printlogo


کد خبر: 190007تاریخ: 1396/12/20 00:00
نمایندگان مجلس از ادامه صف‌های دلاری در بازار آزاد انتقاد کردند
بازار ارز اسیر دلالان و بی‌تدبیری بانک مرکزی

اسد‌الله خسروی: آشفته‌بازار ارز در حالی هر روز آشفته‌‌‌‌‌‌تر می‌شود که بانک مرکزی سیاست درستی برای تامین ارز متقاضیان واقعی و ساماندهی این بازار بهم‌ریخته ندارد. به گزارش «وطن‌امروز»، با وجودی که قرار بود بساط دلالان ارزی خیابان فردوسی با دستگیری بسیاری از آنها جمع شود اما رویکرد بانک مرکزی در فروش ارز از طریق عرضه آن به معدود صرافی‌‌های میدان فردوسی موجب شده نه‌تنها دلالان این خیابان دوباره در سطح وسیعی ظاهر شوند، بلکه از شرایط به‌وجود آمده سوءاستفاده کنند و با اجیر کردن افرادی که متقاضی واقعی ارز نیستند و بعضا دلار را نمی‌شناسند، آنها را برای خرید ارز در صف‌‌های طویل بگمارند و با ارزهای خریداری شده آنها از صرافی‌ها، بازار جدیدی را برای خود فراهم و سودهای کلانی را به جیب بزنند. گزارش میدانی خبرنگار «وطن‌امروز» از میدان فردوسی حاکی است که اغلب افراد تشکیل‌دهنده صف‌‌های طولانی خرید ارز مقابل صرافی‌ها کسانی هستند که برای کسب سود از محل خرید دلار، ساعت‌ها و حتی روزها سر پا می‌ایستند و خیلی‌ها پس از خرید دلار بلافاصله آن را با قیمت بالاتر به دلال‌ها می‌فروشند. کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار ارز نه‌تنها نباید به حال خود رها شود و نظارت‌ها در این بازار باید تشدید و مستمر شود، بلکه بانک مرکزی نیز باید با توجه به اطلاعاتی که از متقاضیان واقعی ارز دارد نیاز آنها به این کالا را از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق تامین کند؛ از طرفی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در چنین بازاری باید موشکافانه و کارشناسی شده و همراه با سنجش تبعات آن انجام شود تا اقتصاد کشور دچار مشکل نشود.
دومینوی اتفاقات در بازار ارز
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اتفاقات بازار ارز را تشریح کرد. عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به وقایع بازار ارز و نحوه خرید و فروش دلار، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر 3 نرخ برای ارز وجود دارد؛ نرخ مبادله‌‌‌ای، نرخی که صرافی‌ها روی تابلوی اعلان خود نوشته‌‌اند و نرخی که خرید می‌شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به این وضعیت بازار ارز باید صف‌‌های طولانی را نیز اضافه کرد که برخی افراد 2 روز در صف حضور دارند و اینچنین صف‌‌‌هایی، حواشی‌ای را هم به دنبال دارد. نماینده مردم آمل در مجلس دهم به علت اصلی نابسامانی بازار ارز اشاره کرد و گفت: اصل مسأله التهاب بازار به این بازمی‌گردد که دولت متقاضیان ارز را شناسایی نمی‌کند و سراغ آنها نمی‌رود به همین جهت کسی که درخواست ارز دارد رهاست، به عبارتی درخواست‌کننده معرفی‌شده نیست. وی به نمونه‌‌‌هایی از متقاضیان ارز اشاره کرد و توضیح داد: بیمارانی که برای درمان باید به خارج از کشور بروند از کمیسیون پزشکی گواهی دارند البته تعداد این افراد به دلیل موفقیت‌‌های درمانی در کشور کاهش پیدا کرده است اما دولت با شناسایی این افراد می‌تواند از حجم تقاضای ارز درمانی مطلع شود. با شروع التهابات بازار ارز، شاهد آن بودیم که اتفاقات دیگری زاییده شد و سه نرخی شدن ارز نیز شکل گرفت، این تغییرات ناشی از آن است که متقاضیان اصلی مشخص نیستند. یوسفیان‌ملا در ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با بیان اینکه برای دانشجویان نیز ارز وجود دارد، گفت: دانشجویانی که نمره قبولی برای اعزام به خارج از کشور را دریافت کرده‌‌اند و از سوی دولت به رسمیت شناخته می‌شوند از جمله متقاضیان ارز تلقی می‌شوند. نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه عده‌ای نیز ارز مسافرتی برای زیارت و سیاحت تهیه می‌کنند، تاکید کرد: علاوه بر این موارد ثبت سفارش کالا نیز از دیگر بخش‌های نیازمند ارز است که رقم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد، همه این موارد نشان می‌دهد دولت ارتباط دقیقی با متقاضیان ارز ندارد به همین جهت صف‌‌های طولانی مقابل صرافی‌ها تشکیل می‌شود. وی بیان داشت: دولت در واقع تعریف درستی از متقاضی ارز ندارد، همین امر باعث شده متقاضی رها باشد و با این رهایی نتیجه‌ای که حاصل می‌شود قابل قبول نیست. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه ارز از مسیر تعریف شده خارج می‌شود و به دست دلالان و صرافی‌ها می‌افتد، گفت:  اگر دولت جلوی خروج ارز از مسیر را از ابتدای امر بگیرد دیگر لازم نیست با دلالان و صراف‌ها بجنگد. ارز برای کار معینی از خزانه خارج می‌شود. عضو دائم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید اینکه اتفاقات در بازار ارز روند دومینویی دارد، اظهار داشت: با شروع التهابات بازار ارز، شاهد آن بودیم که اتفاقات دیگری زاییده شد و سه‌نرخی شدن نیز شکل گرفت، این تغییرات ناشی از آن است که متقاضیان اصلی مشخص نیستند و افراد سودجو و کسانی که می‌خواهند ارز را در خانه نگه دارند به عنوان داوطلب وارد بازار می‌شوند، نقش دلالان را بازی می‌کنند و در نهایت تنظیم بازار بهم می‌ریزد.
تلاش دولت در بازار ارز به نتیجه مطلوب نرسید
وی تاکید کرد: در حال حاضر مبارزه دولت با چنین دخالت‌‌‌هایی نتیجه مطلوب به دنبال نداشته است، زمانی نتیجه مطلوب احساس می‌شود که ارز از ابتدا از مسیر اصلی خود خارج نشود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه وضع کنونی بازار ارز مناسب نیست و مشخص نیست ارز برای چه کاری و با چه میزانی در اختیار افراد قرار می‌گیرد، بیان داشت: در حال حاضر مشخص نیست اگر ثبت سفارش کالایی انجام نشود چه برنامه‌ای برای ارز مرتبط با سفارش وجود دارد، آیا ارز با چند برابر قیمت سر از بازار در می‌آورد؟


Page Generated in 0/0052 sec