printlogo


کد خبر: 189772تاریخ: 1396/12/15 00:00
چهارگوشه

آمریکا روسیه را به خریدن  فعالان محیط‌زیست متهم کرد
کمیته علوم و فناوری خانه نمایندگان کنگره آمریکا، دولت روسیه را متهم کرده است سازمان‌ها و تشکل‌های فعال در عرصه محیط‌زیست را تأمین مالی کرده و از رسانه‌های اجتماعی برای حمایت از مخالفان طرح خط لوله انتقال نفت از ایالت داکوتا به ایالت ایلینوی و استخراج نفت شل استفاده می‌کند. به نوشته روزنامه گاردین، این کمیته در گزارش جدید خود عنوان کرده است که کرملین از «احمق‌های به‌درد بخور و ناآگاه تشکل‌های محیط‌زیستی و فعالان» برای پیشبرد دستورکارهای جهانی خود استفاده می‌کند. لامار اسمیت، رئیس کمیته علوم و فناوری کنگره در بیانیه خود رقابت بر سر صادرات انرژی به اروپا را دلیل اصلی فعالیت عوامل روسیه برای تزریق پول‌هایی به سازمان‌ها و تشکل‌ها و گروه‌های سبز (محیط‌زیستی) ایالات متحده عنوان کرده است. طبق بیانیه کنگره، توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام بستری برای مأموران روس بوده تا صنایع و بازارهای انرژی مربوط به ایالات متحده را تخریب یا دچار کاهش تولید و مصرف کنند.

14 نفر قربانی برف و بوران انگلیس
در روزهای پایانی زمستان امسال شمال اروپا با موج سرمای کم‌سابقه‌ای مواجه شد که زندگی بیشتر انگلیسی‌ها را تحت تاثیر قرار داد.  کولاک موسوم به «اما» پس از آنکه دریای شمال را درنوردید، طی روزهای شنبه و یکشنبه تقریبا سراسر جزایر بریتانیا به جز مناطق جنوب غربی و بخش‌هایی از جزیره ایرلند را دچار برف و بوران و یخبندان کرد. این بوران قطبی طی روزهای شنبه و یکشنبه باعث برودت شدید هوا، اختلال رفت و آمد در جاده‌ها، ترکیدن خطوط لوله انتقال آب و قطع آب آشامیدنی فقط در بیش از 20 هزار خانه در لندن و میلیون‌ها منزل در سراسر جزیره  از شدت سرما، محاصره شدن صدها هزار نفر در روستاهای بریتانیا  و مرگ دست‌کم 14 نفر شد. بی‌بی‌سی شرایط آب و هوایی زمستان امسال انگلیس را از سال 2010 بی‌سابقه گزارش کرد. این برف و بوران تاکنون خسارات اقتصادی و مالی زیادی به بار آورده و موجب تعطیلی بسیاری از کسب و کارها شده است. از جمله ضرر 2 میلیارد پوندی به بخش ساخت و ساز وارد کرده است.

افزایش 8 درصدی بودجه نظامی چین
دولت چین اعلام کرد بودجه دفاعی این کشور در سال جاری میلادی افزایش 8 درصدی داشته و به ۱۷۳ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که چین خود را برای به خدمت گرفتن دومین ناو هواپیمابر خود به همراه وارد کردن جنگنده‌های رادارگریز و مستقر کردن موشک‌های پیشرفته قادر به هدف قرار دادن اهداف هوایی و دریایی در فواصل وسیع آماده می‌کند. در سال‌های اخیر چین درصد افزایش دو رقمی در بودجه دفاعی خود داشته که با استفاده از آن خود را در جایگاه دوم بزرگ‌ترین بودجه دفاعی بعد از آمریکا قرار داده است.

حبس خانگی نزدیکان نتانیاهو
پلیس اسرائیل اعلام کرد نیر هفتز، مشاور اسبق خانواده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و شائول آلویچ، تاجر برجسته اسرائیلی و یکی از سهامداران کمپانی بزرگ مخابراتی بیزک، یکشنبه به مدت ۱۴ روز تحت بازداشت خانگی قرار گرفتند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، پرونده اختلاسی که تحقیقاتی درباره آن در حال انجام است ممکن است پای نتانیاهو را هم وسط بکشد. دادگاهی در تل‌آویو پس از یک دوره تحقیقات طولانی این دو فرد را آزاد کرد. تحقیقات از این دو درباره این مساله بوده که آیا نتانیاهو از سایت خبری «واللا» درخواست کرده بود در ازای دریافت تسهیلات دولتی به پوشش خبری مثبت از آنها بپردازد یا نه.

تعطیلی سفارت آمریکا در ترکیه
آمریکا از تعطیلی سفارت خود در ترکیه در روز دوشنبه- دیروز- به دلیل بروز یک «تهدید امنیتی» خبر داد. سفارت آمریکا در ترکیه از شهروندان آمریکایی خواسته است از حضور در فضاهای شلوغ و نزدیکی ساختمان این سفارت خودداری کنند. روابط ترکیه و آمریکا از مدت‌ها پیش دچار تنش‌هایی شده‌ است؛ عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد مورد حمایت واشنگتن، اتهام‌های دستگاه قضایی آمریکا علیه مقام‌ها و مدیران بانکی ترکیه و نادیده‌گرفتن درخواست آنکارا برای استرداد فتح‌الله گولن، بر ابعاد تنش‌ها افزوده است.


Page Generated in 0/0063 sec