printlogo


کد خبر: 188312تاریخ: 1396/11/14 00:00
آمریکا سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد
پیشروی‌های مقاومت در جماه، حلب و ادلب

پس از شکست‌های متوالی تروریست‌ها و پیشروی سریع ارتش سوریه و همپیمانانش در جبهه‌های مختلف نبرد، آمریکایی‌ها بار دیگر برای تقویت تروریست‌ها و سنگ‌اندازی در روند پیشروی‌ها اتهامات بی‌پایه خود را مطرح کردند. مسؤولان دولت دونالد ترامپ، روز پنجشنبه مدعی شدند دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه احتمالا در حال توسعه و بهینه‌سازی سلاح شیمیایی بسیار پیشرفته‌ای است. طبق ادعای این مسؤولان آمریکایی، آثار حملات اخیر حاکی از آن است که سوریه به‌رغم توافق 2013 برای انهدام تسلیحات شیمیایی‌اش، این نوع سلاح را تولید می‌کند. هیدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «ایالات متحده بشدت نگران گزارش‌هایی است مبنی بر اینکه حکومت سوریه برای به وحشت انداختن مردم بی‌گناه بار دیگر در غوطه شرقی، در نزدیکی دمشق، از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.» این سخنگو تصریح کرد: «ما با همکاری شرکای‌مان در (این) محل در حال تحقیق در این باره هستیم.» همزمان با این ادعاهای بی‌اساس وزارت خارجه آمریکا، یک مقام ارشد دولت ترامپ که خواسته نامش فاش نشود، گفت: «ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می‌داند که اگر برای جلوگیری یا ممانعت از استفاده از تسلیحات شیمیایی لازم شد، علیه دولت سوریه اقدام نظامی انجام دهد.» این مقام آمریکایی با این ادعا که ارتش سوریه از زمان حمله به الشعیرات چند بار به صورت محدود از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده، گفت این حملات نشان می‌دهد سوریه در حال ساخت «نوع جدیدی» از تسلیحات شیمیایی است. البته احتمال اینکه آمریکا بزودی دست به انجام یک حمله نظامی بزند، نسبتا بعید به نظر می‌رسد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت، دولت ترامپ امیدوار است تحریم‌های بین‌المللی از یک‌سو و فشارهای دیپلماتیک از سوی دیگر برنامه‌ تسلیحات شیمایی اسد را مهار کند. هفته گذشته، برخی منابع خبری مدعی شدند دولت سوریه علیه مخالفان در یک منطقه در نزدیکی دمشق از گاز کلر استفاده کرد که در پی آن، دست‌کم 13 نفر دچار مشکلات تنفسی شدند. دولت ترامپ یک بار در آوریل سال 2017 با متهم کردن دولت سوریه به استفاده از تسلیحات شیمیایی، به پایگاه هوایی الشعیرات در ادلب حمله موشکی کرد. این پایگاه هوایی سوریه با ۵۹ موشک مورد حمله قرار گرفت. این در حالی است که دولت سوریه هرگونه دخالت در حمله شیمیایی به خان شیخون را تکذیب کرده و گفته بود این حمله «ساختگی» است. از سوی دیگر، ادعای استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در حالی بار دیگر مطرح شده که سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) در ژانویه سال ۲۰۱۶ رسما اعلام کرد نابودی زرادخانه تسلیحات شیمیایی سوریه بر اساس توافق صورت‌ گرفته میان آمریکا و روسیه به طور کامل به پایان رسیده و دولت سوریه دیگر چنین تسلیحاتی در اختیار ندارد.
نامه دمشق به سازمان ملل
در سیزدهمین روز تهاجم نظامی ترکیه به عفرین، وزارت خارجه سوریه در نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت آورده است: «عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه تجاوز آشکار به تمامیت ارضی کشور محسوب می‌شود. وجود هر گونه نیروی خارجی در خاک سوریه بدون موافقت ما تجاوز و اشغالگری محسوب می‌شود و بر همین اساس نیز با آن برخورد خواهد شد.» وزارت خارجه سوریه تأکید کرد: ما از شورای امنیت می‌خواهیم به وظیفه خود درباره حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و پایان دادن به تجاوزات نظامی ترکیه علیه حاکمیت سوریه عمل کند. ترکیه اخیرا با همکاری شورشیان ارتش آزاد سوریه عملیاتی را علیه کردهای سوریه در شهر عفرین آغاز کرده است.
آخرین تحولات میدانی سوریه
در تازه‌ترین تحولات میدانی سوریه، نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت عملیات جدیدی را در شمال شرق استان حماه علیه مواضع عناصر تروریستی داعش انجام دادند و پس از درگیری‌های سنگین موفق به پیشروی در محورهای مختلف شدند. یک منبع میدانی در گفت‌وگو با مشرق به جزئیات این عملیات اشاره کرد و گفت: نیروهای سوریه و مقاومت، چهارشنبه پس از چند ساعت درگیری توانستند شهرک ابو حریق را از اشغال عناصر تروریستی داعش خارج کنند. در جریان این درگیری‌ها حدود ۲۰ تن از عناصر تروریستی کشته و زخمی شدند؛ نیروهای جبهه مقاومت در این محور پاکسازی شهرک‌های «ابوالکسور، معصران و جدیده» را در دستور کار قرار داده‌اند. با پاکسازی‌های صورت گرفته، مجموع مساحت تحت اشغال تروریست‌های محاصره شده در شمال شرق حماه و جنوب استان حلب به هزار و ۱۵۰ کیلومتر مربع کاهش پیدا کرد. خبرها از حومه شمالی فرودگاه ابوالظهور در شرق استان ادلب هم حاکی است، نیروهای جبهه مقاومت پس از درگیری‌های سنگین شهرک‌های «الجدیده، الذهبیه، البراغیتی، السکریه، جدیده ابوالظهور، صالحیه، تل خطره و پایگاه پدافد هوایی» را به کنترل خود درآوردند. نیروهای جبهه مقاومت در همین محور موفق شدند مناطق «طویل الحلیب، مسعده، جبل طویل، خفیه و قلعه‌میرزا» را به طور کامل به کنترل خود در بیاورند و تروریست‌ها را به سمت مناطق مرکزی استان ادلب عقب برانند. از حومه غربی فرودگاه ابوظهور هم خبر می‌رسد، نیروهای جبهه مقاومت پس از ۲۴ ساعت درگیری سنگین موفق شدند مواضع خود را در شهرک‌های «جفر و العزو» تثبیت کنند و تروریست‌ها را به سمت مناطق غربی منطقه متواری کنند. به گزارش مشرق، با آزادسازی‌های صورت‌گرفته، امنیت بخش دیگری از حومه غربی و شمالی فرودگاه ابوالظهور و خط راه‌آهن «دمشق - حلب» تامین شد؛ در حال حاضر فقط ۱۳ کیلومتر از خط راه‌آهن دمشق - حلب در اشغال تروریست‌ها است. ارتش سوریه و متحدان از اواخر اکتبر گذشته عملیات نظامی را برای پاکسازی ریف جنوبی حلب از تروریست‌های جبهه النصره  و داعش آغاز کرده و تاکنون کنترل ده‌ها روستا و شهرک را در این محور به دست گرفته‌اند.


Page Generated in 0/0055 sec