printlogo


کد خبر: 187194تاریخ: 1396/10/23 00:00
چهارگوشه

سفر ترامپ به لندن لغو شد
رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است ماه بعد برای افتتاح سفارت جدید آمریکا به لندن سفر نخواهد کرد. قرار بود دونالد ترامپ در ماه فوریه به بریتانیا سفر کند. انتظار می‌رفت در زمان انجام این سفر تظاهراتی علیه او انجام شود. احتمالا تظاهرات خیابانی در لغو این سفر دخیل بوده است. هزینه ساخت ساختمان جدید سفارت که در جنوب لندن قرار دارد، یک میلیارد دلار بوده است. ترامپ، دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را به خاطر فروش زمین ساختمان سابق سفارت در مرکز لندن که او گفته در بهترین نقطه لندن بوده، سرزنش کرده است.

آسانژ شهروند رسمی اکوادور شد
دولت اکوادور به جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس تابعیت این کشور را داد. وزیر خارجه اکوادور در این‌باره گفت که آسانژ در ۱۲ دسامبر گذشته تابعیت اکوادور را به‌دست آورده است. دولت اکوادور پس از این اقدام از دولت بریتانیا خواسته آسانژ را به عنوان دیپلمات اکوادور قبول کند و از این راه برای او مصونیت دیپلماتیک قائل شود. گفته می‌شود که دولت بریتانیا با این درخواست دولت اکوادور مخالفت کرده است. آسانژ از بنیانگذاران اصلی وبسایت ویکی‌لیکس است که وظیفه خود را افشای عملکردهای غیراخلاقی دولت‌ها و ارباب صنایع تعریف کرده است.

درخواست اروپا از میانمار درباره روهینگیاها
اتحادیه اروپا از دولت میانمار خواسته است به تیم تحقیقات مستقل بین‌المللی اجازه دسترسی به مناطق آسیب‌دیده در بحران اخیر را بدهد تا بازرسان مستقل بین‌المللی بتوانند درباره آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا تحقیق کنند. این درخواست پس از آن مطرح شده که ارتش میانمار اذعان کرده است برخی سربازانش در قتل 10 مرد مسلمان روهینگیایی در استان راخین دست داشته‌اند. از 25 آگوست گذشته بیش از 650 هزار مسلمان روهینگیا از ترس خشونت‌های مرگبار ارتش میانمار به بنگلادش گریخته‌اند.


توهین زننده رئیس جمهور آمریکا به مهاجران غیرسفیدپوست
سازمان ملل: ترامپ نژادپرست است
توهین تاریخی رئیس‌جمهوری آمریکا به مهاجران لاتین و آفریقایی‌تبار به طور رسمی پرده از حاکمیت ذهنیت نژادپرستانه بر کاخ سفید برداشت. دونالد ترامپ در نشستی در کاخ سفید که با حضور نمایندگان 2 حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برگزار می‌شد، با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی کشورهای آفریقایی به ایالات متحده مهاجرت کرده‌اند، گفت: «چرا این مردم را از چاه‌های مستراح به اینجا راه می‌دهیم؟» او سپس گفت ترجیح می‌دهد مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بیایند. اغلب نمایندگان دموکرات پس از این اظهارات، ترامپ را نژادپرست خوانده‌اند. برخی سیاستمداران جمهوری‌خواه از جمله سناتور «اورین هچ» یا «الیانا راس لیتنین» از مجلس نمایندگان کنگره او را به باد انتقاد گرفته‌اند اما «میا لاو»، دیگر نماینده جمهوری‌خواه کنگره که اصالتش به هائیتی‏ برمی‌گردد، از ترس اخراج از حزب رئیس‌جمهور نژادپرست تنها به همین نقد اکتفا کرده که سخنان ترامپ را نامهربانانه و نخبه‌گرایانه بداند! عجیب‌تر آنکه کاخ سفید، حرف‌های ترامپ را تکذیب نکرده و در بیانیه‌ای با دفاع از جملات نژادپرستانه او، آن را مصداق جنگیدن برای  مردم آمریکا دانسته است.
اما روپرت کلویل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل در نشستی خبری در ژنو، گفت درباره اظهارات ترامپ نمی‌توان از هیچ واژه‌ای جز نژادپرستانه استفاده کرد. وی گفت: «نمی‌توانید همه کشورها و قاره‌ها را چاه مستراح خوانده و آنان را نادیده بگیرید چون کشورهایی هستند که جمعیت‌شان را سفیدپوستان تشکیل نمی‌دهند».


Page Generated in 0/0060 sec