی درباره بهبود روابط با همسایه جنوبی، حال رئیس جمهور آمریکا هم نمی‌خواهد سرش از روند احتمالی آشتی در شبه‌جزیره بی کلاه بماند و نسبت به گفت‌وگوی تلفنی مستقیم با دشمن جوان خود ابراز تمایل کرده است. به گزارش آژانس خبری رسمی کره‌شمالی کی‌ان‌سی‌ای، اون در سخنرانی روز شنبه خود اعلام کرد کشورش به سیاستی نیاز دارد که به نقطه عطفی برای یک اتحاد مجدد و کامل میان 2 کره منجر شود.
وی گفت: «نباید به گذشته بازگشت، باید گذشته را فراموش کرد و بر بهبود روابط بین 2 کره متمرکز شد.‌ این فرصتی مغتنم برای متحد کردن اقدامات و تلاش‌های مردم کره است تا به افزایش تنش در شبه‌جزیره کره پایان داده شود. این تنها مساله عادی‌سازی روابط بین 2 کره نیست، بلکه درباره آشتی ملت و اتحاد مجدد با اراده آزاد است». اون این حرف‌ها را در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هیات‌های 5 نفره دولت‌های پیونگ‌یانگ و سئول در روستای مرزی «پانمونجوم» زده است، جایی که از  چهارشنبه پیش، 2 همسایه شمالی و جنوبی پس از 2 سال خط مستقیم ارتباطی را فعال کردند. روز جمعه گذشته نیز وزارت اتحاد کره‌جنوبی از پذیرفته شدن پیشنهاد سئول توسط پیونگ‌یانگ برای انجام مذاکرات مجدد در سطح عالی برای نخستین بار از دسامبر ۲۰۱۵ خبر داده بود. سپس روز شنبه یک مقام المپیک کره‌شمالی اعلام کرد احتمالا این کشور در رقابت‌های المپیک زمستانی در کره‌جنوبی شرکت خواهد کرد. همانقدر که پیام اون برای آشتی 2 کره از موضع قدرت بوده است، تمایل ترامپ برای صحبت مستقیم با اون، نشانه احساس ضعف واشنگتن در مواجهه با پدیده‌ای غیرقابل مهار به نام «کره‌شمالی اتمی» است به‌طوری که حالا مستاجر کاخ سفید و حاکمیت سایه واشنگتن با واکنش‌هایی آشکارا مبهم و متناقض با گذشته با کنار گذاشتن لحن خصمانه‌ای که تا همین چند هفته پیش علیه اون به کار می‌برد، ناگهان عزم خود را جزم کرده تا بلکه از ظهور پدیده‌ای به مراتب خطرناک‌تر برای آمریکا یعنی «کره متحد اتمی» جلوگیری کند.
نمود تمام‌عیار این سرگیجه آمریکایی حرف‌های ترامپ بود که در مصاحبه‌ای در تفرجگاه کمپ دیوید در پاسخ به این سوال که آیا با کیم جونگ اون گفت‌وگوی تلفنی انجام خواهد داد، گفت: «من همواره به گفت‌وگو معتقد بوده‌ام‌. من حتما این کار را انجام می‌دهم و هیچ مشکلی ابدا با آن ندارم اما به معنی این نیست که بدون پیش‌شرط این گفت‌وگو را انجام می‌دهم.» رئیس جمهور آمریکا حتی ابراز امیدواری کرد که 2 کره در مذاکرات این هفته از موضوع المپیک زمستانی نیز فراتر روند و بلافاصله این چشم‌انداز را مطرح کرد که«در زمان مناسب نیز ما به آن(مذاکرات) ورود خواهیم کرد!» این در حالی است که تا همین چند روز پیش، ترامپ در پاسخی کودکانه به سخنرانی سال نوی میلادی اون که در آن از آماده بودن به اصطلاح دکمه هسته‌ای روی میز کارش خبر داد، گفته بود دکمه هسته‌ای خودش قدرتمندتر و بزرگ‌تر است. همچنین نماینده ترامپ در سازمان ملل و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفته پیش هرگونه گفت‌وگو میان کره‌شمالی هسته‌ای با کره‌جنوبی را بی‌اعتبار دانسته بودند. اما حالا رسانه‌های آمریکایی همگام با کاخ سفید، در حال توجیه ضعف خود در مقابل ادعاهای هسته‌ای کره‌شمالی هستند تا از فضای خصمانه با این کشور گذشته و بتوانند ابتکار عمل را در مذاکرات 2 کره به دست بگیرند.
روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابعی اطلاعاتی گزارش داد که دولت ترامپ، قدرت هسته‌ای کره‌شمالی را نادیده گرفته است.به نوشته این روزنامه، در ابتدای دولت ترامپ، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به او اطمینان دادند کره‌شمالی برای دستیابی به یک موشک هسته‌ای بالستیک که به خاک آمریکا برسد، دست‌کم 4 سال زمان لازم دارد و بنابراین زمان کافی برای آنکه جلوی توسعه این قابلیت گرفته شده یا آن را کندتر کنند وجود دارد و واشنگتن می‌تواند به جای آن بر مذاکرات و اقدامات متقابل تمرکز کند. اما آزمایش‌های سریالی موفق پیونگ‌یانگ در زمینه بمب هیدروژنی و موشک‌های بالستیک دوربرد با قابلیت‌ حمل کلاهک هسته‌ای تا جزیره گوام در اقیانوس آرام، نشان می‌دهد جامعه اطلاعاتی آمریکا قابلیت‌های کره‌شمالی را دست‌کم گرفته است و درباره شانس این کشور برای کسب فناوری خارجی از جمله مبتنی بر یک موتور قدیمی مربوط به دوره شوروی اشتباه تحلیل کرده است. حتی مشاور امنیت ملی ترامپ به نیویورک‌تایمز گفته است: «اون، رهبر کره‌شمالی سریع‌تر از آنچه اکثر مردم گمان می‌کردند کره‌شمالی را به سمت قدرت هسته‌ای برده است».  هربرت مک‌مستر، با گفتاری مبهم در عین حال به طور آشکار به توجیه بلاتکلیفی کاخ سفید درباره کره‌شمالی دست زده و می‌گوید: «ترامپ بابت عدم هشدار در این باره ناخرسند نیست! او انتظار اطلاعات کامل و بی نقص درباره همه چیز را ندارد. او با ابهام مشکلی ندارد و طبیعت انسان را درک می‌کند و می‌فهمد که هرگز اطلاعات تمام و کمال درباره نیت‌ها و قابلیت‌ها در اختیار نخواهد داشت».

تلفات 40 هزار نفری آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان
جنگ‌افروزی واشنگتن در خاورمیانه و اشغال عراق و افغانستان توسط نیروهای این کشور از زمان بوش پسر تاکنون به قیمت مرگ فیزیکی یا روانی حدود 40 هزار نظامی آمریکایی تمام شده که این به معنای نقطه ضعف بزرگ نیروی انسانی پنتاگون است. وزارت دفاع آمریکا در جدیدترین آمار تلفات نیروهایش در خاورمیانه اعلام کرد که از زمان حمله سال ۲۰۰۱ ارتش این کشور به افغانستان که به منزله آغاز جنگ‌های جدید آمریکا در خاورمیانه بود تا روز شنبه گذشته، ششم ژانویه ۲۰۱۸، در مدت زمانی نزدیک به 17سال حدود 7 هزار نظامی این کشور در عراق و افغانستان کشته شده‌اند. به گزارش تارنمای وزارت دفاع ایالات متحده، در بازه زمانی مزبور دست‌کم ۲۲۶۳ تن از اعضای ارتش آمریکا در افغانستان کشته و ۲۰ هزار و ۲۸۹ نظامی دیگر نیز در عملیات در خاک این کشور زخمی شده‌اند. همچنین در عملیات ارتش آمریکا در عراق از زمان حمله به این کشور در سال 2003 در مجموع ۴۵۳۳ تن از نیروهای نظامی پنتاگون کشته و  ۳۲ هزار و ۳۱۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.
 


Page Generated in 0/0043 sec