printlogo


کد خبر: 190005تاریخ: 1396/12/20 00:00
چهارگوشه

کشته شدن 6 نظامی سعودی در مرز یمن
تک‌تیراندازان ارتش یمن و انصارالله جمعه عملیات متفرقه در مناطق مرزی نجران و جیزان واقع در جنوب عربستان انجام دادند. یک منبع نظامی یمن در این باره به شبکه خبری المسیره گفته ۴ نظامی سعودی در روستاهای جاضع نمیر و حامضه در جیزان از پای درآمدند. طبق این گزارش، ۲ نظامی سعودی نیز به ضرب گلوله نیروهای تک‌تیرانداز ارتش یمن و انصارالله در پایگاه رقابه الزور در نجران کشته شدند. تک‌تیراندازان یمن طی روزهای اخیر خسارت‌های سنگین جانی را به ارتش عربستان و نیروهای مرزی آن وارد کرده‌اند.

13 زندانی سیاسی زن در زندان‌های بحرین
سازمان حقوق بشر بحرینی- آلمانی از حاکمان بحرین خواست به حقوق زنان احترام بگذارند. این سازمان با صدور بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی زن، خواستار آزادی فوری زنان زندانی شد. این سازمان وضعیت 13 زن زندانی را که به دلایل سیاسی زندانی شده‌اند و احکام ظالمانه‌ای شامل 3 تا 5 سال زندان در حق آنها صادر شده است، رصد کرده است. این سازمان همچنین از حکومت بحرین خواست برای اثبات ادعای خود درباره احترام به حقوق زنان، دست از اعمال فشار بر فعالان حقوقی و بازداشت آنها بردارد.

هشدار امارات به ترکیه
وزیر مشاور در امور خارجه امارات در صفحه توئیتر خود به دولت ترکیه درباره استمرار دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و عدم رعایت حاکمیت کشورهای عربی همسایه هشدار داد. انور قرقاش در صفحه توئیتر خود نوشت: «بر هیچ کس پوشیده نیست که روابط ترکیه و کشورهای عربی در بهترین وضعیت قرار ندارد و برای اینکه توازن برقرار شود باید آنکارا حاکمیت عربی را رعایت کرده و با همسایگان خود با درایت و عقلانیت رفتار کند». وی اشاره کرد جهان عرب هرگز از سوی همسایگان آن رهبری نخواهد شد و وضعیت کنونی کشورهای عربی نیز هرگز دائمی نخواهد بود.

گروگانگیری خونین در کالیفرنیا
بعد از یک بن‌بست چندساعته میان مأمور پلیس و فرد مسلح در حادثه گروگانگیری جمعه‌شب مرکز کهنه‌سربازان یونتویل ایالت کالیفرنیا، 3 زن به همراه عامل مسلح این حادثه کشته شدند. 3 قربانی این حادثه از کارکنان مرکز پثوی، مرکز مشاوره کهنه‌سربازانی که از اختلال استرس پس از سانحه PTSD رنج می‌برند، بودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که عامل مظنون این حادثه یکی از مراجعان این مرکز بود و 2 هفته پیش مرخص شده بود و هنوز مشخص نیست که زنان قربانی شده در این حادثه به صورت تصادفی انتخاب شده بودند یا اینکه ارتباطی با عامل مسلح داشتند.

ادعای پنتاگون برای نابودی روسیه
رئیس ستاد فرماندهی استراتژیک نیروهای مسلح ایالات متحده در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: روس‌ها نمی‌دانند زیردریایی‌های ما در کجا هستند اما آنها قادرند در صورت حرکت ما در این راه، کشور آنها را نابود کنند. ژنرال جان هایتن معتقد است کشور وی می‌تواند به هر حمله‌ای از جانب روسیه پاسخ دهد. پیش‌تر پنتاگون برخی از اصول استراتژی نوین دفاعی آمریکا را منتشر کرد که در آن چین، روسیه، کره‌شمالی و ایران تهدیدات اصلی برای امنیت آمریکا نامیده شده‌اند.

دیدار محرمانه سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در مصر
برخی منابع از نشست‌های محرمانه میان مسؤولان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در مصر در هفته گذشته خبر دادند. برخی منابع فلسطینی اعلام کردند: مسؤولان مصری میان تل‌آویو و ریاض در مذاکرات قبل از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طرحش درباره صلح در خاورمیانه را مطرح کند میانجی‌گری کرده‌اند. منابع فلسطینی بیان کردند: این مذاکرات در روابط رو به رشد میان عربستان و اسرائیل تحول مهمی محسوب می‌شود. سعودی‌ها به اسرائیل به عنوان دشمن بزرگ در منطقه نمی‌نگرند. این در شرایطی است که مسؤولان رژیم صهیونیستی بارها از بهبود روابط میان این رژیم و کشورهای عربی سخن گفته‌ و از همکاری پشت پرده‌ای به منظور مقابله با نفوذ ایران دم زده‌اند.


Page Generated in 0/0066 sec