printlogo


کد خبر: 189694تاریخ: 1396/12/14 00:00
اخبار

نقدی بر عملکرد وزارت صنعت در چابک‌سازی اتحادیه‌های  صنفی
انحلال، ادغام یا ایجاد؟
دانش پورشفیعی: چندین سال است وزارت صنعت، معدن و تجارت بر طبل ادغام اتحادیه‌های صنفی می‌کوبد تا آنجا که مجتبی خسروتاج، معاون سابق امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تابستان 1395 در اجلاس سراسری اتحادیه‌های صنفی در اتاق اصناف ایران برای ادغام اتحادیه‌ها، ضرب‌الاجل ۲ ماهه تعیین کرد. چندی پس از این ضرب‌الاجل، رؤسای اتحادیه‌ها، اعضای اتاق اصناف تهران و ایران و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با هم به گفت‌وگو نشستند. در نهایت کمیسیون اقتصادی مجلس تشخیص داد دستور توقف ادغام اتحادیه‌های صنفی در سراسر کشور را صادر کند و سپس کارگروهی برای بررسی بیشتر موضوع تشکیل شد. کمیسیون هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور در اردیبهشت ۱۳۹۵، ادغام و چابک‌سازی اتحادیه‌های صنفی را تصویب کرد تا اتحادیه‌های همگن و آنها که تمکن مالی ندارند در یکدیگر ادغام شوند و اجرای کار ادغام را هم برعهده کمیسیون نظارت هر استان گذاشت. پس از آن کارگروه ۳ نفره‌ای به نمایندگانی از اتاق اصناف تهران، استانداری تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران برای بررسی موضوع ادغام‌ها، تشکیل شد اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده یا اگر هم رسیده، اعلام نشده است. پس باید منتظر ماند چرا که انتخابات اتاق‌های‌ اصناف در اردیبهشت و مرداد سال 1397 برگزار خواهد شد و به‌طور قطع اعضای هیأت‌رئیسه اتحادیه‌ها و اتاق‌ها ترجیح می‌دهند موضوع ادغام‌ها را مسکوت بگذارند تا انتخابات دستخوش اعتراضات صنفی نشود. اما آنچه در کنار موضوع ادغام اتحادیه‌ها قابل توجه است، ایجاد اتحادیه‌های جدید با بهانه‌ها و توجیه‌های شگفت‌انگیز است! یکی از این موارد ایجاد «اتحادیه کشوری صنف خدمات آسانسور و پله برقی» است. دنبال‌کنندگان تشکیل این اتحادیه، سال‌ها پیش نیز برای ایجاد آن اقدام کرده بودند و در آن زمان محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت با آن مخالفت کرد اما تلاش اینان ادامه پیدا کرد تا آنجا که کار خود را نه از مسیر اصلی که معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز امور اصناف و بازرگانان است بلکه از معاونت دیگری که ارتباطی با بدنه اصناف ندارد، پیگیری کردند تا با کمترین مانع قانونی به نتیجه برسند. ایشان درخواست خود را در اختیار معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دادند و البته توانستند موافقت وی و سپس موافقت محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت را که روزی با آن مخالفت کرده بود، بگیرند. کار اما به دولت دوازدهم کشید و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم از همه جا بی‌خبر با این درخواست موافقت کرد. از آن سو اتاق اصناف ایران و علی فاضلی نیز با این توجیه که صنایع می‌خواهد واحدهای صنفی آسانسور را ارتقاع دهد، با این درخواست موافقت و در عمل قانون  نظام صنفی را نقض کردند. چگونه است، اتاق و وزارتخانه‌ای که تلاش می‌کند اتحادیه‌های صنفی را به‌دلایل مستدل ادغام کند، برای تشکیل اتحادیه کشوری و در راستای آن انحلال اتحادیه‌های زیادی در سراسر کشور بی‌تابی می‌کند؟ چه کسانی از انحلال اتحادیه‌های کنونی و تشکیل اتحادیه جدید نفع می‌برند؟ اگر ادغام خوب است پس چرا می‌خواهید صنف و رسته آسانسور را که در دیگر شهرها و استان‌ها با رسته‌های همگن خود اتحادیه‌ای تشکیل داده یا به‌طور مستقل فعالیت می‌کند، منحل کرده و آن را در تهران متمرکز کنید؟ آیا بهتر نیست همه زور و توان خود را برای تقویت اتحادیه‌های موجود بگذارید نه اینکه برای عده‌ای معدود صندلی فراهم‌ کنید؟


استیضاح ربیعی به هیات‌رئیسه ارجاع شد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: استیضاح‌کنندگان از توضیحات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قانع نشدند. محمد وحدتی در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح جلسه این کمیسیون، گفت: بررسی طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار این کمیسیون بود. وی با بیان اینکه در این جلسه، نمایندگان استیضاح‌کننده، محور‌های استیضاح خود را مطرح کردند، اظهار داشت: سقوط هواپیمای پرواز تهران- یاسوج (متعلق به زیرمجموعه وزارت رفاه)، غرق شدن کشتی سانچی (متعلق به زیرمجموعه وزارت رفاه) و همچنین سوء‌مدیریت در این وزارتخانه از جمله محور‌های استیضاح وزیر کار است. وی تصریح کرد: وزیر کار نیز توضیحاتی را درباره پرسش‌های استیضاح‌کنندگان ارائه داد که نمایندگان از توضیحات ربیعی قانع نشدند. نماینده بستان‌آباد در مجلس خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، زمانی که طراحان استیضاح از توضیحات وزیر قانع نشوند، وزیر مربوط برای ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس حاضر می‌شود.


Page Generated in 0/0062 sec