printlogo


کد خبر: 188443تاریخ: 1396/11/16 00:00
چهارگوشه

برنده یمنی جایزه صلح نوبل:
رهبران الاصلاح بردگان ریاض و ابوظبی هستند
توطئه تجزیه ‌بخش جنوبی یمن توسط سعودی و امارات و بالا گرفتن درگیری میان مزدوران 2 طرف در بندر عدن باعث شده پرده نیات پلید ائتلاف عربی- غربی در این کشور کاملا کنار رفته و جریان‌‌های مخالف انصار‌الله دچار تفرقه شوند، چرا که دیگر هیچ شکی باقی نمانده که تجاوز سعودی‌ها تنها یک نقشه غربی برای تجزیه یمن بوده است. در همین حال برنده یمنی جایزه صلح نوبل در واکنش به تعلیق عضویت خود در حزب الاصلاح (شاخه اخوان‌المسلمین یمن) رهبران آن را بردگان عربستان و امارات دانست. «توکل کرمان» که یکی از شناخته شده‌‌‌‌‌ترین فعالان سیاسی و اجتماعی یمنی در جهان است به‌خاطر انتقادهای مستمرش از عملیات ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی علیه کشورش، شناخته می‌شود. آخرین انتقاد صریح او که خشم سران حزب را سرریز کرد، توئیتی بود که روز جمعه منتشر کرد: «ائتلاف متجاوز سعودی و اماراتی از وضعیت موجود در یمن سوءاستفاده کرده و دست به اشغال و نفوذ وحشتناکی در کشور ما زده است». متعاقب آن الاصلاح در بیانیه‌ای اعلام کرد اظهارات کرمان به معنای خروج از رویکرد و دیدگاه حزب به شمار می‌رود و تعلیق عضویت او را اعلام کرد. او هم در واکنش به این بیانیه در توئیتی دیگر نوشت: «سران حزب الاصلاح اسرا و برده‌‌های حاکمان ریاض و شیوخ ابوظبی هستند. شما رویکرد کلی حزب الاصلاح را نمایندگی نمی‌کنید و در اساسنامه حزب هیچ جا سخنی از بردگی برای عربستان یا ابوظبی عنوان نشده است. عربستان و امارات احزاب و دولت قانونی یمن را به بردگان خود تبدیل کرده‌اند و قدرت تصمیم‌‌‌گیری را از آنها گرفته‌اند. باید تلاش کرد تا آنها از این بردگی نجات پیدا کنند».

حمله قریب‌الوقوع به غزه
جنبش حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی خود را برای مقابله با تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه طی چند ساعت تا چند روز آینده آماده می‌کنند. روزنامه سعودی الحیات به نقل از آنچه منابع فلسطینی موثق توصیف کرد، افزود: رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله یحیی سنوار رهبر حماس در غزه پیش‌بینی کرده‌اند اسرائیل به بهانه رزمایشی که قرار است امروز در جنوب فلسطین اشغالی برگزار کند، به نوار غزه حمله خواهد کرد. بر این اساس، گروه‌های فلسطینی طی چند روز گذشته در آمادگی برای هرگونه شرایط اضطراری نظامی، در سراسر نوار غزه ایست‌های بازرسی و موانع امنیتی
 مستقر کرده‌اند.

کشته‌شدن 11 نظامی پاکستان در حمله انتحاری
بر اثر حمله انتحاری به یک پایگاه نظامی واقع در دره سوات در شمال پاکستان دست‌کم 11 سرباز کشته و 13 نفر زخمی شدند. ارتش پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله انتحاری در یک محوطه ورزشی متعلق به ارتش این کشور در دره سوات رخ داده است. یک مقام امنیتی که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: سربازان در حال والیبال‌ بازی کردن در محوطه بیرونی پایگاه بودند که عامل انتحاری خود را منفجر کرد. تحریک طالبان پاکستان مسؤولیت این حمله انتحاری را به عهده گرفته است.

حمله به مسجدی در هلند
مسجدی در شهر لاهه هلند هدف حمله قرار گرفت. مقامات این مسجد اعلام کردند حمله روز جمعه صورت گرفته است و شعارهایی علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روی این ساختمان نوشته شده‌ و خط قرمزی روی پرچم ترکیه کشیده شده است. هیچ گروهی مسؤولیت این اقدام را بر عهده نگرفته است. احتمال می‌رود این حمله در ارتباط با عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه موسوم به شاخه زیتون انجام شده باشد.
 


Page Generated in 0/0059 sec