گروه فرهنگ و هنر: فضای اجتماعی قطعا روی تصمیمات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی داوری جشنوارههای بزرگ اثرگذار است و همین مسأله باعث میشود در بزنگاههای مهم همه طرفهای ذینفع با استفاده از همه امکانات رسانهای تلاش کنند تا سهم خود از فضای اجتماعی را بیشتر کنند. «جشنواره فیلم فجر» هم از این قاعده مستثنا نیست و تلاش کارگردانان، تهیهکنندگان و عوامل فیلمها از یک ماه پیش برای آنکه نظرها را به سمت فیلم خود برگردانند شروع شده است. در این میان اما برخی رفتارها بیشتر از آنکه مثبت باشد نتیجه عکس میدهد و مسیر واقعی داوری جشنواره را به سمت تصمیمات توهمی ناشی از همین فضای اجتماعی سوق میدهد. رضا رشیدپور، مجری برنامه «حالا خورشید» دیروز میزبان داروغهزاده، دبیر این دوره جشنواره فیلم فجر بود و از داروغهزاده قول 100 صندلی برای مخاطبان برنامهاش را گرفت. رشیدپور برای آنکه بخواهد این 100 نفر را انتخاب کند یک نظرسنجی 2 مرحلهای را طراحی کرده است که در مرحله اول از طریق کانال برنامه از بین 23 فیلم رأیگیری میشود و سپس از 9 فیلم برتر از نظرسنجی نخست در یک نظرسنجی پیامکی به رأی گذاشته میشود تا فیلم پدیده این دوره از جشنواره از سوی مخاطبان حالا خورشید مشخص شود. این فرآیند در حالی طراحی شده است که با توجه به محدودیت بلیتهای جشنواره فیلم فجر طبیعتا بخش زیادی از مخاطبان حالا خورشید اساسا فیلمهای جشنواره را نخواهند دید و در فرآیندی رأی میدهند که هیچ شناختی نسبت به محتوا، ساخت و... فیلمها ندارند. اگرچه حالاخورشید نظرسنجیاش را پیش از جشنواره هم شروع کرده که هنوز هیچ کس فیلمها را ندیده است. رضا رشیدپور احتمالا تلاش داشته است با این کار فضای عمومی را از طریق برنامه خودش درگیر جشنواره فیلم فجر کند و به دیده شدن این جشنواره کمک کند اما مشخص است این نحوه ورود غلط او درباره نظرسنجی برای فیلمها به جز اینکه فشاری روانی- اجتماعی بر هیأت داوران و ابزاری برای برخی از لابیها شود نتیجه دیگری نخواهد داشت و در نهایت تنها منجر به مختل شدن روند این جشنواره تخصصی و مهم فیلم ایران خواهد شد. رشیدپور در حقیقت تصمیمی از جنس رفتار مدیران درباره خودروهای هیبریدی گرفته است که منطقی نداشت و خود تمام قد در برابر آن ایستاد. حالا باید دید او درباره این تصمیم فکر نشدهاش تجدیدنظر میکند یا قرار است این مسیر ادامه یابد.