شروین طاهری: با گذشت 5 شبانهروز از ناپدید شدن رازآمیز پرواز MH370/MAS370 هواپیمایی مالزی، حالا پای سازمان سیا هم به ماجرا باز شده است.
جان برنان، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) میگوید مساله تروریسم درباره مفقود شدن این هواپیمای مسافربری که عصر جمعه گذشته از صفحههای رادار برج مراقبت فرودگاه بینالمللی کوالالامپور گم شد، منتفی نیست. اما خیلیها میدانند که سازمان سیا بیش از آنکه درباره هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هواپیمایی مالزی سرنخ داشته باشد، به دنبال سرنخ ساختن برای ماجراجوییهای آمریکا در دریای چین جنوبی است، بویژه که حضور 2 ایرانی مهاجر در این پرواز دهان سناریونویسان هالیوودی کاخ سفید را برای کلید زدن یک دروغ ضدایرانی دیگر آب انداخته است.
اما به جز عنصر ایرانی داستان خیالی جدیدی که احتمالا جان برنان، فایننشال تایمز و بیبیسی قصد دارند به خورد افکار عمومی بدهند، عنصر چینی داستان را هم نباید فراموش کرد. این پرواز از کوالالامپور عازم پکن بوده و 154 نفر از 239 مسافرش چینی و تایوانی بودهاند. آمریکا در ماههای گذشته با جدیت در حال بررسی انتقال مرکز ثقل مداخلهگریهای جهانیاش از خاورمیانه به مرزهای دو ابرقدرت رقیب است. بحرانآفرینی آنها در اوکراین در مرز روسیه که بر کسی پوشیده نیست اما برنامه مواجهه آمریکا و متحدان آسیاییاش با چین بویژه در دریای چین جنوبی را نیز نباید فراموش کرد. درست در آستانه آغاز سال جاری میلادی بود که ناوگان چین و ایالات متحده در جزایر «سنکاکو» که محل اختلاف چین و ژاپن است تا یک قدمی برخوردی بیسابقه در همین منطقه دریایی رفته بودند. بحرانآفرینی پیرامون چین که حالا در حال گذار سریع از یک قدرت اقتصادی به قدرتی نظامی و بازیگری جهانی است مهمترین چشمانداز دهههای آتی آمریکاست. حوادث تروریستی بیسابقه هفتههای اخیر در نقاط مختلف چین بویژه قتلعام 30 نفر در ایستگاه قطاری در استان غربی جداییطلب سین کیانگ یا اختلافافکنیهای مداوم میان پکن و همسایگانش، به اندازه کافی مشکوک است که دیگر نیازی به تعبیر سیاسی آنچه مدیر سیا سهشنبه طی یک سخنرانی عمومی کمسابقه در واشنگتن گفته، نباشد. او درحالی مفقود شدن هواپیمای مالزیایی را یک «معمای رازآلود» توصیف کرده بود که روز پیش از آن رسانههای غربی با مسموم کردن افکار نسبت به حضور 2 ایرانی آن هم با گذرنامه جعلی فضاسازی لازم را برای نظریهپردازی این شرلوک هلمز یانکی انجام داده بودند، هر چند
پلیس مالزی بلافاصله واکنش نشان داده و «پوریا نور محمد» 19 ساله و همراه ایرانیاش در پرواز گمشده MH370 / MAS370 را مهاجرانی عادی توصیف کرد که قصد سفر به آلمان از طریق پکن را داشتهاند. اما سر دیگر سناریوسازیها نه دم شیر که کله اژدهاست. مطمئنا در ماههای آینده حوادث مشکوک و معماهای رازآمیز بیشتری در حوالی چین شکل خواهد گرفت.
برنان که از مشاورت ضدتروریسم باراک اوباما یا به عبارت بهتر پست فرماندهی تروریستهای مزدور غرب در جهان، از القاعده تا نازیهای اوکراین، به ساختمان مرموز سیا در «لنگلی» رسیده است، میگوید گزارشهایی درباره پذیرفتن مسؤولیت سرنگونی این هواپیمای مفقودشده وجود دارد: «فکر میکنم گمانهزنیهای زیادی در حال حاضر وجود دارد. برخی موارد پذیرش مسؤولیت وجود دارد که تایید یا اثبات نشدهاند. ما با دقت وضعیت را تحت نظر داریم.» برنان همچنین با ژست شرلوک هلمز قصد معماسازی دارد تا لابد در موقع مقتضی راه حل آمریکاییاش را به رسانههای سلطه قالب کند: «به وضوح مساله همچنان یک معماست... شماری از مسائل بشدت عجیب و خلاف قاعده درباره این هواپیما وجود دارد. فکر میکنم در این برهه تنها باید صبور باشیم و اجازه دهیم که مقامات به تحقیق خود ادامه دهند.» البته اوباما فعلا ترمز او را کشیده و گفته قضاوت درباره سرنوشت هواپیمای مفقود شده بسیار زود است. حتما اوباما در حال مشورت با سناریونویسان مقرب هالیوودیاش است تا یک داستان بدون عیب و نقص رو کند. اما شاید برای قضاوت دیر هم شده باشد چرا که هواپیمای بوئینگ 777 که با ۲۳۹ مسافر و بدون فرستادن حتی یک پیام خطر از رادارها محو شده است یک محصول آمریکایی است و شاید بهتر باشد افکار عمومی جهان دیگر منتظر ننشینند تا یک اسنودن دیگر پیدا شود و فاش کند که دستگاه جاسوسی عریض و طویل آمریکا همانگونه که میتواند تمام ریزتراشههای رایانهای ساخت کمپانیهای خود را در سراسر جهان کنترل کند، میتواند به سادگی آب خوردن رایانه مرکزی یا دست کم دستگاه ترانسپوندر (دستگاه ارسال سیگنال خودکار هواپیما که موقعیت و وضعیت آن را در نقاط فاقد رادار اعلام میکند) بوئینگ را هم از راه دور کنترل کند.
هواداران باشگاه تورینو، باشگاه کوچکتر اما محبوبتر شهر تورین ایتالیا و رقیب یوونتوس سالهاست در حسرت قهرمانی هستند و هنوز هم وقتی با تحقیر هواداران یووه که مافیای خانواده آنیلی (کمپانی فیات) را پشت سر خود دارد، مواجه میشوند، ضربالمثل قدیمشان را به کار میبرند که «وقتی تیم رویایی تورینو در سانحه سقوط سوپرگا نابود شد در حقیقت سوار هواپیمایی بود که شرکت فیات ساخته بود!»
آخرین پیام خلبان: همه چیز عادی است!
درحالی که ناپدید شدن هواپیمای 777-200 مالزی ایرلاینز وارد پنجمین روز خود شده است، مقامات مالزی میگویند که درباره محل احتمالی این هواپیما گیج شدهاند و با توجه به علائم و نشانههای کنونی نمیتوانند کاری از پیش ببرند.
مقامات مالزی در تازهترین کنفرانس خبری خود درباره پرواز 370 MH اعلام کردند که آخرین پیامی که از بوئینگ 777 قبل از ناپدید شدن دریافت کردهاند این بوده است که همه چیز عادی است.
مقامات مالزی میگویند که خلبان در یک پیام رادیویی با مرکز کنترل گفته است که همه چیز خوب است. تلاشها برای کشف اثری از هواپیمای مفقودشده مالزی در سطح وسیعتری از دریای چین جنوبی افزایش یافته است.
صبح دیروز مقامات ژاپنی نیز از اعزام 4 هواپیما برای کمک به عملیات جستوجو خبر دادند. مقامات هندی نیز از درخواست مالزی برای کمک به عملیات جستوجو خبر دادند.
در حال حاضر عملیات جستوجو با حضور تجهیزات دریایی و هوایی 12 کشور ادامه دارد و منطقهای به وسعت 24 هزار مایل مربع جستوجو شده است. چینیها در این میان بیشترین جدیت را به خرج دادهاند چراکه اغلب سرنشینان هواپیمای بوئینگ آمریکایی متعلق به خطوط هوایی مالزی، چینی یا چینیتبار (اهل تایوان) بودهاند.
در حالی که رئیس اینترپل روز گذشته احتمال اقدام تروریستی در جریان ناپدید شدن این هواپیمای مسافربری را رد کرد، جان برنان، رئیس سازمان سیا گفته است که اقدام تروریستی را نمیتوان درباره هواپیمای ناپدید شده مالزیایی کاملا رد کرد. به گفته او، برخی مسؤولیت ناپدید شدن این هواپیما را بهعهده گرفتهاند هرچند نمیتوان ادعای آنها را تایید یا اثبات کرد. برنان به جزئیات بیشتری اشاره نکرد اما او نخستین مقام آمریکایی است که عنوان میکند ادعاهایی درباره بهعهده گرفتن مسؤولیت این حادثه وجود داشته است.
عصر جمعه، هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ٧٧٧ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی با ٢٣٩ مسافر و سرنشین از کوالالامپور، پایتخت مالزی، به سوی پکن، پایتخت چین پرواز کرد اما پس از عبور از فراز خاک مالزی و هنگامی که بر فراز خلیج تایلند در پرواز بود، از صفحه رادار محو شد. پیش از محو شدن از صفحه رادار، هیچ پیامی حاکی از بروز وضعیت اضطراری از خلبان هواپیما دریافت نشده بود.
به گزارش بیبیسی، کارشناسان گفتهاند این وضعیت میتواند نشانه آن باشد که هواپیما به طور ناگهانی و به سرعت سقوط کرده به نحوی که خلبان امکان ارسال پیام اضطراری را نیافته است.
دیروز مقامات هواپیمایی مالزی اعلام کردند که عملیات جستوجو را به سواحل شرقی این کشور گسترش دادهاند هر چند آخرین رد راداری از هواپیما در فاصلهای از سواحل غربی مشاهده شده بود.
به گفته آنان، این احتمال وجود دارد که هواپیما به دلایلی درصدد بازگشت به سوی مبدأ پرواز بوده و در سواحل غربی سقوط کرده باشد و یک مقام نیروی هوایی مالزی نیز گفته است که شواهد به دست آمده از یک رادار نظامی چنین احتمالی را تقویت میکند.