printlogo


کد خبر: 189762تاریخ: 1396/12/15 00:00
اخبار

ایران تا امروز تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرده است
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای برای شورای حکام تأیید کرد ایران تا امروز به اجرای تعهدات هسته‌ای خود مطابق برجام پایبند بوده است. به گزارش فارس، یوکیا آمانو در بیانیه مقدماتی خود برای شورای حکام درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفت: «بیش از 2 سال است آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران مطابق برجام نظارت دارد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد». وی ادامه داد: «برجام دستاورد مهمی برای راستی‌آزمایی بود و تا امروز، می‌توانم تأیید کنم ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرده است». مدیرکل آژانس درباره پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای توضیح داد: «ضروری است ایران همچنان به اجرای کامل این تعهداتش ادامه دهد. اگر برجام شکست می‌خورد، شکست بزرگی برای راستی‌آزمایی هسته‌ای و برای چندجانبه‌گرایی به حساب می‌آمد». مدیرکل آژانس درباره دسترسی به سایت‌های هسته‌ای ایران گفت: «آژانس به راستی‌آزمایی و تأیید عدم انحراف مواد هسته‌ای که ایران طبق توافق پادمان‌ها اعلام کرده است، ادامه می‌دهد. ما به تمام سایت‌ها و مکان‌هایی که نیاز به بازدید داشتیم، دسترسی داشته‌ایم».

ترامپ شجاعت خروج از برجام را ندارد
سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید ترامپ شجاعت خروج از توافق هسته‌ای را ندارد. بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با العالم، در پاسخ به این سوال که در صورت لغو برجام از سوی آمریکا، تدابیر ایران درباره میزان غنی‌سازی یا پژوهش‌های اتمی چه خواهد بود؟ گفت: ترامپ بر خلاف آن چیزی که نشان می‌دهد، شجاعت لازم را ندارد چون اگر قرار است یک کاری را انجام بدهند دلیلی ندارد فقط حرفش را بزنند. وی افزود: آنها اول گفتند می‌خواهند برجام را پاره کنند، بعد گفتند می‌خواهند از آن خارج شوند حالا هم مدت‌هاست به بهانه‌هایی دارند این قضیه را به تعویق می‌اندازند و در عین حال به نحوی دارند از تعهدات خود تخطی و خلف وعده یا ابهام ایجاد می‌کنند و مانع بقیه می‌شوند که روابط اقتصادی و تجاری با ایران داشته باشند. وی ادامه داد: در بحث خروج آمریکا از برجام و اینکه ما چه اقدامی خواهیم کرد، بخشی به تصمیم سیاسی در کشور باز می‌گردد اما ما نه‌تنها می‌توانیم به وضعیت قبل بازگردیم بلکه توانایی آن را داریم به چندین مرحله قبل‌تر از آن نیز بازگردیم به طور مثال اگر ما بخواهیم 20 درصد غنی‌سازی کنیم در کمتر از 48 ساعت می‌توانیم اقدام کنیم.

واکنش تهران به اظهارات اخیر صهیونیست‌ها درباره موشک‌های ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه صهیونیست‌ها از مقامات اروپایی و آمریکایی خواهند خواست بر فعالیت‌های موشکی ایران اعمال محدودیت کرده چنانکه برد موشک‌های ایران کاهش پیدا کند، گفت: این سخنان و زیاده‌گویی‌ها صهیونیست‌ها راه به جایی نمی‌برد. بهرام قاسمی با بیان اینکه «چندان نباید به این سخنان توجه کرد»، اظهار کرد: ماهیت رژیم اشغالگر صهیونیستی بر همگان مشخص است و همگان می‌دانند این رژیم در طول این دهه‌ها چه اقداماتی را در منطقه و جهان اسلام انجام داده است. وی در ادامه گفت‌وگوی خود با رادیو سراسری، با بیان اینکه «سیاست رژیم صهیونیستی، تخریب روابط کشورهای اسلامی با یکدیگر و تضعیف جهان اسلام است»، ادامه داد: آنها در طول این سال‌ها به دنبال زورگویی به ملت مظلوم فلسطین و منطقه بوده‌اند. دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه «سخنان مقامات صهیونیست درباره برنامه‌های موشکی ایران مطلب جدیدی نیست و آنها خواب‌ها و رویاهای خود را دارند و تصور می‌کنند با اینگونه سخنان می‌توانند بر سیاست‌های ایران و سیاست‌های سایر کشورهای جهان نسبت به ایران تاثیرگذار باشند»، گفت: این سخنان و زیاده‌گویی‌ها راه به جایی نخواهد برد و جمهوری ایران مصلحت و مصالح خود و مردم خود را بهتر از دیگران می‌داند و همان‌طور که در گذشته با تمام توان از مصالح، حاکمیت و تمامیت ارضی ایران دفاع کرده، در آینده نیز با تمام توان از این سیاست پیروی می‌کند و آنکه متزلزل خواهد شد رژیم صهیونیستی است که امروز با چالش‌های زیادی مواجه است.


Page Generated in 0/0064 sec