رضایتمندی گردشگران خارجی از خدمات درمانی شهر مشهد باعث افزایش آمار گردشگری سلامت در این منطقه شده است. سیدحسن موسوی، کارشناس گردشگری سلامت اظهار داشت: اگر چه گردشگری سلامت از فقدان بازاریابی حرفهای در خارج از مرزها رنج میبرد اما رضایتمندی گردشگران خارجی از کیفیت بالای خدمات پزشکی، ارزان بودن خدمات درمانی، اسکان مناسب و همچنین سهولت در ورود و خروج به ایران باعث شده توریستها پس از بازگشت به کشورشان، خود به عنوان معرف و بازاریاب عمل کرده و هموطنان خود را برای سفر درمانی به ایران تشویق کنند. وی تصریح کرد: گردشگری سـلامت بـه عنـوان صـنعتی نوپـا باعث اشتغالزایی و رونق کسب و کارهای جدید شده است؛ به طور نمونه در حال حاضر شرکتهای جدیدی در حوزه گردشگری سلامت در مشهد راهاندازی شدهاند که نقش هماهنگکننده خدمات درمانی و حلقه واصله گردشگر با پزشک را ایفا میکنند. موسوی ادامه داد: زمان آن رسیده تا با معرفی ظرفیتهای گردشگری سلامت فضای انگیزشی را برای استارتآپها و نخبگان فراهم کنیم. وی ابراز کرد: مشـهد پایتخـت معنوی ایران و دومـین شـهر پرجمعیـت کشـور پـس از تهران است، موقعیت سیاسی شهر مشهد به عنـوان مرکـز اســتان خراســان رضــوی و ورود ســالانه یــکمیلیــون توریست خارجی به مشهد پتانسـیل لازم را بـرای ارائـه خدمات سلامت فراهم کرده است ولی معتقدم حضور 20 هزار توریست سلامت برای مشهد کافی نیست و با توجه به ارزان بودن خدمات پزشکی این رقم باید حداقل به 2 برابر در سال آینده برسد. وی ضـعف سیسـتم تبـادلات الکترونیکـی مـالی بـینالمللـی در بیمارسـتانهـا و مراکـز درمانی نمونه را یکی از کمبودهای این حوزه دانست و افزود: بیتردید پتانسیلهای داخلی و ظرفیتهای بیبدیل کشورمان در حوزه پزشکی تاحدی است که این موارد مانع حضور گردشگر نمیشود ولی اگر تبادلات الکترونیکی مالی بینالمللی در بیمارستانهای ایران بویژه در مشهد اجرایی شود سرعت و کیفیت خدمترسانی به بیماران خارجی افزایش چشمگیری خواهد داشت. موسوی افزود: هر گردشگر سلامت به طور متوسط بین 3 تا 4 هزار دلار در کشور هزینه میکند.