محسن شهمیرزادی: نشست خبری سیوششمین جشنواره تئاتر فجر با حضور فرهاد مهندسپور دبیر جشنواره، حمیدرضا ابک مدیر روابطعمومی جشنواره و سایر عوامل برگزار شد. در این جلسه برخلاف سایر نشستهای خبری، مدیران جشنواره اعلام کردند قصد ارائه گزارشی را نداشته و صرفاً پاسخگوی پرسشهای خبرنگاران خواهند بود. از جمله مسائل برجسته در پرسشها و انتقادات خبرنگاران، پوستر این دوره از جشنواره بود که شمایلی متفاوت از سالهای پیشین را تجربه میکرد. این پوستر با الهام از شکلکهای شبکههای مجازی طراحی شده بود. فیلیزاده، طراح این پوسترها با اشاره به فرآیند طراحی آنها اظهار داشت: این ایدهها براساس روش متداول من سادهسازی شدهاند. شکلکها در گفتوگوهای روزمره مردم به کار میروند و ما با استفاده از این مقوله بنا داشتیم آن را به میان مردم بکشانیم و مخاطب عام را با این رویداد آشنا کنیم. وی همچنین با اشاره به اینکه در این طراحی نیمنگاهی به طرح فرشهای ایرانی و هنر شرقی نیز داشته است، افزود: روند پوسترها همواره به سمت ادبیات کلامی و تایپوگرافی شدن پیش میرود، در حالی که ما بنا داشتیم هویت بصری به این پوستر بدهیم. همچنین مهندسپور با بیان اینکه ما صرفاً با کلماتمان سخن نمیگوییم، اظهار داشت: زبان تصویری و زبان بدن ما بعضاً بسیار مهمتر از کلماتی است که ادا میکنیم و وجه اشتراک تمثیل پوسترها با تئاتر به همین مقوله بازمیگردد. وی همچنین در پاسخ به علت انتخاب سایت «ایران نمایش» برای فروش بلیت و خدمات جانبی، گفت: ما مناقصهای بین سایتهای خدمات جشنوارهای برگزار کردیم و بهترین پیشنهاد که از جانب سایت ایران نمایش ارائه شد را برگزیدیم. مهندسپور با بیان اینکه جشنواره تئاتر فجر بزرگترین جشنواره تئاتر در سراسر منطقه است و با «احمقانه» دانستن بخش مسابقه در این جشنواره، گفت: همواره در جشنوارههای کوچک برای اعتباربخشی مسابقهای تدارک دیده میشود. من پیش از این تصورم این بود که جشنواره را به 2 بخش تقسیم کنیم و بخشهایی از آن را به فصل دیگری موکول کنیم اما تصورم تغییر کرد، از سویی این جشنواره ظرفیت تبدیل کردن ایران به قطب فرهنگی و تئاتر منطقه را دارد، از سوی دیگر نیز به نظر میرسد کارگردانهای بزرگ و کوچک از اعتبار اجتماعی محرومند و گمان میکنند با به دست آوردن تندیس به اعتبار اجتماعی میرسند.