printlogo


کد خبر: 189036تاریخ: 1396/11/30 00:00
اخبار

نگاهی به نمایش «میرمهنا»
روایت دلیری مردمان بندر ریگ
محمد کاظم‌تبار: در سده 12 هجری شمسی مستعمرانی از کشورهای بیگانه از جمله هلند، انگلستان و... قصد تجزیه جنوب ایران و تصرف خلیج‌فارس را داشتند. نمایش، نام دلیری را یدک می‌کشد که در عصر زندیه و همزمان با شدت یافتن دخالت‌های بیگانگان، دریا را بر آنها متلاطم کرده و دست‌های متجاوزگر را از سرزمین‌مان کوتاه کرده بود. این خصیصه میرمهنا سبب شد اروپایی‌ها او را راهزن دریا بنامند اما نام او در میان مردم ایران‌زمین همواره گواه رشادت‌ها و ایستادگی‌های مردم جنوب ایران است. نمایش «میرمهنا» به کارگردانی سیروس کهوری‌نژاد، تولید گروه هنرهای نمایشی روایت فتح است که به قصه میرمهنا، حاکم بندر ریگ می‌پردازد. میرمهنا با سلیمه، دختر میرمحمود نامزد کرده است اما میرمحمود قصد دارد برای خارج کردن حاکمیت بندر ریگ از چنگ میرمهنا، از سر خوش‌خدمتی، دخترش سلیمه را به مستشار انگلیسی هدیه کند. این موضوع میرمهنا را بشدت خشمگین کرده و او برای بر هم زدن میهمانی‌ای که میرمحمود با دعوت از مستشار انگلیسی ترتیب داده بود به مجلس‌شان حمله‌ور می‌شود. میرمهنا قصد شلیک به مستشار انگلیسی را دارد که میرمحمود، پدر سلیمه را سپر مستشار می‌کند و حاصل آن آغشته شدن دست‌های میرمهنا به خون پدر نامزد خود می‌شود. با این اتفاق، سلیمه کینه میرمهنا را به دل می‌گیرد و در سینه‌اش عشق خاموش شده و آتش انتقام شعله‌ور می‌شود. نمایش قصد دارد در قالب قصه‌ای عاشقانه به زندگی قهرمان جنوبی، «میرمهنا» بپردازد و از این طریق ازجان‌گذشتگی و ایستادگی جانانه مردم جنوب کشور را بازگو کند. البته این داستان عاشقانه‌ در ادامه و به واسطه بسط پیدا نکردن درست قصه، برای مخاطب ملموس نمی‌شود و اساسا همین پرداخت سطحی و گذرا به ماجرای عاشقانه میان 2 شخصیت اصلی قصه، باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن هدف اصلی قصه که روایت مردانگی و قهرمانی میرمهنا و ایستادگی مردم بندر ریگ است، می‌شود. در واقع متن نمایش، نه بخوبی قصه عشق میرمهنا را بازگو می‌کند و نه بخوبی به قصه مقاومت در برابر هلندی‌ها می‌پردازد و نه حتی مخاطب را با یک شخصیت قهرمان روبه‌رو می‌کند. این ضعف نیز نشأت‌گرفته از آشفتگی متن است که میرمهنا به یک شخصیت کامل و قهرمان تبدیل نمی‌‌شود و حتی می‌توان گفت در شیوه روایت کنونی بیشتر وجه صفتی که بیگانگان به میرمهنا نسبت داده‌اند مصداق دارد و راهزن بودن او برای مخاطب بیشتر جلوه پیدا می‌کند  تا قهرمان بودنش! با این همه اگر از متن نمایش بگذریم اما «میرمهنا» در فرم اجرا و کارگردانی اثری قابل قبول است که به وضوح می‌توان هنر کارگردان را در آن دید. طراحی صحنه و لباس دقیق نمایش که متناسب با فضای جنوب کشور است در کنار انتخاب درست موسیقی برای اثر، 2 نکته مثبتی است که بخوبی می‌تواند برای مخاطبان این نمایش، یادآور فضا و اتمسفر حاکم بر زمان و مکانی باشد که قصه نمایش در آن رخ می‌دهد. موضوع این اثر نویدبخش تداوم راهی است که روایت فتح بتازگی در پیش گرفته و آن پرداختن به کارها و موضوعاتی است که مفهوم مقاومت را فارغ از یک تاریخ یا جغرافیای خاص  مورد توجه قرار می‌دهد. قهرمانانی مانند میرمهنا در تاریخ ایران کم نیستند اما او نیز همچون بسیاری از قهرمانان تاریخی کشورمان، همچنان ناشناخته باقی مانده است. پرداختن به این قهرمانان جدای از به تصویر کشیدن مناطق مختلف کشور و آشنایی نسل‌های مختلف با فرهنگ و گذشته سرزمین خود، روح جوانمردی و پایمردی را در مردم زنده می‌کند و مشوقی است برای مردمی آزاده که هیچ‌گاه در برابر بیگانگان سر تعظیم فرود نیاورند.


«قلب سیمرغ» در شبکه‌ نمایش خانگی
شورای صدور پروانه نمایش خانگی با عرضه 3 عنوان اثر موافقت کرد. به گزارش مهر، در جلسه ۲۳ بهمن شورای صدور پروانه نمایش خانگی که با حضور اکثریت اعضا برگزار شد با عرضه فیلم‌‌های «این خلوت تنهایی» به تهیه‌کنندگی مجید حاجی‌باشی و کارگردانی سعید ابراهیمی‌فر، «سورنجان» به تهیه‌کنندگی هادی علیمحمدی و کارگردانی محمدرضا رسولی و انیمیشن «قلب سیمرغ» به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و کارگردانی وحید نصیریان موافقت شد. همچنین در این جلسه با عرضه ۲ عنوان فیلم خارجی، ۵ عنوان فیلم مراکز فرهنگی و جشنواره‌ها و 3 عنوان فیلم مستند آموزشی موافقت به عمل آمد.


Page Generated in 0/0063 sec