شیوا: قیمتهای نامعقول خودروهای وارداتی بیضابطه است
رئیس شورای رقابت در واکنش به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در سطح بازار گفت: متأسفانه با وجود ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو همچنان رشد قیمتها ادامه دارد که در همین ارتباط باید پرسید آیا خودروهای وارداتی آییننامه قیمتگذاری دارد یا خیر؟ رضا شیوا در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه بعد از ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو اقدامی برای ساماندهی بازار این خودروها توسط مسؤولان انجام نشده است، اظهار داشت: قیمت انواع خودروهای وارداتی براساس یک آییننامه مشخص تعیین میشود اما سوال اینجاست، قیمتهای نامعقول امروز بازار مطابق کدام ضابطه تعیین شده است. وی با بیان اینکه آیا خودروهای وارداتی آییننامه قیمتگذاری دارد یا خیر؟ افزود: براساس آییننامه قیمتگذاری خودروهای وارداتی، سود معقولی برای شرکتها تعیین شده اما امروز رشد قیمتها به هیچ عنوان با آییننامه مطابقت ندارد. شیوا اضافه کرد: متأسفانه با وجود ابلاغ دستورالعمل واردات خودرو همچنان رشد قیمتها ادامه دارد حتی برخی از این شرایط سوءاستفاده کرده و حاضر به فروش خودروهای خود نیستند. رئیس شورای رقابت تصریح کرد: بررسی ورود شورای رقابت به بازار خودروهای وارداتی کارشناسی شد و در نهایت قرار بر این شد شورای رقابت به این بازار ورود پیدا نکرده و وزارت صنعت و سازمان حمایت متولی خرید و فروش این خودروها در سطح بازار باشند.
اجرای طرح مبارزه با رکود در بازار
رئیس اتحادیه پیراهندوزان و پیراهنفروشان با بیان اینکه رکود در بازار همهگیر شده است، گفت: با دستور وزیر صنعت مقرر شده تا در شب عید فروشگاههای مخصوص عرضه کالاهای ایرانی در همه صنوف به مردم معرفی شوند. مجتبی درودیان در گفتوگو با فارس، با بیان اینکه رکود در بازار پوشاک همهگیر و فراگیر شده است، گفت: اتحادیههای همگن از جمله اتحادیه پیراهندوزان و پیراهنفروشان، اتحادیه پوشاک، اتحادیه خیاطان و کشباف با محوریت اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع رکود، طرح و برنامههایی دارند. وی افزود: به دنبال تشکیل کمپین «ایرانی، ایرانی بخر» به دستور شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شده فروشگاههای عرضهکننده کالای ایرانی در تمام صنوف از جمله پوشاک، لوازم خانگی و... برای شب عید به مردم معرفی شوند. وی با تأکید بر اینکه اتحادیهها و تولیدکنندگان به حمایت بیشتر دولت نیاز دارند، اظهار داشت: یکی از طرحهای در دست اجرا برای توسعه صادرات پوشاک، ادغام واحدهای تولیدی کوچک با یکدیگر تحت یک نام و برند است. درودیان گفت: با ادغام واحدهای تولیدی کوچک نهتنها هزینه تولید کاهش مییابد، بلکه امکان تولید بیشتر برای حضور در بازارهای مختلف فراهم میشود.