printlogo


کد خبر: 189747تاریخ: 1396/12/15 00:00
صف‌های خرید ارز همچنان پابرجاست
شب‌بیداری دلاری برای سود 1/5 میلیون‌تومانی

گروه اقتصادی: دیروز هر دلار آمریکا ۴۴۶۹ تومان، یورو ۵۴۹۷ تومان، پوند ۶۸۶۷ تومان، درهم امارات ۱۳۴۵ تومان و لیر ترکیه ۱۳۰۲ تومان بود اما محدودیت در فروش ارز در حالی در بازار آزاد ادامه دارد که همچنان تعدادی از دلالان که در بسیاری از موارد وابسته به صرافی‌ها هستند، به فعالیت‌شان در کنار خیابان ادامه می‌دهند و دلار و یورو را با نرخ آزاد به ترتیب ۴۸۰۰ و 5900 تومان می‌فروشند. در حال حاضر صرافی‌های حوالی میدان فردوسی و سبزه میدان که از اصلی‌ترین محل‌های عرضه ارز و سکه هستند، به 2 دسته تقسیم می‌شوند. صرافی‌های عادی که دلار، یورو و سکه نمی‌فروشند و بخش دیگر صرافی‌های بانک‌ها که تعدادی از آنها به شکل محدود ارز می‌فرشند.مشاهدات خبرنگار ایسنا بیانگر این است که تعدادی از صرافی‌های عادی، ارز را به قیمت آزاد می‌فروشند یعنی برخلاف قیمت درج‌شده روی تابلوهای مغازه‌شان که نرخ دلار را حدود ۴۴۴۶ تومان نشان می‌دهد. آنها این نوع ارز را به قیمت نزدیک به ۴۸۰۰ تومان می‌فروشند. اما صرافی‌های بانک‌ها دلار را به نرخ بانکی می‌فروشند و تا سقف هزار دلار برای هر فرد فروش دارند. همچنین با وجود آنکه در روزهای گذشته حضور دلالان در کنار خیابان فردوسی محدود شده است اما همچنان جسته و گریخته دلالان به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. آنچه روی تابلوی صرافی‌ها تا ساعت ۱۴ دیروز درج شده است، دلار آمریکا ۴۴۵۴ تومان خریداری و ۴۴۶۴ تومان فروخته می‌شود. همچنین یورو ۵۴۸۹ تومان خریده و ۵۵۰۴ تومان فروخته می‌شود. همچنین نرخ خرید پوند انگلستان ۶۵۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۶۸۵۰ تومان است.
سود 1/5 میلیون تومانی خرید دلار صفی
در همین حال یکی از صرافی‌ها به تسنیم گفت: مردمی که صف می‌ایستند در هر ٥ هزار دلار خرید بالغ بر یک میلیون و 500 هزار تومان سود می‌کنند. بیشتر این جمعیت شب جلوی در صرافی می‌خوابند. وی درباره اینکه صرافی‌‌های مجاز از فروش دلار مداخله‌ای چقدر سود می‌کنند؟ افزود: برای هر دلار 6 تومان، درحالی که مردم با این وضعیت در هر دلار 400-300 تومان سود می‌کنند. صراف دیگری از واقعیت مهم دیگری پرده برداشته و اظهار داشت: بیشتر این مردم، از شهرستان آمده و وقتی این سود را می‌گیرند حاضر نیستند به شهرشان بازگردند. به ‌گفته وی، تعدادی از سرمایه‌دارهای اصلی بازار به برخی از مردم در شهرستان روزی 100 هزار تومان می‌دهند تا اینجا در صف بمانند و دلار با کارت ملی بخرند! خریداران دلار که با هدف سود بیشتر روانه خیابان فردوسی می‌شوند اگر هر روز بخواهند دلار بخرند مقابل صرافی‌‌های مختلف در صف می‌ایستند، چرا که صراف‌ها 2 روز پشت هم به کسی دلار مداخله‌ای نمی‌فروشند. در این میان تنها اختلاف این است که در صرافی‌‌های بانکی ارز دولتی فقط با بلیت و پاسپورت به مسافران فروخته می‌شود.
افزایش بیش از 100 هزار تومانی سکه در ۱۲ روز
از سوی دیگر بازار سکه پس از یک دوره ثبات و کاهش قیمت، دوباره در این روزها افزایش قیمت را تجربه می‌کند به طوری که در 12 روز اخیر بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، از ابتدای اسفند تاکنون سیر قیمت‌ها در بازار سکه افزایشی بوده است. در بهمن‌ماه به دنبال افزایش بی‌سابقه قیمت دلار در بازار و رسیدن آن به حدود 5 هزار تومان قیمت سکه هم رکوردشکنی کرد و سکه تمام به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. پس از آن به دنبال کاهش قیمت ارز، نرخ سکه هم معکوس شد و اواخر بهمن به کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در نخستین روزهای اسفند سکه تمام یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان در بازار قیمت داشت اما در پنجم اسفند از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد و یک روز بعد، این نوع سکه به یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسید. با ادامه این روند در بازار در 13 اسفند سکه تمام یک میلیون و ۵90 هزار تومان در بازار آزاد معامله شد. در مجموع بررسی سیر قیمت سکه از شروع اسفند تاکنون نشان می‌دهد سکه بیش از 100هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.  در همین حال تازه‌ترین آماری که مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اعلام کرد، نشان داد در جریان پیش‌فروش سکه، تاکنون حدود ۶۰۰ هزار قطعه فروخته شده است، این تعداد رقمی حدود ۸4۰ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد. طرح پیش‌فروش سکه با قیمت قطعی از ۲۸ بهمن‌ماه و در قالب بسته سیاستی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز به اجرا درآمد.
 


Page Generated in 0/0054 sec