printlogo


کد خبر: 189916تاریخ: 1396/12/19 00:00
اخبار

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد
خوانده شدن اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای آسمان
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: کار دانلود اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده آسمان در فرانسه به پایان رسید. به گزارش «وطن‌امروز»، رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: کار دانلود (پیاده‌سازی) اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده در فرانسه به پایان رسید. رضا جعفرزاده گفت: از این پس بازخوانی و تحلیل اطلاعات FDR و CVR هواپیما و سایر پارامترها توسط گروه‌های یازده‌گانه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود. وی درباره اعلام نتیجه نهایی بروز سانحه هواپیمای یادشده گفت: اعلام نهایی آن نیازمند کار کارشناسی روی اطلاعات به‌دست آمده است و به محض حصول نتیجه، اعلام خواهد شد.


«پیش‌دبستانی» را جدی بگیریم
عاطفه البرزی*: این روزها یکی از پایه‌های اصلی آموزش‌وپرورش که بنا به دلایلی آنطور که باید از سوی افکارعمومی جامعه و برخی والدین  به آن اهمیت داده نمی‌شود یا به صورت تشریفاتی به آن نگاه می‌شود، پایه «پیش‌دبستانی» است. دوره پیش‌دبستانی به طور کلی به دوره‌ 2 ساله  اطلاق می‌شود که شامل کودکان گروه سنی 4 تا 5 سال، در اصطلاح پیش‌دبستانی «1» و کودکان گروه سنی 5 تا 6 سال، یعنی پیش‌دبستانی «2» است که البته در سیستم آموزشی ما اعم از مدارس دولتی و غیردولتی بر اهمیت و برگزاری دوره پیش‌دبستانی «2» تاکید بیشتری می‌شود.
بر اساس یافته‌های روانشناسی و علوم تربیتی، سال‌های پیش از دبستان در رشد و تربیت کودکان نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای دارد. در این دوران حساس و مهم، توانایی‌های کودکان در جنبه‌های گوناگون رشد شکوفا می‌شود و پایه‌های اصلی شخصیت آنها شکل می‌گیرد و برای مراحل بعدی آماده می‌شوند.
با این حال این روزها آنطور که باید این اهمیت از سوی برخی خانواده‌ها به صورت کامل درک نشده است و به این دوره به عنوان یک مرحله اضافه در سال‌های تربیت فرزند نگاه می‌شود و حتی برخی خانواده‌ها حاضر نیستند برای تربیت فرزندان‌شان در دوره پیش‌دبستانی هزینه کنند (البته هزینه بالای این دوره در برخی مراکز غیردولتی خود می‌تواند عاملی برای استقبال نکردن خانواده‌ها باشد که باید این موضوع در مجال دیگری نقد و بررسی شود). اما درباره ضرورت‌های دوره پیش‌دبستانی باید اشاره کرد که روانشناسان، جامعه‌شناسان و اساتید آموزشی در تحقیقات خود در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که اگر می‌خواهیم افرادی سالم در آینده داشته باشیم باید به نیازهای مهم کودکان خود توجه و آنها را تأمین کنیم که این نیازها شامل نیازهای جسمی، عقلی، عاطفی، اجتماعی، دینی، اخلاقی و تحصیلی است. یکی از اهداف آموزش‌های پیش‌ از دبستان، تربیت کودکان و آمادگی آنها برای ورود به دبستان است و بر طرف کردن برخی نیازهای مورد اشاره. از سوی دیگر با توجه به تغییر و تحولات سریع در حوزه‌های گوناگون جامعه مانند دنیای تعلیم و تربیت، سبک زندگی و فضای مجازی، این روزها این نیاز بیش از گذشته احساس می‌شود که فرزندان ما قبل از ورود به محیط تازه مدرسه، بهتر است مدتی را در دوره‌های پیش‌دبستانی سپری کنند تا با سبک و سیاق آموزش، پیش از ورود به پایه اول آشنا شوند، به علاوه یک برنامه آموزشی متناسب با سن کودک در این مقطع می‌تواند  محرکی برای رشد ذهنی، زبانی، جسمی و اجتماعی و عاطفی کودکان فراهم ‌آورد. در واقع اگر این نوع برنامه‌ها به گونه مؤثری سازمان داده شوند می‌توانند محرومیت ناشی از کمبود‌های محیط خانه را جبران کنند. علاوه بر این در سال‌های گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های مالی خانواده‌ها به طور طبیعی با روند رو به افزایش تعداد مادران شاغل، کودکان بیشتر از گذشته نیاز دارند نیازهای تکمیلی آموزش را در محیط مدرسه  فرا بگیرند. پس فراموش نکنیم دوره پیش‌دبستانی دوره‌ای مهم و تاثیرگذار است که در آینده آموزشی و زندگی فرزندان‌مان نقشی اساسی دارد.
*کارشناس تعلیم و تربیت


Page Generated in 0/0072 sec