گروه اجتماعی: مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران از تغییر مدل تعیین نرخ کرایههای تاکسی خبر داد. علیرضا قنادان در پاسخ به این پرسش که به طور میانگین نرخ کرایههای تاکسی در سال ۹۷ چه میزان افزایش داشته است به مهر گفت: در سالهای گذشته افزایش نرخ کرایههای تاکسی بر اساس شیوههای سنتی بوده و هر سال بر اساس نرخ تورم به طور متوسط کرایههای تاکسی افزایش پیدا میکرد اما امسال پیشنهاد ما به شورا درباره افزایش نرخها بر اساس روشهای دقیق، علمی، مدل ریاضی و اقتصادی است و اینکه براساس شرایط خطوط نرخگذاریها فرق میکند. وی گفت: بر اساس فرمهای گوناگون و کاربریها نرخهای متفاوتی استخراج کردیم تا با واقعیتهای بازار هماهنگی بیشتری داشته باشد.
تغییر روشهای سنتی
قنادان گفت: در خطوطی که دارای مسیر طولانی هستند نرخگذاریها افزایش بیشتری داشته البته همپوشانی این مسیرها با حملونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس در نظر گرفته شده است. روش سنتی گذشته نه مطلوبیتی برای راننده تاکسی داشت و نه مسافران. به طور مثال، در خط تجریش به آزادی به گفته رانندگان تاکسی زمان طی مسافت حدود ۲ ساعت برای مسیر رفت یا برگشت بود و نرخهای تعیینشده مقرون به صرفه نبود، بنابراین در این سیاست که حملونقل عمومی یکپارچه دیده شده متوسط افزایش کرایه بالاتر است و مسافران میتوانند اگر برایشان مقرون به صرفه نیست از مترو یا اتوبوس استفاده کنند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران تاکید کرد: تعیین نرخها بر اساس مدلسازی ریاضی است و امسال پیوست مدل ریاضی نیز به لایحه نرخ کرایههای تاکسی افزوده شده است.
افزایش کرایه در روزهای برفی
قنادان از پیشنهاد تغییر نرخ کرایهها در روزهای برفی و بارانی خبر داد و گفت: در صورت پذیرش شورای شهر تهران، پیشنهاد دادهایم در ایام بارانی و برفی که ریسک رانندگی بالاتر است و سرعت متوسط نیز کاهش پیدا میکند ۲۰ درصد به نرخهای مصوب افزوده شود.
مطلوبیت نداشتن تاکسیمتر
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران خاطرنشان کرد: برای مثال در برخی خطوط مانند ایستگاههای راهآهن که رانندگان را مجبور به استفاده از استفاده از تاکسیمتر کردهایم متوجه شدیم با وجود کنترل بسیار باز هم مردم علاقهمند نیستند از تاکسیمتر استفاده کنند و مسافران با همان شیوه توافق و مذاکره نرخهای مطلوب خود را تعیین میکنند، بنابراین در حال حاضر که خود رانندگان نیز در برخی مسیرها به دلیل فضای رقابتی تمایل دارند کرایه کمتری بگیرند، اجازه داده شده کرایهها کمتر از نرخهای مصوب باشد. باید بپذیریم اگر نرخها بر اساس فضای رقابتی نباشد رقیبان دیگر تقاضا را جذب میکنند، بنابراین نیاز جامعه، نرخهای شناور است که به مرور زمان و در آینده مجبور هستیم به آن سمت برویم؛ هرچند در حال حاضر چنین موضوعی را دنبال نمیکنیم.