printlogo


کد خبر: 188439تاریخ: 1396/11/16 00:00
آمریکا با تجهیز تروریست‌ها به پیشرفته‌‌ترین سلاح‌ها، روز خونینی را برای ترکیه رقم زد
کشته ‌شدن 14 نظامی ترکیه در عفرین

ارتش ترکیه در پی کشته ‌شدن 8 سربازش در روز شنبه سنگین‌ترین تلفات خود را در جریان تهاجم نظامی‌اش به شمال سوریه، تجربه کرد. روز شنبه در 2 حمله جداگانه از سوی نیروهای کرد که گفته می‌شود عضو یگان‌های مدافع خلق سوری (ی‌پ‌گ) و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بودند، 8 نظامی ترکیه کشته و 6 نفر دیگر زخمی شدند. در نخستین حمله، یک پست دیدبانی ارتش ترکیه در مرز استان کیلیس با سوریه، هدف موشک ضدتانک قرار گرفت که در پی آن 3 نظامی کشته و 5 تن زخمی شدند. حال 2 نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است. همچنین در پانزدهمین روز عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه، شبه‌نظامیان کرد با حمله‌ای غافلگیرانه یک تانک ارتش ترکیه را در منطقه شیخ خوروز با استفاده از موشک تاو منهدم کردند. در این حمله 5 نظامی سرنشین تانک، کشته شدند. موشک‌های ضد تانک تاو ساخت آمریکاست و مقامات ترکیه می‌گویند واشنگتن از چند ماه قبل بیش از 5 هزار کامیون تسلیحات برای کردهای سوری ارسال کرده و قصد ایجاد گذرگاهی تروریستی در شمال سوریه دارد. با احتساب آمار مرگبارترین روز عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه، تعداد تلفات نظامیان ترکیه از ابتدای این عملیات تاکنون به 14 کشته و بیش از 50 زخمی افزایش یافت. نیروهای مسلح ترکیه اما مدعی هستند تاکنون 932  عنصر مسلح از گروه‌های کردی را در جریان عملیات عفرین از پای درآورده‌اند. عملیات‌های شاخه زیتون و سپر فرات در حالی جان نظامیان ترکیه را می‌گیرد که مقامات این کشور می‌گویند هیچ چشم طمعی به خاک سوریه ندارند. اما باقی ماندن افسران ارتش این کشور در شهرهای جرابلس، اعزاز و الباب پس از عملیات سپر فرات و پاکسازی از داعش، این ادعاها را زیر سوال می‌برد. روزنامه ترکیه‌ای ینی‌شفق نیز روز جمعه گزارش داد که عبدالله اوجالان، سرکرده گروهک تروریستی پ‌ک‌ک از زندان با برت مک‌گورک، فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف مدعی مبارزه با داعش ارتباط داشته و پیشنهاد تشکیل ارتش 30 هزار نفری از نیروهای کرد در شمال سوریه را داده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اما همچنان می‌گوید تسلط بر کوه‌های عفرین آغاز شده و عملیات شاخه زیتون به پایان خود نزدیک می‌شود. دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کردی مجاب به آغاز آن شد.
روابط پرتنش آنکارا و واشنگتن
مناسبات میان واشنگتن و آنکارا در حال حاضر پرتنش است. ابراهیم کالین، مشاور ارشد اردوغان در نشست خود با خبرنگاران خارجی گفت: «ما در سطوح مختلف، خواه سیاسی و خواه نظامی برای آمریکا روشن کردیم که اگر کاری نکند، ما وارد عمل خواهیم شد.» کالین گفت نخستین تقاضای ترکیه این است که یگان‌های مدافع خلق کرد به سمت شرق رودخانه فرات بروند و شهر منبج را که در آن یک سری سربازان آمریکایی در حمایت از شبه‌نظامیان کرد سوری مستقر هستند، ترک کنند. وی همزمان از کم و کیف همکاری و هماهنگی خوب میان ترکیه و روسیه از جمله تبادل پیوسته‌ اطلاعات بین روسای جمهوری 2 کشور سخن گفت. این دیپلمات ترکیه اظهار داشت: «هیچ توافقی مبنی بر دادن ادلب به روسیه در قبال عفرین، انجام نشده است، این دو عملیات جدا از یکدیگر هستند».
مثله‌ شدن جسد شبه‌نظامی کرد
همچنین از عفرین گزارش شد که انتشار تصویر جسد مثله شده یک جنگجوی زن عضو یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه(بالا سمت راست) باعث خشم کردها شده است. فیلمی در اینترنت منتشر شده که نشان می‌دهد چندین مرد مسلح اطراف جسد خونین او جمع شده‌اند. لباس این زن پاره و اعضای بدن او بریده شده است. کردها شورشیان سوری متحد ترکیه را به «اهانت» به جسد این جنگجوی زن متهم کرده‌اند. یکی از مقام‌های کرد گفته نام زن کشته شده بارین کوبانی است. کوبانی از شبه‌نظامیان فعال در عملیات مورد حمایت آمریکا در کوبانی بود.
سرنگونی جنگنده روسی
عناصر شورشی، روز شنبه یک جنگنده سوخو - 25 روسیه را بر فراز استان ادلب سرنگون کردند و خلبان آن پس از اینکه زنده فرود آمد کشته شد. گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه سوری القاعده) که مورد حمایت آنکارا هست، مسؤولیت سرنگونی جنگنده روسی را برعهده گرفته و گفته این هواپیما را با استفاده از سیستم ضدهوایی دوش پرتاب هدف قرار داده است. گفته می‌شود این جنگنده بین شهرهای سراقب و مرات‌النعمان در استان ادلب ساقط شده است. در همین حال، وزارت دفاع روسیه با تایید خبر سرنگونی هواپیمای خود گفته این جنگنده در منطقه تحت کنترل گروه جبهه ‌النصره ساقط شده است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «خلبان هواپیما پس از درگیری با تروریست‌ها کشته شد.» وزارت دفاع روسیه می‌افزاید که بر اساس اطلاعات اولیه، این جنگنده توسط یک سیستم موشکی ضدهوایی قابل حمل سرنگون شده است. این نخستین بار نیست که پرنده‌های نظامی روسی بر فراز سوریه هدف شلیک عناصر مسلح و تروریست‌ها قرار می‌گیرند. روسیه که از سال 2015 عملیات‌های هوایی علیه گروه‌های تروریستی در سوریه را از پایگاه حمیمیم در لاذقیه، آغاز کرد تاکنون 10 هواپیمای جنگی خود، شامل 5 جنگنده و 5 بالگرد نظامی را از دست داده است. مقام‌های مسکو، آمریکا را عامل دستیابی شبه‌نظامیان و عناصر مسلح در سوریه به سلاح‌های زمین به هوا و دوش پرتاب معرفی کرده‌اند. مقامات دولتی ترکیه نیز می‌گویند واشنگتن از چند ماه قبل تا کنون بیش از 5 هزار کامیون مملو از تسلیحات برای شبه‌نظامیان کرد سوری ارسال کرده و قصد دارد گذرگاهی تروریستی در شمال سوریه ایجاد کند. وزارت دفاع آمریکا در واکنش به ساقط شدن یک جنگنده روسی در شمال سوریه گفت هرگز سلاح زمین به هوا برای شبه‌نظامیان و مسلحین این منطقه ارسال نکرده است.


Page Generated in 0/0054 sec