printlogo


کد خبر: 189774تاریخ: 1396/12/15 00:00
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:
به هیچ‌وجه از رکود خارج نشده‌ایم!

اسد‌الله خسروی: وزیر اقتصاد در حالی از رشد اقتصادی در اغلب بخش‌ها و خروج کشور از رکود اقتصادی خبر می‌دهد که کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند این اظهارات دقیق نیست و رکود و بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها همچنان در کشور پابرجاست. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر خروج کشور از رکود تاکید کرد: از رکود خارج نشده‌ایم اما وضعیت بهتر شده است. عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد از خروج از رکود خبر داده است، اظهار داشت: وضعیت بهتر شده اما محال است بگویم از رکود خارج شده‌ایم. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: نمی‌توان گفت خرید و فروش مسکن به میزان 5 یا 6 سال گذشته انجام می‌شود؛ در بخش مسکن حداقل 10 و حداکثر 30 درصد تحرک ایجاد شده است. نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر، بیان داشت: در بخش سرمایه‌گذاری هنوز به وضعیت سال‌های دهه 80 بازنگشته‌ایم؛ با این حساب در بخش سرمایه‌گذاری همچنان شاهد رکود هستیم. وی تاکید کرد: با این وجود قبول داریم وضع کمی بهتر شده است اما به هیچ‌وجه از رکود خارج نشده‌ایم.
یوسفیان‌ملا در ادامه با بیان اینکه وزیر اقتصاد به کاهش میزان بیکاری در کشور اشاره داشته است، گفت: در زمینه بیکاری و اشتغالزایی تنها به آمار و ارقامی که نوبخت ارائه می‌کند می‌توان استناد کرد؛ آماری که از سوی سخنگوی دولت اعلام می‌شود صحیح و قابل قبول است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تا حدودی وضعیت بیکاری بهبود یافته است، عنوان کرد: با این حال رفع بیکاری در بخش جوانان تحصیلکرده اتفاق نیفتاده است، چون آنها جز در دستگاه‌های دولتی در جای دیگری نمی‌توانند جذب شوند؛ به طور مثال فوق لیسانس ادبیات فارسی در کدام واحد تولیدی پذیرفته می‌شود؟
وزیر اقتصاد: از رکود خارج شدیم!
این در حالی است که وزیر اقتصاد اخیرا با خرسندی از حال اقتصاد ایران، گفته است: بنگاه‌های اقتصادی از رکود خارج شده‌اند و رشد اقتصادی در اغلب بخش‌ها اعم از خودروسازی، فولاد و نظایر آنها جریان دارد، ضمن اینکه بیکاری هم کاهش و اشتغال افزایش یافته و تورم هم با روندی کاهشی همراه شده است. وی با تشریح رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف اعلام کرده است:  در مسکن، تولید، کشاورزی، معدن و... هم رشد اتفاق افتاده است.  از سوی دیگر تورم پایین بوده و رشد قیمت‌ها هم پایین بوده است، بنابراین نمی‌توان گفت اثر وضعی قیمت‌ها منجر به رشد شده است. از سوی دیگر باید بررسی کنیم که آیا بیکاری کاهش یافته است؟ اشتغال افزایش یافته است؟ اگر چنین وضعیتی وجود دارد نشان می‌دهد ما رکود نداریم. وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه خارج کردن بنگاه‌ها از رکود گفته است: ما و وزارت کار و وزارت صنعت مطالعه‌ای کردیم که واحدهایی که به اسم تعطیل به شورای استان‌ها اعلام شدند چه وضعیتی دارند؟ گفته شد وضعیت آنها بهتر از قبل است.  بالاخره ما مسؤول تامین نقدینگی و راه‌اندازی آنها هستیم و وضعیت آنها را رصد می‌کنیم. با این حال نتیجه مطالعه ما نشان داد وضعیت آنها بسیار بهتر شده است و بسیاری از آنها در حال خروج از چرخه رکود هستند و از تعطیلی خارج می‌شوند. کرباسیان با بیان اینکه معتقدم اکنون رکودی وجود ندارد، افزود: حرف من این است که بنگاه‌ها از رکود خارج شده‌اند.
تشدید مشکلات صنایع کشور در سال 96
با وجودی که وزیر اقتصاد از وضعیت مطلوب بخش‌های مختلف چون مراکز تولید و بنگاه‌های اقتصادی کشور سخن می‌گوید اما رکود  و دیگر مشکلات همچنان در مراکز تولید پابرجاست. در حالی که کرباسیان از روند رو به رشد اقتصاد کشور سخن می‌گوید اما کارگران هنوز حتی از دستمزد سال آینده خود بی‌خبرند. نماینده کارفرمایان در شورای‌عالی کار با اشاره به اینکه صنایع بسیاری در سال‌های گذشته با رکود و تعطیلی مواجه بودند، درباره پیش‌بینی خود نسبت به مزد سال آینده، گفت: سال آینده برای کارفرمایان بسیار سخت است و افزایش غیرمعقول مزد در سال 97 منجر به تشدید تعدیل نیروی کار خواهد شد. علی‌اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای‌عالی کار در گفت‌وگو با فارس درباره نشست‌های مزدی ادامه داد: باید درباره دستمزد سال آینده شرایط صنایع را در نظر بگیریم، چرا که سال‌های گذشته غیر از بخش‌هایی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی و تعداد محدودی از شرکت‌های معدنی و دارویی، مابقی صنایع دچار رکود شدید و تعطیلی بودند. نماینده کارفرمایان در شورای‌عالی کار معتقد است اگر افزایش دستمزد در سال آینده غیرمنطقی باشد منجر به تعطیلی بیشتر بنگاه‌ها و تعدیل شدید نیروی کار خواهد شد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: در جریان مشکلات کارگران هستیم و سال گذشته با وجود مشکلات عدیده طوری عمل کردیم که کارگران سختی بیشتری تحمل نکنند. آهنی‌ها در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما از میزان افزایش دستمزد کارگران در سال 97 چه خواهد بود، گفت: قطعا به میزان تورم افزایش دستمزد داریم و علاوه بر آن باید با سایر شرکا تعامل و رایزنی کنیم. نماینده کارفرمایان در شورای‌عالی کار افزود: کارگران را جزو خانواده خود می‌دانیم و قطعا طوری عمل خواهیم کرد که شرایط بهتری  برای آنان در آینده رقم بخورد، علاوه بر این باید طوری تصمیم‌گیری کنیم که مشاغل موجود با افزایش دستمزد از دست نروند.


Page Generated in 0/0044 sec