مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با بیان 2 سناریو درباره علت دقیق وقوع تصادم کشتی فلهبر چینی با نفتکش ایرانی سانچی اعلام کرد که کشتی چینی تلاش کرد با مقاومترین بخش خود به سانچی برخورد کند. به گزارش تسنیم، 23 روز از غرق شدن نفتکش ایرانی سانچی میگذرد و هنوز بررسیها درباره علل وقوع این اتفاق ادامه دارد. این مرکز در گزارشی خسارت مادی حادثه نفتکش سانچی را 110 میلیون دلار اعلام و تاکید کرد: به نظر میرسد برخورد دو کشتی غیرقابل اجتناب بوده به همین دلیل کشتی چینی تلاش کرده با قسمت جلوی خود که مقاومترین بخش کشتی است به سانچی برخورد کند تا آسیب وارده به خودش را به حداقل برساند. بر اساس این گزارش محل برخورد دو کشتی یکی از شلوغترین مناطق دریایی به لحاظ ترابری بوده است. در این پهنه آبی شلوغ از نظر ترابری دریایی به دلیل ارتباطات مخابراتی و راداری زیاد این احتمال وجود دارد که سیستم راداری شناورها یا یکی از شناورها دچار اختلال شود. در اینصورت، 2 شناور یا یکی از آنها، نتوانستند با شناسایی همدیگر از تصادم جلوگیری کنند یا اینکه زمانی متوجه حضور یک شناور و احتمال برخورد با همدیگر شدند که دیگر نتوانستند واکنشی برای جلوگیری از تصادم انجام دهند. گزارشهای ارائهشده از طرف مسؤولان چینی حاکی از این است که از چند ساعت قبل از بروز حادثه، اطلاعات نفتکش ایرانی و کشتی چینی ثبت نشده است. از سوی دیگر سیستم AIS از کار افتاده بوده و واکنش درست از طرف 2 شناور یا یکی از شناورها انجام نشده است. درباره اینکه چرا اطلاعاتی ثبت نشده، به گفته مسؤولان چینی در منطقه دریای چین شرقی به دلیل تردد فراوان احتمال از کار افتادن سیستم AIS وجود دارد. بنابراین احتمالا سیستم AIS دو شناور چند ساعت قبل از برخورد دچار اختلال شده ولی رادار کشتیها مشکلی نداشته است. با توجه به اینکه نفتکشها دو جداره هستند و بعد از دیواره اولیه، لایههای محافظتی وجود دارد و بعد از آن محفظه اصلی است؛ در این حادثه، شدت ضربه وارد شده بسیار بالا بوده تا جایی که لایههای محافظتی را از بین برده و به محفظه اصلی بار که حاوی 136 هزار تن میعانات گازی بوده برخورد کرد و گاز قابل اشتعال بلافاصله نشت کرده است. منطقهای که این تصادم رخ داده است، در سال 2016 شاهد 34 حادثه خسارت برای کشتیهای مختلف بوده است که 42 درصد حادثههای خسارت کل دنیا در سال 2016 را دربرمیگیرد. علاوه بر این در دوره 10 ساله (2016- 2007) 7/32 درصد از کل حوادث خسارت کل دریایی در این منطقه رخ داده است. همچنین از 12 خسارت بزرگ وارده به کشتیها در سال2016 ،4 مورد آن در این منطقه بوده است. بنابراین میتوان گفت به صورت کلی احتمال تصادم کشتیها در این منطقه بالاست. در سالهای 2007تا 2016، شناورهای فلهبر 98 و تانکرهای نفتکش 15 مورد سوانح و تصادم دریایی داشتهاند که بخشی از این خسارتها مربوط به تصادم است. از این رو میتوان بیان کرد سابقه تصادم در کشتیهای فلهبر بیشتر از تانکرهای نفتکش است.