printlogo


کد خبر: 187101تاریخ: 1396/10/20 00:00
رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد نخستین قسط سود سهام به حساب بانکی مشمولان واریز شد
اولین سود سهام‌عدالت 26600 تومان!

گروه اقتصادی: 8 سال و 8 ماه بعد از اولین مصوبه سهام‌عدالت سرانجام سود به حساب بانکی مشمولان واریز شد تا بخش کوچکی از قوانین اصل 44 قانون اساسی عملیاتی شود.
سود سهام‌عدالت برای روحانی از اسفند 1395 جدی شد؛ در طول حدود 4 سال فعالیت دولت یازدهم خبری از سهام عدالت نبود اما 3 ماه مانده به انتخابات این موضوع مهم شد و مردم صورتحساب سهام‌عدالت را دیدند. اخبار سهام‌عدالت بعد از انتخابات بیشتر و بیشتر شد و این وعده انتخاباتی بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت اما هر بار پرداخت سود سهام‌عدالت به تعویق افتاد. رئیس سازمان خصوصی‌سازی بارها و بارها تاریخ اولین پرداخت را تغییر ‌داد اما سرانجام روز گذشته پرداخت نخستین سود سهام‌عدالت 11 سال بعد از تشکیل اولین شرکت تعاونی سهام‌عدالت پرداخت شد. بسیاری از کارشناسان حامی روحانی موافق پرداخت سود سهام‌عدالت نبودند اما گویا وی با رودربایستی وعده‌های خود مواجه شد و دستور پرداخت سود سهام‌عدالت را داد. باید دید آیا پرداخت سود سهام‌عدالت ادامه می‌یابد یا اینکه دولت دوازدهم به همین سود 26600 تومانی اکتفا می‌کند. برخی‌ها می‌گویند مهم‌تر از مبلغ ناچیز سود سهام‌عدالت، انتقال مالکیت سهام به مردم است اما شواهد نشان می‌دهد انتقال مالکیت سهام زمان زیادی می‌طلبد و این مساله می‌تواند عیار واقعی عمل به وعده‌های روحانی را مشخص کند؛ وعده‌ای که از زمان احمدی‌نژاد شروع شده و همچنان ادامه دارد و دولت فعلی با سوار شدن بر همان وعده‌ها فخرفروشی می‌کند. رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی از واریز مرحله نخست سود سهام‌عدالت به حساب مشمولان در بعدازظهر دیروز سه‌شنبه خبر داد. رقم سود مرحله اول برای مالکان کل سهام ۵۰ هزار تومان و برای بقیه مردم کمی بیشتر از نصف این مبلغ است. رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی از آغاز واریز سود سهام‌عدالت از دیروز خبر داد و گفت: رقمی که به حساب هر مشمول واریز می‌شود، یک‌سوم از سود متعلق به آنها است که سقف آن هم ۵۰ هزار تومان است. به گزارش مهر، میرعلی‌اشرف عبدالله‌پوری‌حسینی در نشست خبری دیروز گفت: رقمی که به حساب هر مشمول واریز می‌شود، تنها یک‌سوم از سود متعلق به آنها خواهد بود که سقف آن هم ۵۰ هزار تومان است اما ممکن است برخی کمتر بگیرند. وی گفت: سود اولیه سهام‌عدالت برای افرادی که سهام‌شان را تا سقف یک میلیون تومان کامل نکرده‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه شده است. به گفته این مقام مسؤول، بقیه افراد که صاحب یک میلیون تومان سهام‌عدالت هستند هم در مرحله اول ۵۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند.
وی ادامه داد: در مرحله فعلی، یک‌سوم سود متعلقه به حساب مشمولان واریز می‌شود و  مابقی سود سهام تا پایان اسفندماه به حساب مشمولان واریز خواهد شد. پوری‌حسینی با اشاره به ارائه گزارش سازمان خصوصی‌‌سازی به رئیس‌جمهور در روز گذشته، گفت: همه مقدمات برای ارائه سود سهام‌عدالت فراهم شده و رئیس‌جمهور با آغاز پرداخت آن موافقت کرده است. رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی افزود: سال گذشته شورای عالی اصل ۴۴، سازمان خصوصی‌‌سازی را مکلف کرد برای ۴۹ میلیون مشمول سهام‌عدالت صورتحساب صادر کند که این کار انجام شده است و بر این اساس تا پایان شهریور ۹۶ فرصت داده شد فردی که علاقه‌مند است مابه‌التفاوت را تا سقف یک میلیون تومان بپردازد که در این میان فیش نیز برای مشمولان صادر شده است. وی تصریح کرد: در مصوبه اسفندماه شورای عالی سیاست‌‌های اصل ۴۴ مصوبه دیگری صادر شد که بر اساس آن سازمان خصوصی‌‌سازی مکلف شد سود مالی سال ۹۵ را از شرکت‌‌های سرمایه‌پذیر دریافت کرده و مستقیما به حساب مشمولان واریز کند که بر این اساس قرار بر این شد از مشمولان شماره حساب دریافت شود تا سود سهام را به حساب آنها واریز کنیم. به گفته پوری‌حسینی، کد شبا از مشمولان دریافت و در سیستم بانکی راستی‌‌‌‌‌‌‌آزمایی شده است که بر این اساس آن دسته از مشمولانی که کد شبای اشتباه ارائه داده بودند نیز مطلع شدند و آن را اصلاح کردند و اکنون بیش از ۳۲ میلیون نفر کد شبای خود را به سازمان اعلام کرده‌اند.
شرکت‌ها یک‌سوم سود سهام را واریز کردند
این مقام مسؤول ادامه داد: شرکت‌ها تا اسفند سال ۹۶ فرصت دارند سود خود را به حساب مشمولان سهام‌عدالت واریز کنند، بر این اساس تصور ما بر این بود که شرکت‌ها پیش از موعد اتمام مهلت مقرر در واریز سود، آن را به حساب مشمولان واریز کنند در حالی که اکنون تنها ۱۲۰۰ میلیارد تومان از ۳۸۰۰ میلیارد تومان سود شرکت‌‌های متعلق به مشمولان سهام‌عدالت به حساب کلی مشمولان واریز شده که سازمان خصوصی‌‌سازی دستور پرداخت آن را به تک تک مشمولان صادر خواهد کرد.
مشمولان چه زمانی می‌توانند سهام‌شان را بفروشند؟
پوری‌حسینی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه مشمولان سهام‌عدالت چه زمانی اجازه خرید و فروش سهام‌عدالت را در بورس خواهند داشت، گفت: کل سودی که امسال میان مشمولان توزیع خواهد شد ۳۸۰۰ میلیارد تومان است؛ رقم هنوز قطعی نیست چرا که هنوز افزایش سرمایه‌ها ثبت نشده است. هر یک از ۴۹ میلیون و  ۲۲۶ هزار نفری که مشمول دریافت سود سهام‌عدالت هستند، تا سقف ۱۵۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند که البته در مرحله اول، یک سوم این رقم یعنی تا سقف ۵۰ هزار تومان به حساب آنها واریز می‌شود.
وی اظهار داشت: هنوز خیلی از افراد نمی‌دانند مشمول دریافت سهام‌عدالت هستند یا خیر، بنابراین ممکن است برخی افراد خود را سهامدار بدانند ولی در عمل سهامدار نباشند؛ بنابراین کار سنگینی در این رابطه انجام شد. 3 گام طراحی کرده‌ایم که در این رابطه گام اول و دوم یعنی شناسایی مشمولان و ارائه کدشبا به پایان رسیده است؛ بر این اساس الان گام سوم یعنی ارائه لایحه آزادسازی سهام‌عدالت در حال پیگیری است.
رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی خاطرنشان کرد: دولت این لایحه را روز گذشته به مجلس ارائه داد و امیدواریم مجلس در این موضوع تعجیل کند تا تکلیف مالکیت و انتقال اوراق سهام به مشمولان، سریع‌تر مشخص شود. وی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه افرادی که کد شبا هنوز نداده‌‌اند و علاقه‌مند هستند سود دریافت کنند، چه زمانی می‌توانند از سود بهره‌مند شوند، اظهار داشت: عده‌ای از امروز وارد سامانه سهام‌عدالت می‌شوند که کدشبا بدهند، بنابراین به محض دریافت، راستی‌‌‌‌‌‌‌آزمایی می‌کنیم و آن عده‌ای که تاکنون کد شبا نداشته‌‌‌‌اند، سود در این مرحله دریافت نمی‌کنند.  وی گفت: افرادی که یک میلیون تومان سهام دارند، ارزش روز آن بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، چرا که اگر بر اساس تابلوی بورس سهام شرکت‌‌های سهام‌عدالت را ارزش‌دار کنیم، بالغ بر این رقم خواهد شد؛ پس اگر کسی ادعا کند که این سهام 2 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌ارزد، ادعای اشتباهی نکرده است.
 


Page Generated in 0/0067 sec