printlogo


کد خبر: 189969تاریخ: 1396/12/20 00:00
اخبار

درگذشت لوون هفتوان  بازیگر سینما و تئاتر
لوون هفتوان، از بازیگران سینما و تئاتر درگذشت. به گزارش مهر، لوون هفتوان، بازیگر سینما و تلویزیون صبح دیروز ۱۹ اسفندماه در صحنه فیلمبرداری سریال «عروس تاریکی» که مشغول بازی در آن بود بر اثر سکته درگذشت. لوون هفتوان متولد ۶ فروردین ۱۳۴۵ در تهران بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر ایرانی- ارمنی است. از کارهای او می‌توان بازی در فیلم‌هایی چون دراکولا، کوپال، کار کثیف، پرویز و ... را نام برد.


نیاز امروز شعر انقلاب چیست؟
وحید جلیلی در جریان برگزاری دوره آموزشی موسسه شهرستان ادب درباره «شعر انقلاب و نیازهای روز» صحبت کرد. به گزارش «وطن امروز»، وحید جلیلی، فعال فرهنگی، با اشاره به اینکه امروز شعر انقلابی خوب داریم اما وقتی این شعرها را کنار هم قرار می‌دهیم به کلیت قابل قبول و زیبایی نمی‌رسیم، گفت: متاسفانه امروز همه خواهان کار در قالب غزل هستند و قالب‌های دیگر مغفول مانده است. این روزها شاعران برای شاعران شعر می‌گویند و از جلسه‌ای به جلسه دیگر می‌روند، در حالی که مخاطبان شعر باید عموم مردم باشند؛ نظیر آنچه در دوران انقلاب مشاهده می‌شد. با ورود امام خمینی(ره) به تهران 2 شعر «خمینی ‌ای امام، خمینی ‌ای امام» و «برخیزید، برخیزید ‌ای شهیدان راه خدا» پخش شد که هم قالب‌های متفاوتی داشت و هم همه مردم را مخاطب قرار داده بود. شاعر باید در ادبیات گذشته نظیر شعر حافظ و بیدل تامل کند و آنها را طبق نیاز امروز مورد استفاده قرار دهد. جلیلی برای مثال از تعهد و دغدغه شاعرانی نظیر احمد عزیزی در بازآفرینی «شطحیات» یا هذیان‌های عارفانه با استفاده از شعر گذشتگان و نیازهای روز تقدیر کرد و امثال این کار را نیاز امروز ادبیات دانست. وی به بیان اجمالی چند قالب پرداخت و قالب لالایی را یک قالب فراگیر در ادبیات عامیانه برشمرد و از اینکه چرا شعرا به این سبک از سرودن شعر بی‌توجهند انتقاد کرد. جلیلی در ادامه از پتانسیل بالای قالب بحر طویل برای مضامین انتقادی تا حماسی یاد کرد و بحر طویل را از مهم‌ترین قالب‌های شعر هیات و همچنین مضامین شاد عرفانی دانست. این فعال فرهنگی درباره سایر قالب‌ها نظیر هجو، رجز و همچنین تک‌بیت اظهار کرد: هر کدام از اینها در ادبیات امروز جای کار دارد ولی متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. برخی کلیدواژه‌ها می‌توانند به خودی خود وارد شعر شود و علاوه بر بار سیاسی مورد استفاده ادبی قرار گیرد، مانند عبارت «آتش به اختیار» که اخیراً مورد توجه شاعران قرار گرفته است. چیزی که امروز جایش خالی‌ است هماهنگی و ارتباط بین هنرمندان در عرصه‌های مختلف هنری از جمله شعر، رمان، سینما و غیره است. چه ایرادی دارد فیلمی مانند «یتیم‌خانه ایران» که بسیار قابلیت پرداخت دارد، توسط شاعران به شعر یا ترانه تبدیل شود. خلاقیت هنرمند باید بر هر مانعی پیروز شود و شاعر و هنرمند واقعی نباید معطل کسی شود.


بازگشت آرنولد با «ترمیناتور»
فیلم جدید «ترمیناتور» با بازی «آرنولد شوارتزنگر» و تهیه‌کنندگی «جیمز کامرون» ساخته می‌شود. به گزارش خبرگزاری دانشجو، فیلم جدید «ترمیناتور» با بازی «آرنولد شوارتزنگر» و تهیه‌کنندگی «جیمز کامِرون» ساخته می‌شود. «مکنزی دیویس» نیز در این فیلم نقش سربازی را ایفا می‌کند که در عملیات «انسان» در مقابل «ماشین» شرکت می‌کند. دیویس قبلا در فیلم‌های «بلیدرانر2049» و «مریخی‌ها» ایفای نقش کرده است. «تیم میلر» کارگردان فیلم «ددپول» نیز کارگردانی سری جدید «ترمیناتور» را برعهده خواهد داشت. آخرین سری از این فیلم با حضور جیمز کامرون در سال 1991 با همکاری «جیمز کامرون»، «همیلتون» و «شوارتزنگر» با عنوان «ترمیناتور: روز داوری» ساخته شد. پس از این سال نیز مجموعه‌هایی از این سری بدون همکاری جیمز کامرون ساخته شده است؛ از جمله «ترمیناتور3:ظهور ماشین‌ها» (2003)، «رستگاری ترمیناتور» (2009) و «ترمیناتور جنِسیس» (2015). سری جدید این فیلم قرار است در 26 جولای 2019 در سینماها اکران شود.


Page Generated in 0/0055 sec