printlogo


کد خبر: 187419تاریخ: 1396/10/26 00:00
خسارت 2 هزار میلیارد تومانی بیماری آنفلوآنزا به صنعت مرغ تخم‌گذار
20 میلیون قطعه مرغ معدوم شد

یک مقام مسؤول گفت: براساس آخرین برآورد بیش از 2 هزار میلیارد تومان خسارت به واحدهای مرغ تخم‌گذار وارد شد. ناصر نبی‌پور، رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از شیوع شدید بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان خبر داد و گفت: براساس آمار سازمان دامپزشکی 15 استان درگیر بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان هستند. وی با اشاره به اینکه 18 تا 20 میلیون مرغ بر اثر بیماری معدوم شده است، افزود: براین اساس بیش از 2 هزار میلیارد تومان خسارت به واحدهای مرغ‌های تخم‌گذار وارد شده است. نبی‌پور با اشاره به اینکه
90 درصد واحدهای مرغ تخم‌گذار بیمه هستند، بیان کرد: تاکنون صندوق بیمه محصولات کشاورزی 120 میلیارد تومان خسارت مرغداران را پرداخت کرده است و حداقل باید 150 میلیارد تومان دیگر به تولیدکنندگان بپردازد. به گفته این مقام مسؤول، با شیوع بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان، تولید روزانه تخم‌مرغ از 2500 به 1100 تن کاهش یافته است. وی میانگین قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری را 5 هزار و 400 تا 5 هزار و 500 تومان اعلام کرد. رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران تصریح کرد: با توجه به شیوع شدید بیماری، مرغداران به شدت گرفتار هستند و هم‌اکنون نمی‌توان زمان دقیقی برای توقف بیماری پیش‌بینی کرد.
پرداخت 120میلیارد تومان خسارت به مرغداران
قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: صندوق بیمه با وقوع آنفلوآنزای پرندگان و حذف مرغ تخم‌گذار تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان خسارت به مرغداران پرداخت کرده و بقیه خسارات به مرور پرداخت می‌شود. محمدابراهیم حسن‌نژاد در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرین وضعیت پرداخت خسارت به مرغداران که بنا بر تأیید وزیر جهاد کشاورزی 400 میلیارد تومان خسارت دیده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های اختصاص بودجه، پرداخت خسارت به مرغداران به مرور در حال انجام است و در اولویت قرار گرفته است. وی با اذعان به اینکه پرداخت غرامت با تأخیر به مرغداران صورت می‌پذیرد، گفت: دلیل آن هم کندی روند تخصیص اعتبارات دولتی است که فرآیند زمانبری است ولی اگرچه این موضوع با کندی صورت می‌گیرد، مرغداران مطمئن باشند تمام خسارت تأییدشده آنها پرداخت خواهد شد.


Page Generated in 0/0060 sec