printlogo


کد خبر: 187378تاریخ: 1396/10/26 00:00
اخبار

عقب‌نشینی روحانی از اظهاراتش درباره «جواز نقد امام معصوم»
دفتر رئیس‌جمهور در اطلاعیه اظهارات حسن روحانی مبنی بر اینکه «امام زمان(عج) هم قابل نقد است» را تکذیب کرد و نوشت: باور و اعتقاد به عصمت انبیا و ائمه معصومین(ع) از مسلمات قطعی تشیع است. به گزارش «وطن‌امروز»، انتشار یک فایل ویدئویی از اظهارات حسن روحانی در دیدار با وزیر و مسؤولان وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره نقد امام زمان(ع)، باعث انتقاد علما و کارشناسان شد و برخی علما به رئیس‌جمهور توصیه کردند اگر سواد ندارد، دین مردم را رها کند. حسن روحانی در آن دیدار گفته بود «همه باید انتقاد شوند و استثنا ندارد. تمام مسؤولان در کشور قابل نقدند. ما در کشور معصوم نداریم، مگر اینکه یک‌وقت امام دوازدهم ظهور کرد که‌ آنوقت هم می‌شود نقد کرد. پیغمبر هم اجازه نقد می‌داد، بالاتر از پیغمبر که در تاریخ نداریم. وقتی پیغمبر صحبتی می‌کرد یک نفر بلند می‌شد و می‌گفت «أ من الله ‌ام منک؟» حرف خودت است یا خدا وحی کرده است؟ اگر می‌گفت «من الله» که هیچ امر خداست اما اگر می‌گفت «منّی» طرف مقابل می‌گفت «قبول ندارم» و نقد می‌کرد. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد را داریم». حالا پس از واکنش‌ها به این اظهارات، دفتر رئیس‌جمهور، انتساب این جمله به روحانی را تکذیب کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در پی برخی حاشیه‌سازی‌ها پیرامون سخنرانی ریاست محترم جمهوری در دیدار وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی (مورخ 18 دی ماه سال 96) به اطلاع می‌رساند مطالبی همچون «قابل نقد بودن معصومین علیهم‌السلام» که با تقطیع و تحریف هدفمند جملات رئیس‌جمهور،  ابتدائاً از سوی یک چهره سیاسی بیان شد و متاسفانه زمینه‌ساز قضاوت و موضع‌گیری گروهی از رسانه‌ها، اشخاص و برخی تشکل‌های حوزوی گردید؛ کاملاً کذب است و از جمله، به هیچ عنوان عبارت «امام زمان(عج) هم قابل نقد است» نه در سخنان ایشان وجود داشته و نه از آن قابل استنباط می‌باشد. بدیهی است باور و اعتقاد به عصمت انبیا و معصومین علیهم‌السلام از مسلمات قطعی مذهب تشیع است. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بخشی از سخنرانی مورد نظر (که متن و فیلم کامل آن نیز در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر شده و موجود است) به‌وضوح از ضرورت تحمل نقد در حکومت سخن می‌گویند و به عنوان شاهد مثال تاکید می‌کنند حتی در دوره حکومت معصومین علیهم‌السلام هم آن بزرگواران به مردم اجازه می‌دادند نظرات و نقدهای خود را مطرح کنند.
این نکته بیانگر سعه‌صدر، بزرگواری و تحمل در مشی حکمرانی معصومین و پذیرش نقد مردم و اظهارنظر آنها نسبت به اجزای حاکمیت و نه معصوم(ع) است. این جملات علاوه بر اینکه قرائن تاریخی، فقهی و کلامی بسیاری دارد، به معنای قابل نقد بودن معصومین(ع) نبوده و اینگونه نیز قابل استنباط نیست. در این اطلاعیه از اصحاب رسانه، سیاسیون، تریبون‌داران، خطبا و بویژه علمای ارجمند و فضلای محترم حوزوی خواسته شده پیش از آنکه مطالب تحریف شده و بعضا هدفمند برخی چهره‌‌های سیاسی در رسانه‌ها را ملاک قضاوت و نقد قرار دهند؛ به اصل جملات بیان شده از سوی رئیس‌جمهور (که براحتی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری president.ir در دسترس است) رجوع فرمایند که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) فرمود: «انی بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق».
در ادامه واکنش‌ها به اظهارات حسن روحانی، آیت‌الله سیدعلی میلانی، استاد دروس عالی حوزه علمیه قم نیز گفت: کسی که تحصیلکرده باشد و اهل مطالعه باشد، به حرف آن اعرابی که بعد از واقعه غدیر آمد بر پیامبر اکرم(ص) اعتراض کرد تمسک نمی‌کند. وی گفت: کسی بیاید در یک ملأعامی بگوید یک عربی آمد بر پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله انتقاد کرد که «این کلام از شماست یا از خداست؟» پس می‌شود انتقاد کرد بر پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله؛ این حرف است؟ کسی که تحصیلکرده باشد، کسی که اهل مطالعه باشد، تمسک می‌کند به حرف آن اعرابی که بعد از واقعه غدیر آمد اعتراض کرد بر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله که «این کلامی که گفتید از خودتان هست یا از خدا؟» آن‌وقت آیه مبارکه «سأل سائل بعذاب واقع» نازل شد و این آدم همان جا هلاک شد. این اعتراض بود اولاً، ثانیاً انتقاد نسبت به کلام معصوم اعم از امام، نبی و ملائکه راه ندارد. انتقاد برای سنجش حق از باطل است، مگر معصوم باطل می‌گوید؟ بنابراین نباید جوری حرف بزنیم که مدرک به دست دشمنان بدهیم، نباید جوری حرف بزنیم که توجیه کنیم برخورد بعضی صحابه را با پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، نباید جوری حرف بزنیم که موجب عذاب بشود.


Page Generated in 0/0053 sec