printlogo


کد خبر: 188331تاریخ: 1396/11/14 00:00
اخبار

بورس در هفته‌ای که گذشت سهامداران فروشنده شدند
شاخص سقوط کرد
بازار بورس هفته گذشته کار خود را در حالی آغاز کرد که شاید کمتر کسی انتظار چنین روند منفی‌ای را از آن داشت. گزارش‌های خوب شرکت‌های دلاری/ صادراتی که موجب افزایش سریع قیمت سهام این شرکت‌ها و رسیدن به سطوح جذاب شده بود باعث شد سهامداران کم‌کم به فکر فروش سهام و شناسایی سود بیفتند و فشار فروش را در بازار به وجود آورند و این همان چیزی است که در هفته گذشته شاهد آن بودیم. اما در هفته گذشته انتشار خبری مبنی بر افزایش بیش از 2/3 میلیون بشکه‌ای موجودی ذخایر نفت آمریکا که فراتر از پیش‌بینی تحلیلگران بود و همچنین انتشار خبری از سوی بانک مورگان استنلی مبنی بر عواقب رشد قیمت نفت که موجب افزایش تورم و در نهایت افزایش نرخ بهره می‌شود، منجر به این شد تا قیمت نفت به مرز 68 دلار در هر بشکه برسد که گروه پالایشگاهی نیز به این اخبار واکنش نشان داد و در درصدهای منفی مورد معامله قرار گرفت. از دیگر اخبار منفی می‌توان به خبر لغو مجدد عرضه بلوکی خودرو در هفته گذشته که بیشتر شبیه یک سریال شده اشاره کرد که منجر به تشکیل صف فروش در این نماد و منفی شدن کل معاملات این گروه شد. اما بین این اخبار منفی، روند کاهشی موجودی روی و افزایش بیش از 2 درصدی قیمت آن در هفته گذشته خبر خوبی بود که باعث شد قیمت روی از 3550 دلار نیز فراتر رود و شرکت‌های فعال در این حوزه را با صف خرید همراه کند.
همانطور که گفته شد اواسط هفته گذشته قیمت نفت هر چند با توجه به پیش‌بینی بانک مورگان استنلی روند نزولی به خود گرفت اما انتشار آمار صادرات اوپک در ماه ژانویه که نشان از کاهش 3 درصدی تولید در این ماه دارد، باعث شد دوباره قیمت نفت روند صعودی به خود بگیرد و تا مرز 70 دلار افزایش یابد که می‌تواند خبر خوبی برای گروه پالایشی باشد و اصلاحی را که در هفته گذشته انجام داده بود پس بگیرد. درباره فولاد نیز شایعه تمدید 60 روزه محدودیت عرضه فولاد در چین و همچنین انتشار خبری مبنی بر افزایش بیش از 20 درصدی بودجه هند درباره زیرساخت‌ها نیز اخبار خوبی برای کامودیتی‌هاست.
طبق سال‌های گذشته در این فصل از سال باید شاهد ارائه پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای سال آتی باشیم اما به دلیل مصوبه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عدم ارائه پیش‌بینی سود، بازار دچار فقدان اطلاعاتی شده است. در این بین تنها چیزی که شاید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد رصد بازارهای جهانی و اخبارهای سیاسی و اقتصادی مربوط تا رسیدن دور جدید گزارشات است.  از همین رو با توجه به بهبود شرایط بازارهای جهانی و انتشار اخبار مثبت درباره رشد 5 درصدی اقتصاد جهان در ماه ژانویه به نظر می‌رسد گروه‌های فولاد و پالایشی روند مثبتی به خود بگیرند و همچنین سرب و روی‌کاران نیز در محدوده‌های مثبت مورد معامله قرار بگیرند و در سایر گروه‌ها شاهد معاملات متعادلی باشیم.


برنج در عمده‌فروشی‌ها ارزان شد
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی از واردات برنج برای تنظیم بازار شب عید و سال آینده خبر داد و گفت: قیمت برنج ایرانی ۱۰ تا ۱۸ درصد کاهش یافته که برای حمایت از بازار، این محصول را خریداری و ذخیره می‌کنیم. علی‌اکبر مهرفرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی نمی‌خواهد این محصول بیشتر از این کاهش قیمت داشته باشد و تولیدکنندگان ضرر کنند، آن را برای ذخیره‌سازی خریداری می‌کند. وی افزود: اکنون با وجود افزایش ۱۰ درصدی هزینه در هر سال، با کاهش بیش از ۱۵ درصدی قیمت عمده‌فروشی روبه‌رو بوده‌ایم. وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال حدود یک‌میلیون تن برنج وارد شد که با هدف تامین و تنظیم بازار شب عید و سال آینده بوده است. این محصول در شب عید و هنگامی که قیمت برنج نامتعادل شود به صورت مستقیم در بازارهای مشخص عرضه می‌شود که قیمت آن براساس نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار و با توجه به انواع آن، متفاوت است و محدودیتی برای میزان عرضه وجود ندارد.
 


Page Generated in 0/0064 sec