printlogo


کد خبر: 187414تاریخ: 1396/10/26 00:00
«وطن امروز» از بی‌توجهی دولت به تولید مسکن و گرانی آن گزارش می‌دهد
عقب‌ماندگی ساخت‌وساز از میزان تقاضا

اسدالله خسروی: بازار مسکن در شرایط رکود تورمی با افزایش قیمت مواجه شده است و کارشناسان معتقدند نرخ واحدهای مسکونی بویژه واحدهای با متراژ کوچک مسیر افزایش قیمت را در‌می‌نوردد. به اعتقاد خبرگان بخش مسکن، بی‌توجهی دولت به تولید مسکن در کنار بی‌برنامگی وزارت راه در اجرای طرح‌های ساخت واحدهای مسکونی همراه با افزایش میزان تقاضا موجب شده است قیمت مسکن سیر صعودی به خود گیرد. در این‌باره عضو انجمن انبوه‌سازان تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره اینکه چرا با وجود تقاضای انبوه، دولت طی چند سال اخیر نتوانسته اقدام به ساخت‌وساز مسکن برای نزدیک کردن میزان عرضه به تقاضا کند، گفت: عوامل متعددی باعث کم‌توجهی دولت به بخش تولید مسکن در چند سال اخیر شده است که بخش عمده آن به سیاست‌های کلان اقتصادی بازمی‌گردد، چرا که دولت طی این مدت سیاست‌های خود را روی کاهش تورم متمرکز کرد و نقدینگی به جای ورود به مسیر تولید مسکن در بانک‌ها با سود جذاب مسیر شد. حسن محتشم با بیان اینکه رکود بخش مسکن در 4 ، 5 سال اخیر باعث کاهش میزان اشتغال و افزایش نرخ بیکاری در کشور شد، افزود: بی‌توجهی وزارت راه‌وشهرسازی به تولید مسکن و کاهش قدرت خرید مردم به دنبال روند نزولی درآمد ملی ناشی از افت قیمت نفت، رکود اقتصادی همراه با بالا رفتن بودجه عمومی و کاهش بودجه عمرانی موجب شد تولید و تحرک در بخش مسکن با مشکل مواجه شود. وی افزود: از آنجا که هزینه تامین منابع مالی برای خرید مسکن بالاست بنابراین قیمت مسکن متناسب با تورم افزایش نیافته بلکه قدرت خرید مردم برای تهیه مسکن کاهش یافته است.  این کارشناس مسکن عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی را در بخش تولید مسکن بسیار ضعیف عنوان کرد و گفت: دولت بویژه وزارت راه‌وشهرسازی برنامه‌ای درست و کارشناسی‌شده‌ را برای تولید مسکن متناسب با نیاز مردم عملیاتی نکرده است. محتشم افزود: دولت اکنون برای خروج مسکن از رکود با پرداخت وام به زوج‌های جوان تا حدودی نیاز آنها را برآورده می‌کند اما با این پول فقط می‌توان واحدهای  با متراژ کوچک را خرید که هجوم گسترده به سوی این واحدهای کوچک باعث گرانی آن در بازار شده است. رئیس سابق انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان اینکه دولت برای ممانعت از افزایش قیمت مسکن در آینده تدابیری نیندیشیده است، گفت: بی‌توجهی دولت به بخش مسکن در طول حدود 5 سال فعالیت و نیاز انباشته تقاضا به مسکن موجب می‌شود در آینده نزدیک قیمت مسکن با جهش مواجه شود. وی اضافه کرد: وزارت راه‌وشهرسازی باید به نسبت تقاضای نیازمندان به مسکن، ماهانه بیش از 60 تا 70 هزار واحد مسکن بسازد اما نه‌تنها در این مسیر قدمی برنداشته است بلکه بیشترین تمرکز خود را در بخش «راه» گذاشته است و این نشان‌دهنده آن است که ادغام وزارت راه با مسکن به زیان بازار مسکن بوده است.
گران شدن واحدهای کم‌متراژ، سیگنالی برای عمیق‌تر شدن رکود
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه فرمول رونق بازار مسکن متناسب شدن قیمت‌ها با دستمزد مردم در جامعه است، گفت: گران شدن آپارتمان‌های نقلی سیگنالی برای عمیق‌تر شدن رکود مسکن در آینده نزدیک است. یوناتن بت‌کلیا در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت آپارتمان‌های نقلی در کشور، گفت: این میزان رشد قیمت که بدون ضابطه رخ داده فشار مضاعفی بر اقشار ضعیف جامعه وارد خواهد کرد. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رشد نرخ‌ها خروج از رکود مسکن ترجمه نمی‌شود، افزود: فرمول رونق بازار مسکن متناسب شدن قیمت‌ها با دستمزد مردم جامعه است و تا زمانی که در این سمت و سو حرکت نکنیم ثبات نرخ‌ها رخ نخواهد داد. نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گران شدن واحدهای کم‌متراژ هشداری برای عمیق‌تر شدن رکود در آینده نزدیک است، تصریح کرد: هر عاملی که در رشد نرخ آپارتمان‌های نقلی موثر بوده به همان اندازه تاثیر روانی منفی بر کاهش قدرت خرید جامعه هدف خواهد داشت. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه افزایش تولید مسکن بویژه در حوزه مسکن حمایتی لازمه ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضاست، افزود: در حال حاضر با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر تمایل به خرید خانه‌های نقلی افزایش یافته که همین موضوع به گرانی این واحدهای مسکونی دامن زده است.
دولت برای ساماندهی بازار باید سالی یک میلیون و 200 هزار مسکن تولید کند
وی با بیان اینکه دولت باید در بازه زمانی مشخص تولید مسکن به میزان مورد نیاز را در دستور کار قرار دهد، گفت: متاسفانه دولت در مسیر ساخت واحد مسکونی سالی یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار واحد عقب است که این خود به رشد تقاضا و کمبود عرضه منجر شده است. دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان ادامه داد: متاسفانه گرانی خانه‌های نقلی بر افزایش تعداد اجاره‌نشینان و از طرف دیگر رشد نرخ اجاره‌ها دامن زده و به طور حتم تاخیر دولت در رسیدگی به نابسامانی بازار مسکن بر بسیاری از بازارهای موازی آن نیز تاثیرات نامطلوبی خواهد داشت.
تسهیلات‌دهی بانک‌ها عاملی برای گرانی مسکن شده است
بت‌کلیا راهکار ثبات بازار مسکن را ارائه تسهیلات ارزان با هدف خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه خواند و تصریح کرد: شیوه فعلی تسهیلات‌دهی مناسب نیست زیرا با افزایش میزان وام مسکن به همان اندازه رشد قیمت‌ها در بازار رخ داده و تاثیرگذاری سیاست پرداخت وام کاهش یافته است. وی ادامه داد: برخورد با هر نوع افزایش قیمت در حوزه مسکن که به دور از چارچوب قانون و مولفه‌های مشخص صورت گرفته وظیفه دستگاه‌های نظارتی است تا به این ترتیب وضعیت این بازار به سمت و سوی ثبات قیمت‌ها هدایت شود.


Page Generated in 0/0055 sec