خیلی از پروژههای محوری استان گلستان که عمری بیش از ۱۶ سال دارند همچنان در ایستگاه وعدهها متوقف شدهاند و مسؤولان برای اجرای برخی از این پروژهها به ورود سرمایهگذاران چشم دوختهاند. گلستان از روزی که خود را مستقل از استان همجوار دید، شاهد کلنگزنیهای بسیاری بود. کلنگهایی که قرار بود استان سبز شمالی را به مهد اقتصادی تبدیل کند اما با گذشت نزدیک به 2 دهه همچنان این استان بهعنوان استان محروم مرزی شناخته میشود. تعدادی از پروژههای مهم و محوری گلستان که از برخی از آنها بهعنوان کلید توسعه استان یاد میشود پس از گذشت بیش از یک دهه همچنان در ایستگاه وعدهها متوقفند. پروژههایی همچون طرح گردشگری آشوراده که بیش از 3 دهه بهعنوان مطالبه عمومی استان مطرح بوده است و در سفر رئیسجمهور در آذرماه ۹۳ بهعنوان کلید توسعه استان از آن نام برده شد و قول اجرایش به مردم و مسؤولان استان داده شد. اجرای پروژه واریانت شمالی و خروج جاده از پارک ملی گلستان که از مصوبات سفر نخست هیأت دولت نهم به گلستان بود هم از پروژههایی است که پس از گذشت ۱۶ سال همچنان در ایستگاه وعدهها باقیمانده است. راهآهن گرگان- مشهد هم در لیست 4 هزار پروژه نیمهتمام است و حدود ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آن میگذرد. این طرح از سال 88 تاکنون 4 بار کلنگزنی شده اما قطار وعدههای اجرایی شدن پروژه راهآهن گرگان- بجنورد- مشهد هنوز ایستگاه ندارد. اما در کنار این پروژههای مهم و محوری که بیش از یک دهه وعدههای آنها روی کاغذ مانده، در دولت دوازدهم هم اجرای پروژههایی همچون بندر خشک گلستان، منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچهبرون، فولاد 2 میلیون تنی و شهرک پتروپالایش به قطار وعدهها اضافه شد. علیاکبر شاهینی، مدیر ساخت و توسعه راههای استان گلستان در این باره اظهار کرد: حدود 6 ماه قبل قرارداد اجرای پروژه واریانت شمالی با سرمایهگذار منعقد شد و هماکنون کار در مرحله اعتبارسنجی سرمایهگذار متوقف است. وی با بیان اینکه اجرای بزرگراه شمالی بحث واریانت شمالی پارک ملی گلستان را هم دربر میگرفت، افزود: در سال ۹۳ با اجازه وزیر راه پروژه بزرگراه شمالی به آزادراه تبدیل شد. وی با این توضیح که تبدیل پروژه بزرگراه به آزادراه با هدف واگذاری اجرای پروژه به سرمایهگذار بخش خصوصی اتفاق افتاد، ادامه داد: واریانت شمالی (سهراهی کلاله- گیلداغ- آشخانه به طول ۱۸۵ کیلومتر) هماکنون در مرحله اعتبارسنجی سرمایهگذار متوقف است. در کنار این طرح، دیگر پروژههای مهم و محوری استان همچون فولاد 2 میلیون تنی، منطقه آزاد اینچهبرون و شهرک پتروپالایش بهواسطه مشکلات دیگری در ایستگاه وعدهها متوقف شدهاند. حسین قوانلو، رئیس صنعت، معدن و تجارت استان گلستان درباره پروژه فولاد 2 میلیون تنی که در اردیبهشتماه ۹۳ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اترک کلنگزنی شد، به مهر اظهار کرد: این پروژه مهم و محوری گلستان که در برنامههای اقتصاد مقاومتی استان هم قرار دارد حدود 2 سال درگیر گرفتن مجوز زیستمحیطی بود و هماکنون هم در نوبت دریافت مجوز است. وی خاطرنشان کرد: قرار بود ایمیدرو خوراک این پروژه را از قزاقستان تأمین کند اما سرمایهگذاری ایمیدرو در قزاقستان زمانبر بوده و از طرفی سنگ عیار معادن پیشنهادی مناسب نبوده و درنتیجه این پروژه با مشکل تأمین خوراک هم مواجه است. قوانلو همچنین به موضوع منطقه آزاد اینچهبرون، طرحی که از سال گذشته برای تصویب به مجلس شورای اسلامی رفته و سیدمناف هاشمی، استاندار گلستان معتقد است میتواند عقبماندگیهای استان را جبران کند، اشاره کرد و گفت: بررسیهای اجرای این طرح در کمیسیون اقتصادی به پایان رسیده و منطقه آزاد جزو طرحهای اولویتدار مجلس است. وی به اجرای پروژه شهرک پتروپالایش در گلستان هم اشاره و بیان کرد: استاندار آخرین گزارشها را از ما و سایر بخشهای مختلف اقتصادی درباره پتروشیمی گلستان گرفته و تا یک ماه آینده تصمیمگیری و تکلیف گلستان را بر اساس آخرین وضعیتها و بررسیهای فنی و اقتصادی مشخص میکند. هر چند بندر خشک گلستان مانند پروژه واریانت شمالی وعده ۱۶ ساله را به همراه ندارد و اردیبهشت ۹۵ با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیسجمهور کلنگزنی شده اما از دید مردم استان اجرایی نشده و میتوان از این پروژه محوری هم بهعنوان وعده بر زمینمانده یاد کرد اما مدیرکل راهآهن شمال شرق ۲ معتقد است این پروژه شاخص استان هماکنون از مرحله وعده عبور کرده و وارد فاز اجرایی شده است. محمدرضا قربانی با بیان اینکه بندر خشک یکی از شاخصترین پروژههای گلستان است و بهطور مستقیم برای 3 هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد میکند، اظهار کرد: هر چند بعد از کلنگزنی این پروژه موانعی وجود داشت و دستگاههای اجرایی همکاری نکردند اما با آمدن استاندار جدید مشکلات این پروژه حل شد. وی همچنین افزود: راهآهن گرگان- بجنورد- مشهد از سال ۸۸ تاکنون 4 بار کلنگزنی شده و در بعضی مقاطع با مشکلات حقوقی مواجه بوده است. علی رفیعنژاد، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه در استان گلستان نیز اظهار کرد: هماکنون در حال رایزنی و مذاکره برای انعقاد تفاهمنامه اجرای این پروژه با سرمایهگذار خارجی هستیم. وی تصریح کرد: مذاکره انجام شده و در اکثر موارد با طرف خارجی به تفاهم رسیدهایم اما یکسری ظرایف وجود دارد که باید رفع شود. وی بدون اشاره روشن به جزئیات «ظرافتهای موجود»، گفت: طرف خارجی رقمی را اعلام کرده که تصمیمگیری درباره آن در صلاحیت وزارت راه بهتنهایی نیست بلکه باید از سازمان مدیریت و برنامهریزی هم استعلام شود. رفیعنژاد خاطرنشان کرد: هماکنون مهمترین موضوع برای اجرای این پروژه تفاهمنامه مالی است و امیدواریم بزودی در این حوزه به نتیجه مثبت دست یابیم. وی با یادآوری اینکه حدود ۲۰۰ کیلومتر از این پروژه ۵۰۰ کیلومتری در گلستان اجرایی میشود، بیان کرد: این پروژه به اعتباری حدود ۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و مدتزمان اجرای آن 4 سال پیشبینی شده اما تا قرارداد نهایی نشود نمیتوان آن را قطعی دانست. اما رفع مشکلات اجرای بندر خشک و راهآهن گرگان- مشهد پایان وعدهها برای اجرای پروژههای مهم و محوری استان نیست؛ طرح گردشگری آشوراده که نزدیک به 2 دهه بهعنوان مطالبه عمومی مطرح بوده و در آذرماه ۹۳ هم اجرای آن در لیست مصوبات سفر رئیس دولت تدبیر و امید به گلستان قرار گرفته، پس از گذشت بیش از 3 سال هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. سیدمناف هاشمی، استاندار گلستان با تأکید بر اینکه اجرای طرح گردشگری آشوراده ضوابط زیستمحیطی و دستورالعملهای خاص خود را دارد، از تنظیم قرارداد با محیطزیست کشور خبر داد و گفت: هماکنون در صدد شناسایی سرمایهگذار بخش خصوصی و تکمیل قراردادها با سازمان محیطزیست هستیم تا کار گردشگری در این منطقه انجام شود. هر چند پیگیریهای سیدمناف هاشمی، استاندار گلستان در جلسات مختلف برای حل مشکلات پروژههای مهم و محوری نشاندهنده عزم جدی برای اجرای این پروژههاست اما به نظر میرسد برخی از این پروژهها برای تحقق وعدههای بر زمینمانده نیازمند توجه ویژه دولت و مجلس است و جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی را میطلبد.