دبیر انجمن خودروسازان کشور با بیان اینکه حدود ۱۳ استاندارد از تاریخ ۱/10/۹۷ در ایران اجباری میشود، گفت: اگر این استانداردها در ایران اجرایی شود ۹۰۰ هزار خودرو از رده خارج خواهد شد. به گزارش تسنیم، احمد نعمتبخش در این باره افزود: منظور مدیرعامل گروه خودروسازی ایرانخودرو از بیان اینکه کمپانیهای بنز و هیوندایی هم نمیتوانند استانداردهای ما را پاس کنند درباره خودروهای دیزلی بوده است. وی ادامه داد: حدود 13 استاندارد از تاریخ 1/10/97 در ایران اجباری میشود و بهدلیل اینکه در اروپا نیست، پس خودروهای ما از استانداردهای بیشتری برخوردار خواهند بود و اگر این استانداردها در ایران اجرایی شود خودروهایی از قبیل سراتو، ساندرو، ال 90، پراید، پژو و سمند (چیزی حدود 900 هزار خودرو) از رده خارج خواهد شد. پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی نیز در این باره گفت: استانداردهایی که برای سال آینده اجباری خواهد بود از سال 93 مورد بررسی قرار گرفته و زمانبندی مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: نباید برای هر مشکلی نسخه بپیچیم و زمان اجرا کنار بکشیم. پیرایش افزود: در اروپا هم اجرای استانداردها نیازمند زمان است. در این ارتباط اما نعمتبخش گفت: چرا مردم ایران با سرانه درآمد سالانه کمتر از اروپاییها باید از خودروهای پیشرفته بهرهمند شوند؟ هنوز در ایران زیرساخت بسیاری از استانداردها وجود ندارد، پس اجرای اجباری برخی استانداردها هم ضرورتی ندارد. مدیرکل نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان استاندارد هم گفت: این سازمان بر اجرای استانداردهای خودرویی تا تاریخ اول دی 97 مصمم است و کوتاه نمیآید. سپس نعمتبخش افزود: در 2 سال گذشته شورای رقابت تنها 5 درصد افزایش قیمت برای خودروها در نظر گرفت، در حالی که در همین مدت قیمت مس 88 درصد، فولاد 66 درصد، سرب 46 درصد و پلاستیک 30 درصد افزایش یافت. به گفته وی در حالی که برای خودروی دیزلی استاندارد یورو4 تکلیف شده است، سوخت مناسب آن وجود ندارد.