موز کیلویی ۸ هزار تومان!
قیمت هر کیلوگرم موز در بازار مصرف رکورد شکست و به نرخ ۶ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۸ هزار تومان رسید. به گزارش تسنیم، قیمت موز در بازار مصرف (تهران) به شکل بیسابقهای افزایش یافته و رکورد شکسته است به طوری که هر کیلوگرم از این محصول به نرخ 6 هزار و 700 تومان تا 8 هزار تومان به فروش میرسد. بنا بر این گزارش قیمت هرکیلوگرم موز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 2 برابری داشته است به طوری که بهمنماه پارسال هرکیلوگرم از این محصول 3 هزار و 500 تا 4 هزار تومان به فروش میرسید. این محصول در سال جاری و تا هفتههای قبل نیز حدود 5 هزار تومان قیمت داشت. بیشتر موز مصرفی کشور وارداتی است و یکی از پرمصرفترین میوههای مصرفی در کشور بوده و حتی رقیبی بزرگ برای محصولات پرمصرف تولید داخلی، مانند سیب و پرتقال است. گفتنی است در 8 ماه نخست 1396 بالغبر 354 میلیون دلار موز با وزن 460 هزار تن به کشور وارد شده که در مقایسه با پارسال رشد 21 درصدی داشته است.
چند درصد خودروها داخلیسازند؟
طبق ارزیابی صورت گرفته، بیشتر خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی (از نظر مدل) فقط در حد ۲۰ درصد داخلیسازی شدهاند بنابراین به نظر میرسد خودروسازان تنها نام خودروساز را یدک می کشند و در عمل به مونتاژکاران صرف قطعات خارجی وارداتی بویژه چینی تبدیل شدهاند. به گزارش ایسنا، در فرآیند داخلیسازی، قطعات و مواد اولیه خودروهای تولیدی در کشور به جای واردات، از سوی قطعهسازان داخلی تولید میشود که این موضوع، رشد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده و افزایش تولید ناخالص داخلی را به دنبال دارد اما بررسی کارنامه خودروسازان نشان میدهد فقط چند مدل محدود از خودروهای سواری در حال تولید، به داخلیسازی بالایی رسیده و مابقی از عمق داخلیسازی ناچیزی برخوردارند. طبق اعلام انجمن خودروسازان، خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند حدود ۹۳ درصد داخلیسازی شدهاند. میزان داخلیسازی خانواده پراید و تیبا نیز حدود ۸۷ درصد است. پژو ۲۰۶، رانا و دنا نیز حدود ۷۰ درصد داخلیسازی شده و میزان داخلیسازی تندر ۹۰ و محصولات خانواده رنو (پارس تندر و ساندرو) حدود ۵۶ درصد است. به غیر از خودروهای یاد شده، تقریبا همه خودروهای سواری تولیدی از سوی خودروسازان، داخلیسازی پایینی در حد ۲۰ درصد دارند. درصد داخلیسازی باقی خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا شامل هایما، سوزوکی، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۱، برلیانس، سراتو، چانگان و 300S، تنها ۲۰ درصد است. در این میان، خودروی دانگ فنگ (H30 کراس) ایران خودرو حدود ۴۰ درصد داخلیسازی شده است که آن هم عدد قابل قبولی به حساب نمیآید. جز ایرانخودرو و سایپا، خودروهای سواری تولیدی از سوی دیگر خودروسازان داخلی ازجمله گروه خودروسازی بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو که شامل حدود ۲۰ مدل خودرو میشود نیز تنها در حد ۲۰ درصد داخلیسازی شدهاند. داخلیسازی ۲۰ درصدی به این معناست که خودروساز مربوطه تقریبا همه قطعات خودرو را از خارج وارد کرده و تنها فرآیند مونتاژ قطعات و رنگ بدنه را در داخل انجام میدهد. درواقع خودروسازان داخلی به اسم تولید داخل و ایجاد اشتغال و حمایت از کارگر ایرانی، در عمل مشغول ایجاد اشتغال برای کارگران و قطعهسازان خارجی بویژه چینی هستند!
اقتصاد ایران 3/5 درصد رشد کرد
سازمان ملل رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ را 3/5 درصد اعلام کرد. به گزارش تسنیم، سازمان ملل در گزارشی موسوم به دورنمای وضعیت اقتصادی جهان از بهبود وضعیت اقتصادی ایران در سالهای اخیر خبر داد و اعلام کرد رشد اقتصادی ایران در نتیجه توسعه صادرات نفت و گاز در سال 2016 به 5/12 درصد رسید و در سال 2017 نیز این کشور رشد اقتصادی 3/5 درصدی را تجربه کرد که رقم قابلتوجهی است. این گزارش پیشبینی کرد رشد اقتصادی ایران در نتیجه بهبود شرایط پولی و افزایش ارتباطات خارجی در سالهای 2018 و 2019 بالای 5 درصد باقی بماند. سازمان ملل رشد اقتصادی ایران در سال 2018 را 1/5 درصد و در سال 2019 را 5 درصد پیشبینی کرده است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم ایران در سال 2017 نیز 6/9 درصد برآورد و پیشبینی شده است این رقم در سالهای 2018 و 2019 به ترتیب به 9/10 درصد و 2/10 درصد برسد. نرخ بیکاری ایران در سال 2017 نیز 3/11 درصد اعلام شده که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.