printlogo


کد خبر: 188906تاریخ: 1396/11/28 00:00
پایگاه التنف آمریکا پایگاه امنی برای بقایای داعشی‌ها شده است
استقرار احتمالی ارتش سوریه در عفرین

همزمان با پیشروی ارتش ترکیه و نیروهای تحت امر این کشور به سمت عفرین، شبه‌نظامیان کرد مجبور به پذیرش پیشنهاد دولت سوریه مبنی بر حضور ارتش این کشور در منطقه عفرین شدند. شبکه تلویزیونی «المیادین» به نقل از منابعی که آنها را ویژه خواند، نقل کرد که دولت سوریه و نیروهای یگان‌های مدافع خلق طی مذاکراتی به توافقی دست یافته‌اند که براساس آن، ارتش سوریه در منطقه عفرین که منطقه عملیاتی ارتش ترکیه است، مستقر خواهد شد. این منابع همچنین گفته‌اند این توافق با هدف مقابله با حملات ترکیه به منطقه عفرین سوریه صورت می‌گیرد. با این حال، حمایت دولت سوریه از عفرین بسیار گسترده‌تر از چیزی است که اعلام می‌شود و طی روزهای آتی میزان این حمایت اعلام خواهد شد. به گفته منابع سوری، اظهارات فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه درباره دفاع از عفرین خیلی زود عملی می‌شود بویژه اینکه یگان‌های مدافع خلق اعلام کرده‌اند مخالفتی با ورود ارتش سوریه به شهر کردنشین عفرین ندارند.  به گزارش تلویزیون روسیا الیوم، فرماندهان سوری ورود ارتش سوریه به عفرین را مشروط به تحویل سلاح یگان‌های مدافعان خلق به دولت سوریه کرده‌اند که احتمال می‌رود طرف کردی با این پیشنهاد مخالفت کرده باشد. شبه‌نظامیان کرد پیش‌تر مدعی بودند به تنهایی در برابر نیروهای ترکیه می‌توانند از خود دفاع کنند. ارتش سوریه از ابتدای عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین به شبه‌نظامیان کرد پیشنهاد داده بود نیروهای سوری به منظور جلوگیری از عملیات یادشده در منطقه مستقر شوند که با مخالفت کردها مواجه شده بود.
کشته‌شدن 5 روسی در حملات آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تایید کرد 5 شهروند روسیه هفته گذشته در حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه کشته شده‌اند. ماریا زاخارووا تصریح کرده است که هیچ‌یک از کشته‌شدگان از نیروهای نظامی روسیه نبودند. ماریا زاخارووا درباره نحوه کشته شدن این شهروندان روسیه توضیحاتی ارائه نکرده ولی گفته است، تحقیقات در این‌باره ادامه دارد. اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه به نوعی تایید این موضوع است که کشته‌شدگان در شمار نیروهایی بودند که به مواضع «نیروهای دموکراتیک سوریه»، شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا، در استان دیرالزور حمله کردند. نشریه «بلومبرگ» روز سه‌شنبه گذشته به نقل از منابع آگاه مدعی شد در حمله هفته گذشته جنگنده‌های آمریکایی به مواضع نیروهای همپیمان با دولت سوریه، ده‌ها تبعه روس کشته شده‌اند. به ادعای این نشریه، 2 منبع روس که خواسته‌ بودند نام‌شان فاش نشود، گفتند که در حمله آمریکا به این نیروها در منطقه دیرالزور بیش از 200 شبه نظامی که اغلب آنها جنگجویان خصوصی روس بودند، کشته شده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه حضور نظامی آمریکا در التنف سوریه را اشغالگری خواند. زاخارووا با بیان اینکه پایگاه التنف به «منطقه امنی برای بقایای داعش تبدیل شده»، افزود: عملیات آمریکا در کرانه شرقی رود فرات تحریک‌کننده است. این کشور از همپیمانان کرد خود حمایت و تقریبا وارد درگیری با ارتش سوریه شده است. وی تصریح کرد، آمریکاها با ارسال کاروان‌های جدید حامل سلاح برای کردها از طریق اراضی عراق، ترکیه را تحریک کردند.
پیشنهاد آنکارا به واشنگتن درباره منبج
اختلافات میان ترکیه و آمریکا می‌رود تا کنترل‌ناپذیر شود. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه در بحبوبه سردی و تنش در مناسبات ترکیه و آمریکا به آنکارا وارد شد. خطر رویارویی آمریکا و ترکیه در سوریه جدی تلقی می‌شود. رجب طیب‌اردوغان پیش از سفر  تیلرسون آشکارا آمریکا را تهدید کرد. اردوغان و تیلرسون غروب پنجشنبه دیدار کردند. بنا بر خبر رسانه آمریکایی، دیدار حساس وزیر خارجه دولت ترامپ با اردوغان در آنکارا بدون حضور مترجم یا دستیار آمریکایی انجام شد و وزیر خارجه ترکیه برای همتای آمریکایی خود نقش مترجم را ایفا کرد. سی‌ان‌‌ان گزارش داد، رکس تیلرسون برای بیش از 3 ساعت و نیم مشغول گفت‌و‌گوهای سخت با رهبران ترکیه بود تا تنش‌ها را کاهش دهد. آمریکا از شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق در سوریه حمایت می‌کند؛ ترکیه اما با آنان می‌جنگد. این اختلاف باعث تنش در روابط 2 عضو ناتو شده است. اگرچه روابط میان ترکیه و آلمان نیز چندی‌ است بحرانی است اما دغدغه اردوغان بیشتر چالش با آمریکاست. روابط بحرانی 2 کشور چنان اوج گرفته‌ که احتمال رویارویی نظامی میان آنها نیز وجود دارد. شهر منبج، واقع در استان حلب سوریه، با کمک سربازان آمریکایی و شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق اداره می‌شود. دولت ترکیه هشدار داده بود قصد حمله به این شهر را دارد و به همین دلیل از آمریکایی‌ها خواسته بود آنجا را ترک کنند. به این ترتیب امکان برخورد 2 عضو ناتو در شهر منبج وجود دارد. تلویزیون اسکا‌ی‌نیوز گزارش داده آنکارا به واشنگتن در جریان سفر تیلرسون، پیشنهاد عقب‌نشینی یگان‌های مدافع خلق کرد به شرق رود فرات و استقرار نیروهای ترکیه‌ای و آمریکایی در شهر منبج را داده است.
نگرانی ترکیه از برنامه‌های پنتاگون
ترکیه نگران اعلام بودجه وزارت دفاع آمریکا است که در نظر دارد ۵۵۰ میلیون دلار برای آموزش، تجهیزات نظامی و تثبیت مرزهای سوریه اختصاص دهد. ترکیه از آن نگران است که بیشترین سود را در این برنامه پنتاگون، شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق ببرند. همچنین قرار است ۵۸۰۰ سرباز آمریکایی همچنان در سوریه و عراق بمانند. این تصمیم آمریکا در حالی گرفته شده که جریان تروریستی داعش در سوریه و عراق بشدت سرکوب شده است.
 

رهگیری پهپادهای اسرائیلی
پدافند هوایی سوریه چند فروند جنگنده جاسوسی رژیم صهیونیستی را بر فراز القنیطره واقع در جنوب سوریه رهگیری و آنها را مجبور به ترک حریم هوایی این کشور کرد. در همین راستا، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد هر جنگنده‌ای که به خاک سوریه تجاوز کند، ساقط خواهد شد. پدافند هوایی سوریه شنبه گذشته نیز یک فروند جنگنده اف ۱۶ این رژیم را پس از تجاوز به خاک سوریه مورد هدف قرار داد.


Page Generated in 0/0050 sec