جواد صفائی: انتخاب محمود گبرلو برای برگزاری نشستهای نقد و بررسی جشنواره فیلم فجر در حالی از سوی مسؤولان این دوره از جشنواره صورت گرفته است که به نظر میرسد آن را باید یکی از معدود اشتباهات مهم مسؤولان این دوره از جشنواره تا به امروز به حساب آورد. به گزارش «وطنامروز»، با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره سیوششم فیلم فجر هر روز خبرهای تازهای در ارتباط با این رویداد فرهنگی و هنری منتشر میشود. خبرهایی که برآیند همه آنها نشاندهنده عزم مدیران این دوره از جشنواره برای برگزاری یک جشنواره آرام و به دور از حاشیه و جنجال است. اما در این میان از برخی تصمیمگیریها بوی محافظهکاری به مشام میرسد. از اتفاقات مثبت این جشنواره دخیل شدن خرد جمعی در تصمیمات جشنواره و روی دادن اتفاقات مبارکی نظیر قرعهکشی مستقیم اجزای نمایشها بود که همواره گلایه برخی فیلمسازان – چهبسا بحق – را برمیانگیخت. اما در این میان انتخاب محمود گبرلو که تجربه خوشایندی در اداره برنامه هفت نداشته و از سابقههای ناموفق او در جشنواره فجر قبلی خاطرات بسیاری در ذهنها به یادگار مانده، موجب شگفتی رسانهها و اهالی سینما شده است. در کارنامه گبرلو اجرای خنثی و بیرمق نشستهای جشنواره نیز به چشم میخورد. اما تجربه این اجراها نهتنها بار مثبتی به همراه نداشته بلکه به طور مثال نشست فیلم قاتل اهلی در سال گذشته خود موید این نکته بود که یک مجری-کارشناس متبحر نهتنها میتواند به نشست رونق دهد بلکه مانع از ارتکاب اشتباهات فاحشی خواهد شد تا یک نشست خبری به جنجال تبدیل نشود. دانش سینمایی و مهارت اجرا از جمله قابلیتهای بالقوهای است که هر مجری - کارشناسی به آن نیازمند است. طبیعی است که تجربه تلخ سقوط برنامه هفت و کمفروغی نشستهای جشنواره، مدیران فجر را به انتخاب گزینه دیگری بکشاند. اما به نظر میرسد تکرار حضور گبرلو در این جشنواره یا ناشی از رانتهای موجود بوده یا اینکه مدیران بیش از رونق جشنواره به خنثیسازی و عدم ایجاد حاشیه اهمیت میدهند. اتفاقی که چندان مبارک نبوده و تجربه ثابت کرده این رویکرد همواره اعتراض همه طیفهای فرهنگی و هنری را برمیانگیزد. اعتراضهایی که سال گذشته ناشی از این رویکرد رخ داد، در هیچ دوره از جشنواره فجر دیده نشده بود.