وحید بلالی : 38 سال از اجرای طرحی گذشته است که به طرح ترافیک مرسوم است و شهرداری برای به روز کردن این طرح اینبار قصد دارد برنامههای تازهای را انجام دهد که به گفته مدیران شهرداری تهران رانت موجود از بین رفته و تمام مردم بتوانند از این طرح استفاده کنند اما این روزها افکارعمومی و اهالی رسانه درباره جزئیات اجرایی شدن این طرح مهم ابهاماتی دارند. برای بررسی هر چه بیشتر طرح ترافیک جدید و آشنایی با مزایا و معایب و در حقیقت خوب و بد این طرح گپ و گفتی با تعدادی از اعضای شورای شهر انجام دادهایم.
رانت را از بین میبرد
در همین باره مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران بر این باور است کلیات طرح، رانتهای قبلی را از بین میبرد و مورد تایید شوراست اما در جزئیات ممکن است اصلاحاتی به وجود آید. از نکات مثبت طرح این است که در طرح قدیمی بازنگری شده و مهمترین نقطه قوتش این است که طرح ترافیکی که شکل رانت گرفته بود و در اختیار ذینفوذان قرار میگرفت، حال این رانت در حال شکستن است و در اختیار مردم قرار میگیرد. به گفته عضو شورای شهر تهران، نکته مثبت دیگر این طرح این است که در آن افزایش هزینهای اتفاق نخواهد افتاد و حتی فردی که در ساعات پیک وارد طرح ترافیک شود نسبت به امسال هزینه کمتری را پرداخت میکند. طبیعی است بعضی اقشار مانند خبرنگاران و صاحبان رسانه و پزشکان و برخی اقشار دیگر که به این طرح نیاز دارند باید در این طرح دیده شوند که شورا آن را لحاظ خواهد کرد.
نظر نهایی بعد از کارشناسی
زهرا صدر اعظمنوری، عضو دیگر شورای شهر معتقد است: این طرح باید در کمیسیون مطرح شود و ما نظر نهایی خود را بعد از کارشناسی در کمیسیون اعلام خواهیم کرد. طرح تازهای در انداخته شد و طرحی که مربوط به 40 سال قبل بوده است مورد بازنگری قرار گرفت و این نگاه روبه جلو است، البته طرح جدید هم باید نیازها را بر طرف کند و هم اگر نقاط ضعفی در طرح گذشته بوده، رفع کند. بنا بر اظهارات عضو شورای شهر تهران، حدود 4 میلیون خودرو داریم و از لحاظ حقوق شهروندی باید برای تمام مالکان این خودروها شرایط یکسان باشد و مردم از شرایط واحد
برخوردار باشند.
به گفته وی، نکته دیگر این طرح این است که سفر را با ابزار قیمت توزیع میکند، به این معنی که در محدوده طرح ترافیک اگر نیاز باشد شهروندی داخل این طرح بیاید این نیاز را کنترل میکند، در واقع اگر نیاز نیست فرد در پیک ترافیک داخل محدوده شود، زمان دیگری وارد طرح میشود و هزینه کمتری را نیز پرداخت میکند و اگر نیاز باشد در پیک ترافیک به بیرون بیاید، هزینه بیشتری را پرداخت میکند. طرح جدید زمان طرح ترافیک را به 3 قسمت تقسیم میکند؛ پیک ترافیک صبح از ساعت 6:30 تا 10 صبح است و کسی اگر بخواهد در این بازه زمانی وارد طرح شود باید 36 هزار تومان پرداخت کند و اگر زمان غیرپیک ترافیک یعنی 10 صبح تا 16 وارد طرح ترافیک شود هزینه کمتری را پرداخت میکند و 12 هزار تومان کاسته میشود.
میتواند بازنگری شود
اما محمود میرلوحی، عضو دیگر شورای شهر تهران در این باره گفت: با کلیات این طرح موافقم. طرح فعلی از سال 58 با مصوبه شورای انقلاب شکل گرفته است و 8 سال پیش زوج و فرد نیز به آن افزوده شده است و اهدافی که در طرح بوده میتواند بازنگری شود و خودروها کمتر بیایند و اگر آمدند حساب و کتاب بیشتری برای ورود و خروجشان اعمال شود. در تهران بحث آلودگی هوا و ترافیک مردم را کلافه کرده و از اولویتهای مردم است که مرتب در نظرسنجیها انتظارشان را اعلام میکنند و در زمان انتخابات یکی از وعدههای ما مبارزه با آلودگی هوا بود.
به باور وی، در کشورهای دیگر بحثهای جدیتر اعمال شده است و ما هم باید اقدامات عملیاتی را برای این موضوع انجام دهیم.
60 درصد آلودگی هوای تهران مربوط میشود به خودروها و و منحصر به طرح ترافیک نیست و طرحهای گوناگونی را شهرداری در نظر دارد. باید حملونقل عمومی گسترش یابد و شبکه حملونقل مکمل شکل بگیرد تا اتوبوس، مترو و تاکسی به صورت زنجیرهای با هم در ارتباط باشند.