شاخص بورس در آستانه ۹۹ هزار واحدی
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه ۳۲۶ واحد رشد کرد و در آستانه ۹۹ هزار واحدی شدن قرار گرفت. به گزارش تسنیم، در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 1206میلیون سهم و حقتقدم به ارزش 316 میلیارد تومان در 64 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 326 واحدی در ارتفاع 98 هزار و 923واحد قرار گرفت. بیشترین تأثیر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام دیروز به نام نمادهای معاملاتی شرکتهای سرمایهگذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، فولاد مبارکه اصفهان و ایرانخودرو شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پتروشیمی فجر، گروه مپنا و پالایش نفت بندرعباس مانع افزایش بیشتر شاخص شدند. شاخصهای اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند بهطوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 104واحد، کل (هموزن) 31واحد، قیمت (هموزن) 23 واحد، آزاد شناور 431 واحد و شاخصهای بازار اول و دوم به ترتیب 257 و 560 واحد رشد کردند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 554 میلیون ورقه بهارزش 334 میلیارد تومان در 41 هزار نوبت، آیفکس 4/0 واحد رشد کرد و در ارتفاع 1093واحد قرار گرفت.
مخالفت جدی شورای رقابت با افزایش تعرفه واردات خودرو
رئیس شورای رقابت از مخالفت با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: وزارت صنعت در تعیین تعرفهها، مشورتی با شورای رقابت نداشت و تنها توصیه ما افزایش نیافتن تعرفهها بود. به گزارش مهر، رضا شیوا گفت: همانطور که بارها گفتهایم، شورای رقابت در موضوع خودروهای وارداتی ورود نمیکند اما به نظر ما بالا رفتن تعرفهها باعث کم شدن رقابت میشود. وی افزود: سالهای گذشته نیز همین اتفاق افتاد و ما تلاش کردیم تا تعرفهها را کم کنیم اما متاسفانه دوباره امسال دولت تصمیم گرفت تعرفهها را افزایش دهد که این مساله موجب کاهش فضای رقابت در صنعت خودروسازی داخلی میشود. شیوا در توضیح این موضوع گفت: وقتی تعرفه خودروهای وارداتی افزایش مییابد، فضایی انحصاری و غیررقابتی برای خودروسازان داخلی ایجاد میشود و در چنین فضایی، کیفیت خودروهای داخلی ارتقا نمییابد و دیگر مسائلی همچون خلاقیت، نوآوری و رقابت وجود نخواهد داشت. رئیس شورای رقابت افزود: بالا رفتن تعرفهها شاید درآمدی را عاید دولت کند اما در کل به نفع اقتصاد کشور نیست. شیوا در پاسخ به سوالی درباره به وجود آمدن بازار انحصاری برای خودروهای بالای ۴۰ هزار دلاری موجود در کشور، پس از ممنوع شدن واردات این خودروها و واکنش شورای رقابت به این انحصار، گفت: شاید ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار باعث افزایش قیمت این خودروها که قبلا وارد کشور شدهاند، بشود اما چون در همین سطح قیمت، باز هم چندین رقیب وجود دارد، شورای رقابت ورود نخواهد کرد. شیوا تعیین تعرفه و آییننامه واردات خودرو را از وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد.