گروه اقتصادی: پس از غرق شدن نفتکش سانچی در قعر آبهای چین و بیان اظهارنظرهایی درباره اینکه آثاری از دریانوردان به جا نمانده اما اعلام خبری درباره اعزام رباتهایی برای پیدا کردن پیکر خدمه سانچی میتواند التیامی بر درد و اندوه بازماندگان باشد. به گزارش «وطن امروز»، روز گذشته وزارت حملونقل چین از پیدا شدن محل دقیق شناور مغروق سانچی در عمق ۱۱۵ متری دریای چین شرقی و ادامه عملیات خارجسازی آن خبر داد و در بیانیهای اعلام کرد: عملیات مدیریتی فوری با همکاری و تلاش همه گروهها درباره شناور مغروق سانچی ادامه خواهد یافت. گام بعدی، ارزیابی دقیق و نظارت از سوی هیأت شانگهای بر رباتهایی است که با هدف خروج پیکر دریانوردان سانچی به اعماق آب ارسال میشوند. گفته شده عملیات پاکسازی دریا بهدنبال نشت 2 لکه نفتی به وسعت ۱۰۹ کیلومترمربع (۴۲ مایل مربع) آغاز شده است. نفتکش سانچی در هشتمین روز پس از تصادف و آتشسوزی، غرق شد و آرام گرفت. نیروهای امدادی، یک لکه نفتی را در شمال شرق محل غرق شدن نفتکش شناسایی کردهاند. 2 کشتی ارزیاب به نامهای هایکسون 169 و دونگلی 6 هم برای عملیات پاکسازی به منطقه اعزام شدهاند. دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) با بیان اینکه این سازمان کمکهای مشاورهای ارائه میدهد، در این باره گفت: فرآیند بررسی علل وقوع سانحه سانچی بزودی آغاز خواهد شد. «کی تاک لیم» با ابراز همدردی دوباره بهدلیل سانحه تأسفبار سانچی اظهار داشت: بهرغم همه همکاریهای بینالمللی، سرنوشت خدمه این کشتی به چنین نتیجه ناخوشایندی رسید که جای تاسف دارد. وی افزود: بررسی سوانح دریایی یک بررسی همهجانبه است و علل به وجودآورنده آن باید روشن شود، هر چند ما خوب میدانیم پروسهای است که نیاز به زمان و توافقات اولیه دارد اما بررسیها بزودی شروع خواهد شد. دبیرکل IMO با اشاره به پروتکلهای بینالمللی و عدم اجازه به سازمان بینالمللی برای مداخله مستقیم در فرآیند بررسی این سانحه، تأکید کرد: این مانع از ارائه کمک فنی و نظرات مشاورهای این سازمان بینالمللی نخواهد بود. از سوی دیگر، یک کارشناس ارشد حوزه ایمنی، بهداشت و محیطزیست دریایی گفت: در حادثه نفتکش سانچی با توجه به تاریکی هوا، سرمای زیاد و نشت میعانات گازی و افزایش احتمال ایجاد حریق، پریدن خدمه کشتی به آب راحت نبوده است. کاپیتان عمادالدین پیچکاه درباره شرایط احتمالی حاکم بر فضای نفتکش سانچی در زمان وقوع حادثه با اشاره به اینکه میزان آمادگی افراد روی کشتیها به میزان تمرین آنها برای شرایط اضطرار بستگی دارد، افزود: با توجه به استانداردهای سختگیرانه و بالای نفتکشها باید گفت بیشک این افراد دورهها و تمرینهای لازم و کافی را بر اساس کنوانسیونهای «آموزش و گواهینامهها» و «ایمنی و جان افراد در دریا» و همینطور دورههای تخصصیای چون OTF گذرانده بودند. وی با بیان اینکه بار نفتکش سانچی میعانات گازی بوده به انتشار گاز H۲S ناشی از میعانات گازی در حال احتراق اشاره کرد و ادامه داد: آثار تخریبی و مسمومیت با این گاز دامنه بسیار گستردهای دارد به نحوی که حتی غلظت اندکی از آن و در حدود ۱۵۰ پیپیام به سرعت اعصاب بویایی را مختل کرده و به این ترتیب قربانی حتی متوجه سیر مسمومیت نمیشود؛ غلظت بیش از ۷۰۰ پیپیام نیز سبب بیهوشی سریع و جان باختن آنی مصدومان میشود. علاوه بر این، وزن این گاز از هوا بیشتر است، بنابراین در سطحی پایینتر قرار میگیرد و با توجه به آگاهی پرسنل از این موضوع، پناه گرفتن آنها در موتورخانه که پایینترین قسمت کشتی است دور از ذهن به نظر میرسد. وی تصریح کرد: تا زمانی که اطلاعات داخل جعبه سیاه نفتکش به دقت بررسی و تحلیل نشود نمیتوان نظر دقیقی درباره دلایل بروز حادثه و فوت سرنشینان ارائه کرد. طبق گفتههای پیچکاه، بررسی تصاویر نخست از حادثه نشان میدهد احتمالا مهارهای قایق نجات سمت چپ توسط پرسنل باز شده ولی به دلیل مسمومیت ناشی از انتشار گاز یا بروز انفجار، زمان کافی برای به آباندازی آن وجود نداشته است. گفتنی است، نفتکش ایرانی سانچی حامل 136 هزار تن میعانات گازی 2 هفته پیش پس از برخورد با کشتی باری چینی سیاف کریستال در حدود 300 کیلومتری ساحل شانگهای دچار آتشسوزی و پس از یک هفته غرق شد. 32 خدمه ایرانی و بنگلادشی این کشتی در این حادثه جان خود را از دست دادند. امدادگران توانستند پیکر 2 تن از ملوانان را کشتی پیدا کنند و یک پیکر دیگر نیز نزدیک کشتی از دریا گرفته شد.