printlogo


کد خبر: 189193تاریخ: 1396/12/5 00:00
شبه‌نظامیان کرد کنترل مناطقی در شمال حلب را به سوریه واگذار کردند
یک تیر و دو نشان دمشق در عفرین

پس از ورود نیروهای مردمی و دولتی سوریه به حلب، منابع خبری از هماهنگی میان ارتش سوریه و یگان‌های مدافع خلق کرد در این شهر خبر دادند. شبکه خبری المیادین اعلام کرد یگان‌های کرد کنترل محله‌های شرقی حلب را پس از هماهنگی میان 2 طرف در اختیار ارتش سوریه قرار دادند. بدین ترتیب ارتش سوریه با این هماهنگی موفق شد کنترل شهر تل‌رفعت و محله‌های «الشیخ مقصود، الهلک و بستان الباشا» را به دست گیرد. منابع خبری معارض مدعی شدند ارتش سوریه با کردها به توافق رسیده است که نیروهای سوری روند انتقال نیروهای کرد به عفرین را تسهیل بخشند و کردها نیز کنترل محله‌های تحت سیطره خود در حلب را در اختیار نیروهای سوری قرار دهند. این در حالی‌ است که تلویزیون اسکای‌نیوز به نقل از فرمانده یگان‌های مدافع خلق در حلب، گزارش داد پس از اعزام نیروهای این یگان‌ها به عفرین برای مقابله با تهاجم نظامی ترکیه، کنترل این مناطق به ارتش سوریه واگذار شد. نیروهای مردمی سوریه سه‌شنبه از سمت حلب عملیاتی را برای ورود به منطقه عفرین شروع کردند. این گروه‌ها که جزو نیروهای مردمی وابسته به ارتش سوریه بودند از طریق گذرگاه الزیاره واقع در شهرک نُبُل وارد منطقه عفرین شدند. محمد الفرج، فرمانده نیروهای دفاع مردمی سوریه نیز گفته است این نیروها به دستور دولت و برای دفع تهاجم ترکیه به عفرین آمده‌اند. الفرج افزود: برای دفع حمله ترکیه تا آخر در کنار ساکنان عفرین می‌ایستیم. وی خاطرنشان کرد: نیروهای دفاع مردمی به‌رغم بمباران ترکیه در شهر عفرین مستقر شدند و پرچم سوریه را در مرز این کشور با ترکیه برافراشتند.
استقبال مردم عفرین از نیروهای مردمی
همزمان صدها نفر از مردم شهر عفرین استان حلب در شمال سوریه در میدان اصلی این شهر برای استقبال از نیروهای مردمی تجمع کردند. خبرگزاری رسمی سوریه( سانا) پنجشنبه گزارش داد: مردم عفرین در میدان اصلی شهر عفرین که در مرکز این شهر واقع است، به استقبال نیروهای مردمی رفتند و اعلام کردند که پایبند به آرمان‌های ملی کشورشان خواهند بود. مردم عفرین اعلام کردند که این شهر بخش جدایی‌ناپذیر خاک سوریه باقی خواهد ماند و به ارتش ترکیه و گروه‌های وابسته به آنکارا اجازه نخواهند داد وارد شهرشان بشوند و جواب دندان‌شکنی به مهاجمان و متجاوزان خواهند داد. ارتش ترکیه از بیش از یک ماه پیش عملیات نظامی خود را در شهر عفرین آغاز کرده است و از انواع تسلیحات و مهمات بویژه گاز سمی کلر استفاده می‌کند که این عملیات تاکنون صدها قربانی در میان شهروندان عادی که بیشتر زنان و کودکان هستند، بر جای گذاشته است. در پی این تهاجم، اماکن و مراکزی همچون نانوایی‌ها، تصفیه‌خانه‌های آب، مدارس، ایستگاه قطار و اماکن باستانی نیز تخریب شده است و هزاران نفر از مردم آواره شده‌اند.
ارتش ترکیه تهدید کرد
از سوی دیگر، همزمان با ورود برخی نیروهای مردمی سوریه به عفرین، بکر بوزداغ معاون نخست‌وزیر ترکیه هشدار داد اگر نیروهای ارتش سوریه یا گروه‌های وابسته به دولت دمشق بخواهند وارد عفرین شوند، از سوی ترکیه هدف قرار خواهند گرفت زیرا از نظر آنکارا، آنها نیز مانند شبه‌نظامیان کرد «تروریست» خواهند بود. با این حال به نظر می‌رسد خطر رویارویی نیروهای دولتی سوریه با ارتش ترکیه هر دم افزایش می‌یابد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه همزمان با ورود این نیروها به منطقه عفرین در روز سه‌شنبه اعلام کرده بود با آتش توپخانه ‌واحدهای ارتش ترکیه حرکت کاروان واحدهای سوری به سوی عفرین متوقف شده است. طبق اعلام گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، در پی آتش توپخانه ارتش ترکیه در شامگاه سه‌شنبه چندین نفر از جمله کودکان مجروح شده‌اند. ترکیه اما می‌گوید برای حفظ جان نیروهای خودی و امنیت غیرنظامیان از سرعت عملیات کاسته است.
حمله ارتش ترکیه به کاروان کمک‌‌های غذایی
روز گذشته، توپخانه ارتش سوریه به حملات ترکیه که گذرگاه الزیاره در شمال شهر نبل در حومه شمالی حلب را هدف قرار داده بود، پاسخ داد. خبرنگار المیادین گزارش داد، ارتش سوریه بشدت مناطقی را که ترکیه از آنجا به شهر اعزاز در حومه شمالی حلب حمله کرده بود، هدف قرار داد. براین اساس، ترکیه روز پنجشنبه در حملات خود کاروانی را هدف قرار داد که کمک‌های امدادرسانی را به شهر عفرین انتقال می‌داد که در پی آن چندین غیرنظامی زخمی شدند. عکس‌هایی منتشر و اعلام شده این عکس‌ها متعلق به کاروان‌هایی از ارتش سوریه است که به سمت شهر تل‌رفعت در شرق عفرین می‌روند. نیروهای کرد که در تل‌رفعت حضور دارند، برای رویارویی با ارتش ترکیه و مخالفان سوری مورد حمایت آنکارا به عفرین اعزام شده‌اند.
دیدار اسد با نماینده پوتین
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه پنجشنبه با الکساندر لاورِنتیو، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد. 2 طرف در این دیدار به بررسی مساله همکاری دمشق و مسکو در مبارزه با تروریسم و کنفرانس سوچی پرداختند.
اهداف ارتش از ورود به عفرین
عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله‌ای با اشاره به پاسخ مثبت ارتش سوریه به کردها برای ورود به عفرین در مقابل تهاجم نظامی ترکیه، نوشت پاسخ دولت سوریه به درخواست کمک کردها در قبال حملات ترکیه، اقدامی طبیعی به شمار می‌آید، ضمن اینکه سوریه با این اقدام چند هدف را محقق می‌کند و این یعنی با یک تیر دو نشان زدن؛ به این معنی که ضمن موافقت با اعزام نیروهای سوریه و مقاومت مردمی به عفرین، اولا بار دیگر این شهر را تحت کنترل خود درآورد و دوما طرح ترکیه برای ایجاد منطقه حائل به مساحت 30 کیلومترمربع را ناکام بگذارد و حدود 5/3 میلیون مهاجر سوری را بار دیگر در آنجا اسکان دهد که به نظر می‌رسد تحقق این اهداف امکان‌پذیر و قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد. عطوان افزود: نکته مهم اینکه رهبری سوریه، گرفتار شدن ترک‌ها را در عفرین فرصتی برای گشودن کانال‌های گفت‌وگو با  کردها و دور کردن آنان از متحد آمریکایی دانست که کردها را تنها گذاشت تا از این طریق به نوعی پشت ترکیه را نیز به خاک بمالد تا دست از آزار و اذیت برداشته و با دمشق وارد گفت‌وگو شود تا برای ادلب به راه‌حلی شبیه حلب دست یابند و آن را به مناطق کاهش تنش ملحق کنند.  از سوی دیگر، روس‌ها که هرگونه میانجیگری بین کردها و دولت سوریه برای رسیدن به توافق درباره ورود نیروهای سوریه به عفرین را تکذیب کردند، اکنون از پنجمین منطقه کاهش تنش صحبت می‌کنند که این یعنی دادن چراغ سبز به ورود نیروهای سوریه به عفرین. نکته دیگر اینکه ارتش سوریه اکنون در 3 جبهه مشغول نبرد است: غوطه شرقی، عفرین و ادلب و درصدد است در چند ماه آینده این نبردها را نهایی کرده و زمینه نبرد بزرگ در شرق فرات علیه نیروهای آمریکایی و متحدانش را فراهم کند و چه‌بسا این اقدام در میان‌مدت و طولانی‌مدت به نفع دولت اردوغان باشد.
 

تهدید آمریکا به حمله نظامی به سوریه
در حالی‌که پیشروی‌های گسترده ارتش سوریه در مناطق مختلف، تسلط دولت بر سراسر کشور را قریب‌الوقوع کرده است، مقام‌هایی آمریکایی با متهم کردن نظام دمشق به حملات شیمیایی، گزینه نظامی علیه سوریه را مطرح می‌کنند. نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز گذشته طی سخنانی در پژوهشکده علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو گفت: «راه‌حل نظامی در هیچ حالتی بعید نیست. ما نمی‌خواهیم در مرکز درگیری‌های سوریه قرار بگیریم ولی می‌خواهیم به اندازه توان‌مان برای در امان ماندن غیرنظامیان از تسلیحات شیمیایی تلاش کنیم.» هیلی  در عین حال، اقدام احتمالی واشنگتن به حمله مجدد به سوریه را رد نکرد و مدعی شد در صورتی‌ که گزارش‌ها درباره استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی صحت داشته باشد، ما حمله‌ای مشابه آوریل 2017 به سوریه صورت می‌دهیم. در آن زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به کشته شدن بیش از 80 نفر بر اثر آنچه حمله شیمیایی توسط نیروهای دولتی سوریه ادعا شده بود، دستور حمله موشکی به پایگاه شعیرات در استان حمص را صادر کرد.
 


Page Generated in 0/0061 sec