گروه اقتصادی: تاثیر زیاد گرانی دلار روی قیمت کالاهای تولیدی و کاهش قدرت خرید مردم در تامین نیازهای شب عید موجب شده است فروشندگان حتی در نمایشگاههای بهاره نیز که با تخفیف ویژه کالاهای خود را عرضه میکنند با مشکل فروش اندک مواجه شوند البته خیلی از فروشندگان علاوه بر تاثیر نرخ بالای ارز روی قیمت تمام شده کالاها، وجود کالاهای چینی و فروش آن بهنام تولید ایرانی با قیمت نسبتا پایین را از علل کسادی بازار تولید داخل عنوان میکنند. به گفته مسؤولان، یکی از اهداف برگزاری نمایشگاههای بهاره عرضه کالای ایرانی است اما در این نمایشگاهها عمدتاً پوشاک چینی و وارداتی به عنوان کالای ایرانی به مشتریان عرضه میشود. به گزارش فارس، مردم هر ساله در روزهای پایانی سال برای خرید اجناس و اقلام مورد نیاز شب عید خود به تکاپو میافتند و اصناف از قبیل پوشاک، کیف، کفش، مواد غذایی، آجیل و خشکبار ایام پرکاری را سپری میکنند. در این میان برگزاری فروشگاههای بهاره در ایام پایانی سال به دلیل عرضه کالا با قیمت مناسبتر مورد استقبال مردم قرار میگیرد. شقایق اسدی، تولیدکننده پوشاک بچگانه حاضر در نمایشگاه بهاره در پاسخ به فارس درباره وضعیت بازار گفته که بازار پوشاک تقریباً راکد است و طی 10 سالی که در این زمینه فعالیت دارد، مشاهده میکند که هر سال تولید و تقاضا در این بخش کمتر میشود. وی افزود: هر سال نسبت به سال قبل مشتریهای خود را بیشتر از دست میدهیم به طوری که به عنوان یک تولیدکننده مجبور به عرضه مستقیم کالا شدهایم. وی اظهار داشت: حضورم در نمایشگاه بهاره برای عرضه تولیدات به دلیل رکود در بازار پوشاک است. وی بیان داشت: پوشاک وارداتی معمولا با قیمت پایینتری نسبت به پوشاک ایرانی در بازار عرضه میشود و به همین دلیل مردم از خرید پوشاک چینی که قیمت مناسبتری نسبت به تولید داخلی دارد، بیشتر استقبال میکنند. وی در پاسخ به این سوال که پوشاک وارداتی چه حجمی از بازار را اشغال کرده است، گفت: 70 الی 80 درصد بازار را البسه وارداتی اشغال کرده است و از آنجا که قیمت پایینتری نسبت به پوشاک ایرانی دارد مردم هم ترجیح میدهند پوشاک وارداتی که اغلب چینی و ترک است، خریداری کنند. این تولیدکننده پوشاک درباره تأثیر افزایش قیمت دلار بر تولید گفت: مسلماً هزینه تولید داخل به دلیل وارداتی بودن بخشی از مواد اولیه از قبیل پارچه افزایش مییابد و با افزایش قیمت تمامشده روز به روز مشتریان بیشتری را از دست میدهیم. علی منافی، تولیدکننده کفش چرم دستدوز تبریز نیز در این نمایشگاه با بیان اینکه تولید در کارگاهش روز به روز کاهش مییابد، گفت: یکی از مشکلات تولید در این بخش محدودیت بازار فروش است. این تولیدکننده کفش بیان داشت: امروز تمام درهای صادراتی ما در این بخش بسته است و برای این منظور واقعاً نیازمند حمایت دولت هستیم. وی بیان داشت: حضورم در این نمایشگاه به دلیل انباشته شدن تولیدات در کارگاهم بوده است و اگر میتوانستم کالاهای خود را بخوبی عرضه کنم، قطعاً به این نمایشگاه نمیآمدم. وی بیان داشت: قدرت خرید مردم پایین آمده و به همین دلیل ترجیح میدهند، کالاهای وارداتی که قیمت پایینتری نسبت به تولید داخلی دارند، خریداری کنند. منافی افزایش قیمت دلار را یکی از مشکلات اساسی تولید عنوان کرد و اظهار داشت: در چند ماه گذشته که نرخ دلار افزایش یافت، به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه تولید کفش وارداتی است، قیمت تمامشده هر جفت کفش 7 هزار تومان افزایش یافته است. منافی گفت: در این نمایشگاه اجناس خود را به قیمت عمده عرضه میکنم اما باز هم وضعیت بازار چندان مناسب نیست. یک تولیدکننده جوراب و محصولات کشباف نیز درباره وضعیت تولید و بازار در این بخش گفت: به سختی میتوان تولید ایرانی را حفظ کرد. بیشتر خریداران جنس را به صورت مدتدار و با چک مطالبه میکنند که تعداد زیادی از این خریداران چکهای خود را پاس نمیکنند یا به دلیل نبود مشتری در بازار اجناس را مرجوع میکنند. امیدی با بیان اینکه قیمت تمامشده کالای ایرانی بالاست، گفت: این در حالی است که افزایش قیمت دلار هم بر این مشکل میافزاید. وی اظهار داشت: در همین نمایشگاه برخی کالاهای وارداتی به اسم ایرانی عرضه میشود، در حالی که فقط بستهبندی آن داخلی است.
افزایش 20 درصدی قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته
در بخش عرضه آجیل و خشکبار نیز یک فروشنده گفت: قیمت آجیل و خشکبار معمولاً گران است اما در برخی ایام از قبیل روزهای نزدیک به سال نو، خرید در این بخش بیشتر میشود. وی افزود: استقبال مردم در این نمایشگاه در چند روز گذشته برای خرید آجیل و خشکبار خوب بوده البته ما سعی کردهایم، اجناس را با تخفیف 20درصدی عرضه کنیم تا فروش بیشتری داشته باشیم. وی بیان داشت: در بخش آجیل و خشکبار قیمت خرید نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است. محمدی، زنبوردار نمونه اردبیل نیز که برای عرضه تولیدات خود در این نمایشگاه حضور یافته است، بیان داشت که از استقبال مردم راضی نیست و طی چند روز حضورش در این نمایشگاه فروش خوبی نداشته است. وی گفت: به نظر میرسد مردم از نظر مالی ضعیف هستند و کمتر تمایل به خرید عسل دارند و ترجیح میدهند کالاهای اساسی را خریداری کنند. در بخش لوازم خانگی که نسبت به سایر بخشها خلوتتر بود و مشتریان کمتری در آن حضور داشتند، خانم هاشمی از تاثیر افزایش نرخ دلار روی قیمت تمامشده کالا گلایهمند بود و اظهار داشت: به هر حال بخشی از مواد اولیه تولید وارداتی است و وقتی افزایش قیمت دلار اتفاق میافتد، قیمت تمامشده کالای تولید داخل هم افزایش مییابد و همین میتواند مورد انتقاد مشتریان قرار بگیرد. بنا بر این گزارش، از نکات قابل توجه دیگر در نمایشگاه بهاره مصلای امام خمینی عرضه پوشاک چینی است که بخشی از آن با عنوان کالای ایرانی عرضه میشود. در حالی در این نمایشگاه پوشاک چینی عرضه میشود که در بخش تولید پوشاک ایرانی هیچ مشکلی وجود ندارد و حتی تولیدکنندگان پوشاک ایرانی از دپوی کالاهای خود به دلیل نبودن بازار گلایهمند هستند.