با اجبار سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای هشتادوپنجگانه خودرو و بهدلیل مقرون به صرفه نبودن پراید در مطابقت با استانداردهای جدید، تولید این خودرو سال آینده به خط پایان خواهد رسید. به گزارش تسنیم، چند سالی است ارتقای کیفیت انواع خودروهای داخلی با جدیت بیشتری توسط سازمان ملی استاندارد پیگیری میشود که این موضوع با اجرای استانداردهای هشتادوپنجگانه خودرو وارد فاز جدیدی شده است. براساس برنامهریزیها در روند اجرای استانداردهای جدید باید تا ابتدای دیماه امسال 61 مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و در نهایت با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دیماه سال آینده، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد افزایش مییابد. بر همین اساس، سازمان ملی استاندارد فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو را از اول دیماه 1396 اجرایی کرد و مطابق آن تولید و واردات خودروهای MVM315 سدان، MVM550، تیگو5، سایپا131 و سایپا132 دوگانهسوز، سایپا141 بنزینی و دوگانهسوز، آریو 1500 سیسی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تککابین و دوکابین مزدا و کارا1700 (بنزینی و دوگانهسوز)، آساB50F، لیفان620، لیفانX50، لیفانX60، جک5J و هیوندایi10 از دستور کار خودروسازان خارج شد. البته سایپا بعد از انتشار توقف تولید تعدادی از خودروها توسط سازمان ملی استاندارد اعلام کرد «بسته جامع پایش استانداردهای اجباری محصولات سایپا را به مراجع نظارتی برونسازمانی ارائه دادیم و موفق به اخذ تمدید مجوز شمارهگذاری خودروهای تولیدی شامل: سراتو، چانگان35CS، ساینا دندهای، تیبا صندوقدار، تیبا2، سایپا111، سایپا131، سایپا132، سایپا151 و آریو تا اول دیماه 1397 براساس الزامات سازمان ملی استاندارد ایران شدیم». با توجه به این بسته تولید پراید تا اول دیماه سال آینده همچنان ادامه خواهد داشت، با وجود این، تکلیف تولید این خودرو در سالهای آینده آنهم با افزایش استانداردها همچنان با ابهامات زیادی همراه بود که جهرودی، مدیرعامل سایپا در 10 دیماه امسال از جلسه ویژه مدیران این شرکت خودروسازی برای تعیین تکلیف تولید پراید خبر داد.