printlogo


کد خبر: 186974تاریخ: 1396/10/18 00:00
دادستانی سعودی بازداشت شاهزاده‌های معترض را تأیید کرد
اعتراضات بی‌سابقه در پایتخت عربستان

دادستان کل عربستان‌سعودی از بازداشت 11 شاهزاده و انتقال‌شان به زندان الحائر به اتهام مختل‌کردن نظم عمومی خبر داد. دادستان کل عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این 11 شاهزاده در کاخ پادشاهی تجمع کرده و خواهان لغو دستور پادشاه درباره توقف پرداخت قبض آب و برق شاهزادگان از بیت‌المال و پرداخت جریمه نقدی حکم قصاصی شدند که در حق یکی از پسرعموهای‌شان صادر شده است.  در این بیانیه آمده است: به آنها گفته شد رفتارشان اشتباه است اما با این حال کاخ را ترک نکردند، برای همین دستور بازداشت‌شان صادر شد و به زندان الحائر منتقل شدند. شبکه‌های اجتماعی عربستان پیش‌تر اعلام کرده بودند 11 شاهزاده بعد از تجمع در مقابل کاخ پادشاهی در ریاض بازداشت شدند. با وجود این اخبار، خبرهای دیگری نیز منتشر شده مبنی بر اینکه محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان دستور بازداشت شاهزاده ترکی بن‌محمد بن‌سعود الکبیر و شاهزاده بندر بن‌محمد بن‌سعود الکبیر را صادر کرده و نیروهای عربستانی به کاخ‌شان حمله و آنها را بازداشت کرده‌اند، در نتیجه برخی شاهزادگان خاندان سعودی در مقابل کاخ پادشاهی ریاض تجمع کردند. به گفته فعالان سیاسی، بازداشت این شاهزادگان با هدف فشار بر شاهزاده سلطان بن‌محمد، صاحب شرکت المراعی و ماریوت برای دستیابی به این شرکت‌هاست. گفته شده درگیری‌هایی میان نیروهای عربستانی و شاهزادگان خاندان سعود الکبیر رخ داد و در پی آن شاهزادگان سعود و نایف و سعود بن‌محمد و عبدالعزیز بن‌سلمان بن‌محمد بازداشت شدند. شاهزاده نوف بنت عبدالله بن‌محمد بن‌سعود نیز در توئیتر از بازداشت برادرش خبر داد. به گفته این منابع، بیش از 27 شاهزاده بازداشت شده‌اند و تعداد بازداشت‌شدگان 11 نفر نیست. نکته قابل تامل در این‌ باره اینکه شاهزادگانی که ماه نوامبر گذشته به اتهام فساد بازداشت شدند، در هتل 5 ستاره ریترز کارلتون به‌سر می‌برند ولی شاهزاده‌های معترض به فساد در سیستم حکومتداری، در زندانی امنیتی محبوس شده‌اند. منابع دیگری نیز اعلام کردند که خیابان اصلی نزدیک کاخ پادشاهی در ریاض شاهد تظاهرات صدها تن بوده که بیشترشان نیز جزو شهروندان عادی هستند که علیه تحمیل مالیات و لغو یارانه‌ ماهانه تظاهرات می‌کردند. ناظران با اشاره به اینکه یک شهروند سعودی در اعتراض به افزایش قیمت بنزین اقدام به آتش‌زدن پمپ بنزین کرد و خبر آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و فعالان آن را خشم محق نامیدند، این امر را بشارت‌دهنده یک انفجار مردمی سعودی در آینده خواند. کاهش درآمد عربستان‌سعودی از نفت که بخش عمده‌ای از این مسأله ناشی از سیاست ضدایرانی و ضدروسی ریاض در سال‌های گذشته بود، این کشور را در چند سال گذشته با کسری بودجه متوالی روبه‌رو کرد تا جایی که محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور با ارائه طرح چشم‌انداز 2030 دست به اصلاحاتی در اقتصاد این کشور ‌زده که از جمله آن اخذ مالیات و افزایش بهای سوخت است. ولیعهد سعودی همچنین ناچار شد شماری از شاهزادگان و فعالان اقتصادی این کشور را زندانی کند و تنها با دریافت پول راضی به آزادی شماری از آنان شد. پرداخت این پول‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اخبار تاییدنشده حکایت از افزایش موج دستگیری شماری از شاعران سعودی به اتهام توهین به ولیعهد و همچنین برخی دیگر از شاهزاده‌های این کشور با نام مبارزه با فساد دارد.
الحائر؛ بدنام‌ترین زندان در عربستان
زندان الحائر در سال 1983 افتتاح شده و سازمان اطلاعات نظارت بر آن را برعهده دارد و بیشتر زندانیان این زندان در پرونده‌های تروریستی محکوم شده‌اند. زندان الحائر جزو بزرگ‌ترین زندان‌های عربستان از بین 5 زندانی است که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند. بر پایه این گزارش، زندان زیر نظر اداره بازپرسی کل عربستان است و اکثر زندانیان آن در «پرونده‌های تروریستی» محکوم شده‌اند. اما منابع دیگر تاکید می‌کنند شمار زیادی از زندانیان سیاسی نیز در این زندان نگهداری می‌شوند. موارد نقض حقوق زندانیان برای نخستین بار در سال 2007 میلادی برملا شد. در این سال، تصاویر ویدئویی در شبکه اجتماعی پخش شد که با تلفن همراه گرفته شده بود و نگهبانی را در حال ضرب و شتم یک زندانی با باتوم پلاستیکی نشان می‌داد. اما مسؤولان سعودی بعدا ادعا کردند که 2 نگهبان دیده شده در تصاویر را مجازات کرده‌اند و نگهبانی که زندانی را مورد ضرب و شتم قرار داده است، به مدت یک ماه و نگهبان دیگر نیز 20 روز از کار معلق شده‌اند. اما سازمان دیده‌بان حقوق بشر در آن زمان بازدیدی از زندان الحائر داشت و شهادت‌های تعدادی از زندانیان را جمع‌آوری کرد. این زندانیان گفته بودند که خود شاهد مرگ زندانیان به خاطر اهمال پزشکی مسؤولان زندان و شکنجه آنها از سوی زندانبانان بوده‌اند. سایت افشاگر ویکی‌لیکس نیز در سال 2010 میلادی از شیوه‌های وحشیانه مسؤولان سعودی در شکنجه مخالفان پرده برداشت و در پایگاه خود در اینترنت نوشت: «عربستان بزرگ‌ترین زندان‌ها را در جهان دارد که مشهورترین آنها، الحائر است.
اطلاعات درباره گردان بن‌سلمان
گردان موسوم به «السیف‌الاجرب» که روز شنبه عملیات سرکوب مسلحانه و بازداشت شماری شاهزاده سعودی را اجرا کرد، نامی ناآشنا برای شهروندان عربستانی است. روزنامه دولتی «سبق» که نزدیک به محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان است، اطلاعات جدیدی درباره گردان «السیف الاجرب» منتشر کرده است. به نوشته سبق، «السیف الاجرب» از گردان‌های گارد سلطنتی و تحت نظارت مستقیم ولیعهد سعودی است که بلافاصله پس از به‌ پادشاهی رسیدن «سلمان بن‌عبدالعزیز» تشکیل شد. این گردان بیش از ۵ هزار نیرو از سطوح مختلف نظامی دارد. همه اعضای این گردان دوره‌های نظامی پیشرفته از  جمله چتربازی، مبارزه با شورش، تک‌تیراندازی و استفاده از مواد منفجره را گذرانده‌اند. «السیف الاجرب» نام شمشیر ترکی بن‌عبدالله بن‌محمد آل‌سعود، دومین بنیانگذار رژیم سعودی است و این شمشیر الان در مالکیت ملک سلمان قرار دارد.

سعودی محرک جنایات علیه شیعیان جزیره
«شیخ عبدالله صالح» جانشین دبیر کل جمعیت عمل اسلامی بحرین در گفت‌وگو با تسنیم محاکمه افراد غیرنظامی در دادگاه‌های نظامی را مجازات آنان به دلیل عدم اعتراف علیه شیخ عیسی قاسم دانست. او در سالروز اعدام شهید نمر النمر گفت: «تمام این افراد پس از بازداشت برای اعتراف علیه شیخ عیسی قاسم تحت فشار قرار گرفته بودند. این افراد حاضر به این کار نشدند به همین دلیل اتهام تلاش برای ترور به آنها‌ زده شد و این محاکمه‌ها هیچ تفسیر دیگری ندارد.» به گفته شیخ صالح، در این جزیره انقلابی نگرانی عمومی از احتمال اجرای احکام اعدام وجود دارد و همه می‌دانند که دولت می‌خواهد از مردم و علما، پایداری شیخ عیسی قاسم و معارضان در خارج از کشور و ادامه یافتن انقلاب پس از 7 سال انتقام بگیرد. او از فشار سعودی‌ها به آل خلیفه برای جنایت علیه شیعیان خبر داده تا  شاید با این شیوه آنها را مجبور به مهاجرت از وطن‌شان کند. صالح جنایات آل‌خلیفه علیه شیعیان در سال گذشته میلادی را چنین جمع‌بندی کرد: «سال 2017 با اجرای حکم اعدام 3 جوان بیگناه آغاز شد و پس از آن 3 جوان دیگر که در قایقی حضور داشتند به دست نیروهای آل خلیفه کشته شدند. همچنین در این سال شاهد ترور 4 شهروند بودیم و در جریان حمله به تحصن مردم در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم نیز 5 نفر دیگر به شهادت رسیده و بیش از یکصد نفر بازداشت شدند».
 


Page Generated in 0/0090 sec