printlogo


کد خبر: 189991تاریخ: 1396/12/20 00:00
اخبار

 اولتیماتوم مجلس به وزارت صنعت
مجلس شورای اسلامی با اصلاح 2 تبصره در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرد در راستای تقویت تولید داخل و حفظ منابع ارزی تا پایان خرداد سال آینده کالاهای مصرفی عمده وارداتی و قاچاق دارای مزیت تولید داخل را شناسایی و برای افزایش سهم تولید داخل برنامه‌ریزی کند. به گزارش ایسنا، همچنین برای اجرای این حکم، دولت مکلف است مشوق‌های لازم موضوع ماده ۳۱ قانون حمایت از تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به صورت جمعی- خرجی برای تولید حداقل ۱۰ درصد ارزش کالاهای این بند را فراهم کند. در حالی که قرار بود 3 طرح حمایتی از تولید در سال ۱۳۹۶ با اعتباری معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان مدنظر قرار گیرد اما در این بین تنها آمار مربوط  به پرداختی‌ها در طرح رونق تولید قابل اشاره بوده و 2 طرح دیگر تحت عنوان «بهسازی و نوسازی صنایع» و نیز «حمایت از تولید و اشتغال بنگاه‌های اقتصادی و طرح‌های نیمه‌تمام» را در عمل می‌توان شکست خورده دانست.

رئیس انجمن صنایع نساجی:
به نعمت‌زاده گفتم  ترکیه دارد ما را لُخت می‎کند
رئیس انجمن صنایع نساجی ایران درباره بلایی که تعرفه ترجیحی با ترکیه و شرکت حیات این کشور بر سر صنعت نساجی ایران آورده، اظهار داشت: به نعمت‌زاده گفتم ترکیه دارد ما را لُخت می‎کند، چرا متوجه نیستید؟ جمشید بصیری در گفت‌وگو با تسنیم، افزود: در سال 2016 صادرات کشور ترکیه 11 میلیارد دلار بود و امروز سهم این کشور از کل صادرات جهانی 725 میلیارد دلار شده است. پاکستان نیز در سال  2016 حدود 9 میلیارد دلار صادرات داشت. این دو کشور 10 برابر کشور ما صادرات دارند. به‌گفته وی، در صادرات پوشاک وضع اسفبارتر است، به‌طوری که ارزش صادرات پوشاک ترکیه در سال 2016 بالغ بر 15 میلیارد دلار و صادرات پاکستان حدود 6/5 میلیارد دلار بوده است. این آمار نشان می‌دهد ترکیه به‌تنهایی 300 برابر و پاکستان 100 برابر ما در سال پوشاک صادر می‌کنند. بصیری خاطرنشان کرد: ترکیه که در سال 1980 در بخش نساجی صفر بود، امروز چه اتفاقی افتاده که در این جایگاه قرار گرفته است؟! وی اضافه کرد: علاوه بر این دو رقیب منطقه‌‌ای، بنگلادش 28 میلیارد دلار، ویتنام 25 میلیارد دلار، اندونزی 7میلیارد دلار و کامبوج 6 میلیارد دلار صادرات دارند اما صادرات ایران را ببینید؛ صادرات غیرنفتی ما روی همدیگر فقط 44 میلیارد دلار است. رئیس انجمن صنایع نساجی خاطرنشان کرد: بلایی که این تعرفه ترجیحی سر ما آورد اصلاً قابل گفتن نیست. من به آقای نعمت‌زاده گفتم این ترکیه دارد ما را لُخت می‌کند! اما نعمت‌زاده گفت حالا که ما با هزار بدبختی یک شرکت خارجی پیدا کردیم که حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران است آن را هم فراری می‌دهید؟! گفتم آقا اینها دارند ما را لُخت می‌کنند! شما چرا متوجه این قضیه نیستید؟


دریافت مالیات از دارایی‌های مازاد بانک‌ها
دبیر کانون بانک‌های خصوصی از اعتراض بانک‌ها نسبت به اقدام سازمان امور مالیاتی در گرفتن مالیات از دارایی‌های مازاد خبر داد و گفت: قرار شد با وزیر اقتصاد و سازمان امور مالیاتی مذاکره شود. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، محمدرضا جمشیدی در این‌باره اظهارداشت: با توجه به اقدام سازمان امور مالیاتی که برخلاف نص صریح قانون اقدام به صدور برگه‌های مالیاتی برای بانک‌ها درباره دارایی‌های مازاد بانکی کرده است، در این زمینه بحث و بررسی شد. جمشیدی ادامه داد: بر اساس قانون، قرار بود ابتدا بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار دارایی‌های مازاد را تشخیص دهند و به سازمان امور مالیاتی منعکس کنند و سازمان براساس قانون، مالیات را تعیین کند. با توجه به اینکه هنوز بانک مرکزی درباره دارایی مازاد بانک‌ها اظهار نظر نکرده این اقدام از سوی بانک‌ها نامطلوب تشخیص داده و قرار شد کارگروهی با سازمان امور مالیاتی و وزیر اقتصاد مذاکره کند تا جلوی این اقدام گرفته شود، چرا که رقم‌های اعلامی سرسام‌آور و خلاف قانون است. وی افزود: بانک‌ها با توجه به اینکه کارمزد خدمات کم است الزام دارند بخشی از درآمدها را از محل تفاوت نرخ سود سپرده‌ها و نرخ‌های اعلام شده برای تسهیلات تامین کنند و این موضوع کاهش نرخ سود تسهیلات را با مشکل روبه‌رو کرده است.


Page Generated in 0/0071 sec