printlogo


کد خبر: 186971تاریخ: 1396/10/18 00:00
یک نفتکش ایرانی در دریای چین شرقی پس از برخورد با کشتی باربری چینی در آتش سوخت
گمشدگان
30 سرنشین ایرانی نفتکش ناپدید شده‌اند

یک کشتی نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران حامل 136 هزار تن نفت تغلیظ شده عصر روز گذشته در 160 مایلی بندر شانگهای چین پس از برخورد با یک کشتی باربری چینی دچار انفجار و حریق شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این کشتی نفتکش که تحت پرچم کشور پاناما بوده، 30 خدمه ایرانی و 2 خدمه بنگلادشی حضور داشتند که از لحظه انفجار (ساعت 16:30به وقت ایران) تا لحظه نگارش این گزارش به‌رغم جست‌وجوهای کشتی‌‌های امدادی، هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دسترس نیست و نهادهای رسمی نیز بر همین اساس از آنان به عنوان مفقودان حادثه یاد می‌کنند. در همین راستا، عصر روز گذشته شرکت ملی نفتکش اسامی
32 خدمه این کشتی را که 4 تن از آنان دانشجوی رشته دریانوردی بودند و یک تن نیز همسر یکی از خدمه کشتی بود، منتشر کرد. بر اساس این گزارش، بنا بر بیانیه وزارت حمل‌ونقل چین، یک تانکر حامل 136 هزار تن نفت تغلیظ شده به طور کامل آتش گرفت و خدمه آن ناپدید شدند. همچنین دومین کشتی که یک کشتی باری چینی است متحمل خسارتی که امنیتش را به خطر بیندازد، نشده است و خدمه آن نجات پیدا کردند. این حادثه حدودا در فاصله 160 مایل دریایی (300 کیلومتری) بندر شانگهای، در شرق چین روی داد. وزارت حمل‌ونقل چین خاطرنشان کرد نفتکش سانچی(Sanchi) با پرچم پاناما و طول 274 متر برای شرکت ایرانی «برایت شیپینگ» (Bright Shipping) کار می‌کرد و به سمت کره‌جنوبی  برای تحویل محموله خود در حرکت بود. دومین کشتی، یک کشتی باری چینی با پرچم هنگ کنگ حامل 64 هزار تن غلات بود که 21 نفر خدمه آن‌که همگی ملیت چینی دارند، نجات پیدا کردند. مقامات دریایی چین 8 کشتی را برای عملیات جست‌وجو و نجات به محل حادثه فرستادند و کره‌جنوبی  نیز در این عملیات شرکت دارد؛ کره‌جنوبی  یک کشتی گارد ساحلی و یک هواپیما را به محل حادثه اعزام کرده است.
سرنوشت نامعلوم ۳۰ دریانورد ایرانی
در همین حال معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پیگیری و جست‌وجوی ۳۲ دریانورد گم شده، گفت: به دنبال این حادثه کشتی‌های اطراف و کشور چین برای اطفای حریق اقدام کردند و هلی‌کوپتر امداد نیز اعزام شد اما متاسفانه تا ساعت 17 امروز(یکشنبه) اطلاعی از خدمه این کشتی وجود ندارد. هادی حق‌شناس درباره سانحه نفتکش ایرانی اظهار داشت: متاسفانه ساعت 16:30 روز شنبه به وقت تهران در 160 مایلی بندر شانگهای چین، این حادثه رخ داده و یک کشتی حامل گندم با این کشتی تصادم داشته که به دلیل حمل نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا، کشتی ایرانی دچار حریق شد. وی تصریح کرد: کشتی حادثه دیده 136 هزار تن بار داشت و 25 آذرماه امسال از بندر عسلویه به مقصد کره‌جنوبی حرکت کرده بود. وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، با همکاری شرکت ملی نفتکش ایران در دفتر این شرکت در چین مشغول بررسی جزئیات و علل حادثه هستند. حق‌شناس افزود: از طریق مرکز MRCC  بندرعباس با  مرکز MRCC چین تماس گرفتیم و اطلاعات کشتی و اطفای حریق را لحظه به لحظه دنبال می‌کنیم. به‌گفته وی، آنچه در حال حاضر برای ما اهمیت دارد، سرنوشت دریانوردان مفقود شده است که متاسفانه هنوز اطلاع قطعی از سرنوشت این افراد وجود ندارد.
 نفتکش حادثه دیده بیمه خارجی است
گفتنی است نفتکش ایرانی حادثه دیده تحت پوشش بیمه‌ای کلوپ‌های بین‌المللی (P&I) قرار دارد. هر چند برخی منابع خبری می‌گویند ۳۰ درصد بدنه کشتی توسط بیمه البرز و ملت تحت پوشش قرار گرفته است. از آنجایی که این نفتکش در اجاره شرکت «هانووا توتال» کره‌جنوبی  بوده و محموله خریداری شده نیز متعلق به آن بوده، تحت پوشش بیمه‌ای کلوپ‌های بین‌المللی (P&I) قرار دارد. در بحث ارزیابی خسارت نفتکش‌ها، آلودگی محیطی نیز قابل ارزیابی است اما هنوز دولت چین یا رسانه‌های بین‌المللی میزانی از نشتی نفت در آب‌های چین اعلام نکرده‌اند. بر اساس برآوردها، محموله این کشتی حدود یک میلیون بشکه نفت است که ارزش آن بر اساس قیمت‌های کنونی نفت، 60 میلیون دلار است. همچنین میزان دیه خدمه کشتی نیز براساس استانداردهای بیمه‌ای دست کم 100 تا 150 هزار دلار است. البته رقم دقیق دیه خدمه کشتی‌ها در زمان خرید بیمه‌نامه به طور توافقی بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار تعیین می‌شود. روابط‌عمومی وزارت نفت در این‌باره اظهار داشت: همه محموله این کشتی و همچنین خود آن در اجاره شرکت کره‌ای و تحت پوشش یک شرکت معتبر بیمه خارجی بوده است. از سوی دیگر احمد صفرزاده، معاون فنی شرکت سهامی بیمه البرز نیز در این‌باره اعلام کرد که نفتکش حادثه دیده دچار نابودی کامل شده و حداکثر تعهد این شرکت 6 میلیون و 400 هزار دلار است. وی با تایید سهم 20 درصدی بیمه البرز در بیمه بدنه نفتکش حادثه دیده ایرانی در آب‌های چین، گفت: 10 درصد از بیمه بدنه این نفتکش تحت پوشش بیمه ملت و 70 درصد مابقی آن تحت پوشش قراردادهای خارجی قرار داشته است. صفرزاده توضیح داد که از خسارت 6 میلیون و 400 هزار دلاری، 15 درصد بیمه اتکایی اجباری نزد بیمه مرکزی و 7 درصد آن نزد بیمه البرز بوده است. صفرزاده اعلام کرد: بیمه البرز در چارچوب قرارداد عمر و حادثه با شرکت ملی نفتکش به ازای هر یک از خدمه کشتی که در این حادثه فوت شده باشند، 100 میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند.
عملیات جست‌وجو و نجات ادامه دارد
همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با ابراز تأسف از حادثه برخورد یک فروند کشتی فله‎بر چینی با یک فروند کشتی تانکر با مالکیت خارجی تحت مدیریت این شرکت، گفت: بر اثر این سانحه ۳۲ سرنشین این کشتی نفتکش گم شدند که عملیات امداد و نجات ادامه دارد. سیروس کیان ‎ارثی با بیان اینکه پس از وقوع این حادثه، کمیته ویژه اضطراری با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران تشکیل و اطلاع‎رسانی‎های لازم به سازمان‎های ذی‌ربط دریانوردی و امداد و نجات بین‎المللی انجام شد، گفت: مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگهای و شرکت‎هایSalvage، هماهنگی‎های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‎های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند همچنین 2 فروند از نفتکش‎های تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران - عبوری از منطقه - نیز سریعاً به منظور الحاق به تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.  کیان ارثی افزود: کمیته اضطراری مستقر در شرکت ملی نفتکش ایران ضمن بررسی اخبار و اطلاعات دریافتی از منابع مسؤول در محل، نسبت به اطلاع‎رسانی به خانواده دریانوردان، وزارتخانه‎ها و سازمان‎های ذی‌ربط و موسسات بیمه اقدام کرده، همچنین با کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای نیز هماهنگی‎های لازم به منظور تسریع  و کمک در عملیات امداد و نجات به عمل آمده است. همچنین حسن قشقاوی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت نفتکش ایرانی که در شرق چین به دلیل برخورد با یک کشتی باری چینی دچار آتش‌سوزی شده، گفت: متاسفانه تا الان به‌رغم گسیل امکانات محلی برای خاموش کردن آتش، توفیقی حاصل نشده است. وی از اعزام یک کشتی آتش‌نشان بزرگ‌تر به محل حادثه خبر داد و افزود: این کشتی قرار است تا حدود یک ساعت دیگر(عصر روز یکشنبه) به محل حادثه برسد تا اقدام به مهار آتش کند. قشقاوی همچنین گفت از وضعیت سرنشینان و خدمه این کشتی هنوز خبری در دست نیست. وی با بیان اینکه سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای به همراه نماینده شرکت کشتیرانی در چین در حال پیگیری این قضیه هستند، عنوان کرد: به گفته سرکنسول ایران در شانگهای قرار است یک کشتی آتش‌نشان بزرگ‌تر تا حدود یک ساعت دیگر به محل برسد تا با امکانات بیشتر بتواند آتش را مهار کند. قشقاوی با ذکر این نکته که هنوز از سرنشینان این کشتی به علت شدت آتش‌سوزی و عدم مهار آتش خبری در دست نیست، بیان کرد: اکثر آنها ایرانی بودند. به دلیل اینکه کسی تا یک کیلومتری کشتی نمی‌تواند جلوتر برود، اطلاع از وضعیت سرنشینان و خدمه کشتی مشکل است و شرکت ملی نفت‌کش می‌تواند در این زمینه جزئیات فنی بیشتری را ارائه دهد. معاون وزیر امور خارجه بیان کرد: دستگاه دیپلماسی تمام تلاش خود را در مرکز صورت خواهد داد و سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری جمهوری اسلامی در شانگهای در ارتباط تنگاتنگ با مقامات چینی پیگیر این قضیه هستند.
 


Page Generated in 0/0056 sec