printlogo


کد خبر: 189986تاریخ: 1396/12/20 00:00
موافقت رهبر انقلاب با ضوابط عفو یا تخفیف مجازات محکومان

رهبر حکیم انقلاب به‌مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها و فرارسیدن عید نوروز با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات محکومان موافقت کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌سانی دفتر مقام معظم رهبری، به‌مناسبت سالروز میلاد باسعادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها و فرارسیدن عید نوروز و در اجرای بند 11 از اصل 110 قانون اساسی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در پاسخ به درخواست آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه با شرایط و ضوابط عفو یا تخفیف مجازات محکومانی که محکومیت آنان تا تاریخ 29/12/96 قطعیت یافته و واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده می‌شوند، موافقت کردند. متن نامه رئیس قوه‌قضائیه و پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
محضر مبارک حضرت آیت‌الله‌‌العظمی خامنه‌ای ادام‌الله‌ظله‌الوارف
رهبر معظم انقلاب اسلامی
با اهداء سلام و تحیات
احتراماً ضمن عرض تبریک به ‌مناسبت سالروز میلاد باسعادت حضرت فاطمه‌زهرا(سلام‌الله‌علیها) و فرارسیدن عید نوروز و در اجرای بند 11 از اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در راستای کاهش اثرات سوء حبس بر خانواده زندانیان و بازاجتماعی شدن آنان، بدین‌وسیله شرایط و ضوابط عفو به محضر مبارک تقدیم می‌شود تا در صورت تصویب مقام عالی، محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی که محکومیت آنها تا مورخ 29/12/96 قطعیت یافته و به ‌شرح آتی واجد شرایط استفاده از عفو یا تخفیف مجازات تشخیص داده می‌شوند، مشمول عفو یا تخفیف مجازات واقع و از رأفت اسلامی بهره‌مند شوند.
الف- محکومان به حبس که در زندان به‌ سر می‌برند
1- سه‌چهارم محکومیت محکومان به حبس تا یک سال
 2- یک‌دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا 20 سال
 3- باقیمانده محکومیت محکومان به حبس بیش از 20 سال در صورتی که حداقل 10 سال تحمل حبس نموده باشند.
4- باقیمانده محکومیت محکومان به حبس ابد برای مردان در صورتی که حداقل 15 سال و برای زنان در صورتی که حداقل 12 سال تحمل حبس نموده باشند.
 5- باقیمانده محکومیت حبس همه محکومان جرائم غیرعمدی، به ‌استثنای موارد مذکور در مواد 718 و 719 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده مصوب 2/3/75)
 6- باقیمانده محکومیت حبس (غیر از حبس ابد) زنانی که به‌حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندان‌شان را عهده‌دار می‌باشند در صورتی که حداقل یک‌پنجم حبس را تحمل کرده باشند.
 7- باقیمانده محکومیت حبس محکومان بیمار صعب‌العلاج یا مبتلایان به بیماری‌های غیرقابل علاج که مراتب بیماری آنان تا تاریخ 31/3/97 مورد تأیید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گرفته باشد و مطابق نظریه کمیسیون مذکور قادر به تحمل حبس نباشند. بدیهی است اقدامات دادگاه در جهت اجرای مواد 502 و 522 قانون آیین دادرسی کیفری مانع اعمال این عفو نیست.
 8- باقیمانده محکومیت تا 2 سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و چهارپنجم محکومیت بیش از 2 سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکومان زیر 18 سال تمام (در زمان ارتکاب جرم) به ‌استناد اسناد سجلی و درباره اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به‌ تأیید پزشکی قانونی.
 9- باقیمانده محکومیت حبس محکومان ذکور بالای 70 سال تمام و اناث بالای 65 سال تمام به ‌استناد اسناد سجلی و درباره اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به‌ تأیید پزشکی قانونی به‌ شرط آنکه در محکومیت به حبس بیش از یک سال، حداقل یک‌پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل 5 سال تحمل کیفر نموده باشند.
ب- محکومان به جزای نقدی
1- باقیمانده محکومیت محکومان به جزای نقدی تا 500 میلیون ریال که به ‌لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان به‌سر می‌برند.
2- یک‌دوم محکومیت محکومان به جزای نقدی از 500 میلیون و یک ریال تا یک میلیارد ریال که به ‌لحاظ عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان به‌سر می‌برند.
3- محکومیت محکومان به جزای نقدی تا 5 میلیون ریال که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد.
ج- شرایط استفاده از عفو:
1- نداشتن بیش از 2 فقره سابقه محکومیت مؤثر کیفری
2- عدم ‌ارتکاب جرم عمدی جدید مستوجب مجازات درجه یک تا 5 موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 در ایام تحمل حبس یا در زمان مرخصی اعطایی.
3- نداشتن شاکی خصوصی یا جلب رضایت وی و یا جبران ضرر و زیان شاکی خصوصی و زیان‌دیده (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) تا تاریخ 31/3/1397.
4- عدم‌استفاده از عفو در محکومیت‌های قبلی و فعلی
تبصره: معاونت در جرائم به‌استثنای قتل عمد نیاز به جلب رضایت شاکی خصوصی نداشته و مانع اعمال عفو نمی‌باشد.
د- مرتکبین جرائم ذیل از شمول این عفو مستثنا می‌باشند:
1- قاچاق مسلحانه یا عمده موادمخدر (منظور از قاچاق عمده، جرائم بندهای 6 ماده 5 و 6 ماده 8 قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر و الحاق موادی به آن می‌باشد).
2- قاچاق اسلحه و مهمات.
3- اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی کشور
4- آدم‌ربایی
5- اسیدپاشی
6- تجاوز به‌عنف
7- دایرکردن مرکز فساد و فحشا
8- سرقت، اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع
90- جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی
10- پولشویی
11- اخلال در نظام اقتصادی
12- جرائم مربوط به مشروبات الکلی
13- قاچاق کالا و ارز سازمان‌یافته، حرفه‌ای و عمده
تبصره: معاونان جرائم موضوع بندهای یک، 2، 5 و 11 این قسمت نیز از شمول عفو مستثنا می‌باشند. «والامر الیکم والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته»
صادق آملی‌لاریجانی
16/12/96
بسمه‌تعالی
با سلام و تحیت و تبریک با پیشنهاد جنابعالی موافقت می‌شود.
و السلام علیکم و رحمه الله
سیدعلی خامنه‌ای
18/12/96


Page Generated in 0/0146 sec